עסק ביום | פיצ'ר

"החלטנו לשמור את כל זוגות האופניים החדשים ולמכור את הישנים. היה ביקוש גדול, עדיין יש מחסור עולמי"

אמיר רוקמן (40) נשוי ואב לשלושה מגבעת ישעיהו •  בעלים של Bike Jerusalem ו-Rent a bike Israel • "אני יכול להגיד לך שיש לי הזמנות לאוקטובר-נובמבר ואפילו קיבלתי כבר מקדמות" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אמיר רוקמן / צילום: הילה מסטינגר־ברק
אמיר רוקמן / צילום: הילה מסטינגר־ברק

אמיר רוקמן גדל עם אופניים, ולכן העסק שפתח היה המשך טבעי לחיבור שלו לספורט. יחד עם שותפו גל מגל הוא מחזיק ב-Bike Jerusalem וב-Rent a bike Israel, ומציעים למבקרים בארץ הקודש להכיר אותה דרך הפדלים. "כל השנים, מעל לעשור, התמחינו בארגון אירועים שקשורים באופניים, ועד הקורונה עבדנו רק עם תיירות נכנסת. יום טיול קלאסי יכול לצאת למשל מהכרמל, להמשיך ברכיבה לעמיקם, עם סיום בקיסריה וסיור בעתיקות. כך גם בגולן ובכינרת, הכול בהתאם לקבוצה", מסביר רוקמן ומזכיר כי הוא בא ממשפחה של רוכבים. "שני ההורים שלי הם רוכבים ותיקים, וזה עדיין קטע משפחתי אצלנו - בכל שנה אנחנו יוצאים לטיול יחד ".

לפני כן עבדת כשכיר?
"לא. שירתתי בקבע, ואחרי השחרור נסעתי לטיול אופניים ארוך בעולם. רכבתי מסן פרנסיסקו לקוסטה ריקה במשך חצי שנה. יצאתי לבד ואחרי יומיים פגשתי בהוסטל בקליפורניה בחור אנגלי שהתחיל את המסע בניו יורק, והמשכנו יחד את הדרך. כשחזרתי ארצה הקמנו את העסק".

העסק הצליח?
"עד הקורונה הלך טוב, ובשנת 2019 הלך לנו טוב במיוחד. זו הייתה שנה מעולה. יש עלייה מתמדת בתיירות לישראל, ובתוך זה יש עלייה בביקוש לתיירות אקטיבית כמו זו שאנחנו מציעים. היום אנשים רוצים לרדת מהאוטובוס ולצאת מהקרוז. אמנם זה עדיין אחוז קטן ביחס לתיירות הרגילה, אבל זה גידול מתמשך ואנחנו מהיחידים שמתמחים בזה בצורה כזו. מה גם שהחזקנו בצי השכרה של כ-100 זוגות, אז תמיד היינו מעורבים בהפקה, גם אם לא באופן ישיר בטיול. ואז הגיעה הקורונה".

איך הגבתם? הרי מדובר בפעילות בחוץ שהיה לה ביקוש.
"עם פרוץ המגפה הערכתי שתהיה הפסקה של שנתיים בתיירות לישראל. בפברואר סיימנו מהלך של רכישת אופני השכרה מעסק אחר שפעל בארץ. רכשנו למעשה את Rent a bike Israel, ומיד עם סיום התהליך פרצה הקורונה. כשהבנו מה קורה, החלטנו שאת כל הזוגות החדשים נשמור, ואת הזוגות הישנים יותר נמכור, ואת חלק מהזוגות שיפצנו. בסך הכול היה ביקוש היסטרי לאופניים, וגם היום, עדיין יש מחסור עולמי.

"המכירה עזרה במשהו לתזרים, אבל היינו צריכים להתמודד עם המצב המאתגר - חתכנו עלויות עד כמה שאפשר, מכרנו שני רכבי טיולים. כמעט ולא עבדנו, כי הרי אנחנו מתמקדים בתיירות נכנסת. בשלב מסוים לא הייתה ברירה, ואחרי הסגרים נכנסו קצת לקטע של טיולי חברה ופעילויות שארגונים עשו לעובדים אחרי הסגר השני. את זה אנחנו עושים גם קצת עכשיו".

הסתדרתם כלכלית?
"קיבלנו סיוע מהמדינה, הידקנו חגורה, ואשתי עבדה. רוב העובדים שלי היו ממילא עונתיים לפי פרויקטים, אבל עובדת קבועה אחת נאלצנו לפטר. בעל הבית של המחסן נתן לנו הנחה משמעותית בשכר הדירה. גם זה עזר".

יש עכשיו רוחות של אופטימיות. אתה נערך לזה?
"אני מאמין שבאוקטובר-נובמבר תהיה עונה חזקה לתיירות נכנסת. לדעתי עד מרץ 22 יהיה בום, כי יגיעו הרבה שדחו חופשות או שיגיעו לישראל במקום למקומות שבהם יש קורונה כמו איטליה. אחרי זה - אני כבר לא יודע. הכול על סמך תחושת בטן ולא נתונים, אבל אני יכול להגיד לך שיש לי הזמנות לאוקטובר-נובמבר ואפילו קיבלתי כבר מקדמות". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il