האסטרטגיה הייחודית של MyOr: בודקת את העור וממליצה על תרכובות מזון לתינוקות במקסיקו ובארה"ב

מייעור פיתחה מכשיר רפואי שיכול לאבחן מגוון של מצבים רפואיים דרך העור ולהציע תזונה מותאמת אישית • החברה פועלת היום בתחום של מזון לתינוקות ומפתחת תרכובות מזון רפואי לתינוקות, ייעודיות למחלות שונות: מניעת אטופיק דרמטיטיס, מניעת אלרגיות למזון ותיסוף ברזל

אריאל כץ / צילום: אלון רון, גלובס
אריאל כץ / צילום: אלון רון, גלובס

בשנת 2018 הציג לנו ד"ר אריאל כץ, לשעבר מנכ"ל חברת אנזימוטק שנמכרה לפרוטרום ב-2017 בכ-270 מיליון דולר, את החזון לחברה החדשה שלו, מייעור, בה הוא מכהן כיו"ר. הגישה של החברה לא הייתה דומה לשום מודל עסקי קיים בתחום האבחון או הפודטק. כץ סיפר כי מייעור פיתחה מכשיר רפואי אשר יכול לאבחן מגוון של מצבים רפואיים דרך העור, ולהציע תזונה מותאמת אישית. מייעור התכוונה לתת את הבדיקה בחינם, אבל למכור מוצרי מזון פונצקיונלי, כלומר חטיפי בריאות, ומשם לראות את ההכנסות שלה.

בשנים שעברו מאז שינתה החברה את המודל העסקי שלה מעט, וחזרה לפעול לא רחוק מהאזור שאותו עזר כץ כאשר פרש מאנזימוטק. כמו אנזימוטק, גם מייעור פועלת היום בתחום של מזון לתינוקות. האבחון דרך העור וההתאמה האישית של התזונה עדיין שם - רק קהל היעד הוא שהתרחב.

מייעור רכשה כ-51% מחברת מזון לתינוקות במקסיקו בשם Nutritec. היום החברה מפתחת תרכובות מזון רפואי לתינוקות, ייעודיות למחלות שונות: מניעת אטופיק דרמטיטיס, מניעת אלרגיות למזון ותיסוף ברזל. לדברי כץ, החברה רשמה הכנסות של כ-10 מיליון דולר לשנה בתחום הפארמה ותרכובות מזון לתינוקות. בשילוב עם הטכנולוגיה החדשה של מייעור, הכנסותיה צמחו בינתיים ב-20%.

 מניעה באמצעות תזונה

"אנחנו מביאים חדשנות לעולם הרפואה המונעת", אומר כץ. "מהי היום רפואה מונעת? או חיסונים, או המלצות סגנון חיים פחות או יותר דומות לרוב האוכלוסיה, או בדיקות סקר לזיהוי מחלות חמורות. אנחנו מציעים מניעה באמצעות תזונה, אבל באופן מותאם אישית".

כץ מציין כי "אנחנו הופכים את העור של כל תינוק למערכת של חיישנים. אנחנו לא מזהים מחלה, אלא את חוסר התפקוד שמקדים את המחלה. כמעט לכל מחלה יהיה סממן מקדים בעור".

המוצר המוביל של החברה הוא תרכובת המיועדת למנוע אלרגיות, על ידי זיהוי תינוקות שמועדים לאלרגיות, אם בגלל גורמים גנטיים ואם בגלל הרכב המיקרוביום של העור שלהם. לאלה מציעים חשיפה מבוקרת למזון שעלול ליצור אצל אלרגיות, בדרך שאיננה מסוכנת, לפני שהאלרגיה נוצרה. "ישנם ילדים מסוימים שאצלם העור מהווה חסם לקוי, והם נחשפים לאלרגנים דרך העור במקום דרך המעי, שזו הדרך הנכונה להכיר את החומר החדש באופן שלא מעורר השתוללות של מערכת החיסון. אם אנחנו מזהים שהילדים האלה בסיכון, ואנחנו מקדימים לחשוף אותם לחומרים האלרגניים דרך המעי, עוד לפני שהם נחשפים להם דרך העור. במקרה הזה, החשיפה דרך העור לא תעורר את התגובה האלרגנית המוגזמת".

זו תיאוריה מקובלת?
"זו אחת התיאוריות השולטות היום. כמובן הטיפול נרשם על ידי רופא".

מערכת האבחון של מיי עור כבר מוצבת אצל רופאי משפחה במקסיקו, אשר מציעים את האבחון להורים לתינוקות החל מגיל שבועיים. "ההורים ממלאים שאלון גורמי סיכון לאלרגיה. האם הילד נולד בניתוח קיסרי? האם יש בבית כלב? (זהו גורם מפחית סיכון), האם גרים בעיר או בכפר? לילדים עם ציון גבוה בסולם הסיכון אנחנו מציעים את הבדיקה, ואם הילד אכן בסיכון אנחנו מכניסים אותו לטיפול המניעתי, שכולל קרמים ותרכובות מיוחדות שאנחנו מכינים, שיש בהם רמות מותרות של המזונות המועדים לאלרגיה, אבל בחשיפה דרך המעי. אנחנו מעריכים שהחשיפה הזו יכולה להוריד את רמות האלרגיה בעשרות אחוזים. היום אף אחד לא מטפל באלרגיה בשלב הסיכון, אלא רק כשהיא כבר התעוררה". 

במקסיקו המוצר משווק דרך מערך המכירות של השותפה, שהיא גם חברת פארמה. "הכרתי את החברה היטב מהתקופה שלי באנזימוטק. השוק המקסיקאי מוצלח עבור מוצר כזה, כי ההורים מקשיבים לרופאים. שוק המזון לתינוקות שם הוא לא שוק מוצרי צריכה".

בארה"ב, השיווק הוא עצמאי, והוא מרוכז בבדיקה, ולא בתרכובות עצמן. בארה"ב משווקת החברה גם בדיקה למחסור בברזל באמצעות צילום הציפורניים. "לתינוקות יכולה להיות רמת ברזל נמוכה אך לעיתים קרובות מאתרים זאת באיחור כי קשה ולא נעים לעשות לתינוקות בדיקת דם. אנחנו יכולים לאבחן את המחסור ולספק לתינוקות תוספי ברזל".

גם באנזימוטק העזת לשווק בארה"ב תוסף מזון רפואי, למרות שלבנות מערך שיווק למוצר כזה זו אופרציה מטורפת.
"נכון, באנזימוטק שיווקנו את קו מוצרי Vaya , והתחלנו לבנות להם הכנסות לפני שהחברה נמכרה. כאן המצב שלנו יותר קל לשיווק, כי אנחנו יוצרים הכנסה עבור הרופא".

יש שיפוי ביטוחי למוצר בארה"ב?
"הרופאים יכולים לגבות עבור יעוץ, במידה והתוצאה של מדידת הסיכון היא חיובית".

כץ מעריך את שוק תרכובות המזון במקסיקו ב-400 מיליון דולר ובארה"ב במיליארדים. אולם, החברה לא מתכוונת להסתפק בתרכובות המזון לתינוקות אלא מעוניינת להתאים תזונה באמצעות אבחון העור גם למחלות אחרות. "למשל, עבור חולי סכיזופרניה שמטופלים בתרופות שמובילות להשמנה, אנחנו מחפשים מה השינוי שיוצרת התרופה, כנראה שינוי במיקרוביום של הקיבה, שניתן להתערב בו באמצעות תזונה".

במיי עור הושקעו עד היום כ-7 מיליון דולר והיא מנוהלת על ידי אריאל כץ כיו"ר ועל ידי בנו עידן כץ המנכ"ל. "אני מאמין שלא נצטרך גיוס נוסף ונוכל לבנות את החברה כעת מתוך ההכנסות שלה".