ישראל ודרום קוריאה צפויות לחתום בשבוע הבא על הסכם סחר משותף: מה יקרה למחירי קיה ויונדאי?

השרים עמיר פרץ וגבי אשכנזי עתידים לטוס לדרום קוריאה ולהיפגש עם בכירי הממשל והסחר הקוריאנים לרגל החתימה • אחת ההשפעות המרכזיות בתחום הייבוא צפויה להיות ביטול מכסים על מכוניות שמיוצרות בדרום קוריאה ומיוצאות לישראל

רכבי יונדאי באולם תצוגה בדרום קוריאה / צילום: Reuters, Kim Hong-Ji
רכבי יונדאי באולם תצוגה בדרום קוריאה / צילום: Reuters, Kim Hong-Ji

אחרי עיכובים ממושכים צפוי להיחתם בשבוע הבא הסכם הסחר החופשי בין ישראל לקוריאה, שיהיה גם הסכם הסחר הראשון מסוגו בין ישראל למדינה באסיה.

ביום א' צפויים לצאת לקוריאה שר החוץ גבי אשכנזי ושר הכלכלה עמיר פרץ לביקור שצפוי להמשך שלושה ימים ובמהלכו יערך טקס החתימה מול בכירי הממשל הקוריאני ויתקיימו פגישות עם ראשי עולם העסקים בקוריאה ובהם הצמרת הניהולית של תאגיד סמסונג, תאגיד יונדאי מוטורס ועוד.

ההסכם צפוי להביא לביטול המכסים ההדדיים על סחורות ושירותים בין המדינות. כיום מוטל על ייבוא מקוריאה מכס של 7%.

בצד היצוא צפוי ההסכם להעניק לתעשייה הישראלית יתרון תחרותי ולהקל על פעילות אנשי עסקים בשוק הקוריאני - ובכך לחזק את הייצוא הישראלי ולהגדיל את הצמיחה במשק. בצד היבוא, ההסכם יסייע בהפחתת יוקר המחיה בישראל על ידי הורדת עלויות בייבוא מדרום קוריאה לישראל.

כתוצאה מכניסתו של ההסכם לתוקף, מעל ל-95% מהייצוא הישראלי לקוריאה יהיה פטור ממכס. בין היתר ירדו המכסים על מכונות וציוד חשמלי, מכונות ומכשירים מכניים, דשנים, ציוד רפואי, קוסמטיקה, פלסטיק ומוצריו, מתכות וכן מיצי פירות ויין.

מהצד השני ירדו מכסים על מוצרים המיובאים מדרום קוריאה לישראל ובהם מכוניות וחלקיהן, מקררים, ציוד רפואי, רכיבים אלקטרוניים, צעצועים ומשחקים, פלסטיק ומוצריו וכימיקלים.

כלי רכב: חלק מרכזי ביבוא לישראל מקוריאה

ייצוא הסחורות והשירותים מישראל לדרום קוריאה בשנת 2020 עמד על כ-890 מיליון דולר. היקף היבוא הסחורות והשירותים מדרום קוריאה באותה שנה עמד על למעלה מ-1.5 מיליארד דולר, כאשר חלק מרכזי מתוך הייצוא מהווים כלי רכב, בעיקר של קונצרן יונדאי מוטורס ושני המותגים המרכזיים שלו, יונדאי וקיה, שביחד מחזיקים בנתח של כשליש משוק הרכב הישראלי.

יצוין כי ירידת המכס על כלי הרכב הקוריאניים, שכיום עומד של 7%, לא תהיה רוחבית מכיוון שחלק לא מבוטל מדגמי הרכב של הקבוצה שמיובאים לישראל ונמכרים מיוצרים באיחוד האירופאי ולכן הם פטורים ממכס. בין הדגמים שכן מיובאים מקוריאה וסופגים מכס נמנים יונדאי קונה, VENUE, סונטה, סנטה פה ופליסייד. הדגמים העיקריים שקיה מייצאת אלינו מקוריאה הם קיה נירו ופיקנטו.

ההסכם ישפיע גם רכבים שלא מתוצרת קוריאה

עם זאת לביטול המכס על רכב וחלקיו עשויה להיות השפעה חיובית על דגמים חשמליים של יצרנים אחרים, דוגמת קבוצת פולקסווגן ואחרים, שמשתמשים בסוללות מתוצרת קוריאה, בעיקר של חברת SK.

כיום הדגמים הללו מחויבים במכס בשל עלותה הגבוהה של הסוללה שמהווה מרכיב מרכזי בעלות של כלי רכב חשמליים. בענף הרכב מעריכים כי ירידת מחירי הרכב בפועל תהיה זניחה בשל הפרשי שער ומדיניות היצרנים לספוג הטבות מס.

אולם הורדת המכסים עשויה לסייע למותגים הקוריאניים לספוג את העלאת מס הקניה על דגמים היברידיים ופלאג-אין שמתוכננת לחודש ינואר 2022 על פי המתווה הארוך ולשפר עוד את התחרויות של המותגים הקוריאניים.

לאחר החתימה ההסכם יעבור תהליך אשרור - עפ"י החוקים והנהלים בישראל ובקוריאה ולאחר החלפת הודעות רשמיות בין הצדדים על סיום תהליך האשרור, ההסכם ייכנס לתוקף.

יצוין כי ישראל מנהלת כיום מו"מ אינטנסיבי מול סין במטרה להשלים הסכם סחר דומה עד סוף השנה.

ממשרדי הכלכלה והחוץ לא נמסרה התייחסות לדברים.