"התשואות יטפסו, ותוכנית הרכישות של הפד תתחיל להצטמצם"

הפרוטוקולים של הישיבה האחרונה של חברי "ועדת השווקים הפתוחים" של הפד פורסמו היום • נדב אופיר, אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים: "אנחנו חוזרים ומדגישים את התחזית של 2% בתשואות האג"ח לעשר שנים עד לסוף השנה"

בניין הפדרל ריזרב / צילום:רויטרס, Chris Wattie
בניין הפדרל ריזרב / צילום:רויטרס, Chris Wattie

הפרוטוקולים של הישיבה האחרונה של חברי "ועדת השווקים הפתוחים" של הפדרל ריזרב פורסמו היום. מהפרוטוקולים עולה כי מרבית חברי הוועדה מסכימים כי העלייה האחרונה בקצב האינפלציה בארה"ב היא זמנית בלבד ונובעת ברומה מגורמים משבשים חד פעמיים.

"חלק מהמשתתפים בישיבה ציינו כי אם הפעילות הכלכלית תמשיך להשתפר בקצב מהיר יהיה זה מן הראוי לדון באחת הישיבות הקרובות בשינוי התוכנית להרחבה מוניטארית כמותית", נאמר.

בישיבה שנערכה ב-27-28 באפריל הוחלט בפד לא לשנות את גובה הריבית ולהמשיך ברכישה של אג"ח בהיקף של כ-120 מיליארד דולר מדי חודש. 

בשבוע שעבר פורסם בארה"ב כי קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עמד על 4.2%, גבוה בהרבה מצפי הכלכלנים שהעריכו קצב אינפלציה של כ-3.6%. 

נדב אופיר, אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים, מציין כי מהפרוטוקולים עלו מספר נקודות מהותיות: ראשית, על אף שמצב המשק האמריקאי רחוק מיעדי הפד, ישנה עלייה של ממש בקצב השיפור בכלכלה. שיפור זה עשוי לגרום להאטה בתוכנית רכישות האג"ח, שעומדת כרגע על 120 מיליארד דולר בחודש.

לגבי האינפלציה - חברי הוועדה ציינו כי הם לא מוטרדים מהאינפלציה וחושבים שהלחץ האינפלציוני צפוי להתמתן. בפועל, נתון האינפלציה ששוחרר לאחר הישיבה היה גבוה משמעותית מהצפי (0.8% מול 0.2%). בנוסף, חברי הוועדה ציינו כי הם רואים את סיכון השוק כגבוה, הן במניות והן במרווחי האג"ח הקונצרני. ישנו חשש שבעת מימוש, ההשפעה על השווקים והכלכלה תהיה מהותית.

"הפרוטוקולים של הפד מאמתים את ההערכות שלנו כי מצב המשק האמריקאי ממשיך להשתפר ובראייה של 12 חודשים קדימה, הוא איננו מצדיק שיעורי ריבית אפסיים.
עם התקדמות תוכנית החיסונים וחזרת הכלכלה לפעילות כמעט רגילה (במונחי קדם הקורונה), ההערכה היא שהתשואות ימשיכו לטפס, ותוכנית הרכישות תתחיל להצטמצם לקראת הרבעון הרביעי השנה. אנחנו חוזרים ומדגישים את התחזית של 2% בתשואות האג"ח לעשר שנים עד לסוף השנה", אומר אופיר.