לקראת תחילת פעילות הסליקה: ערן מלאך מונה לתפקיד מנכ"ל Cardcom

החברה מתכננת להתחיל בפיילוט סליקה בבתי עסק ברבעון הרביעי של 2021 ולהצטרף לכאל, מקס וישראכרט שכבר פועלות בתחום • בחודש הבא תיכנס לתוקפה הרפורמה שתחייב את הבנקים וחברות כרטיסי האשראי להעביר את הכסף לחברות הסליקה בתוך יממה מרגע התשלום על ידי הלקוח

ערן מלאך מנכ"ל חברת קארדקום / צילום: רביד זאדה
ערן מלאך מנכ"ל חברת קארדקום / צילום: רביד זאדה

ערן מלאך מונה למנכ"ל חברת Cardcom, הנערכת בימים אלו להציע סליקת כרטיסי אשראי לעסקים. המינוי נעשה לאחר קבלת אישור מטעם המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, ובחברה מתכוונים להתחיל בפיילוט סליקה ברבעון הרביעי של השנה ולצאת בהשקה לקראת סוף אותו רבעון.

עולם הסליקה מתחלק לשני חלקים, כאשר לא פעם בתי עסק צריכים לשלם לשתי חברות עבור שירותי סליקת הכספים. החלק הראשון הוא הרכיב הפיננסי ואותו מספקות נכון להיום שלוש חברות כרטיסי האשראי - ישראכרט, מקס וכאל, אשר מקבלות את הכסף ממנפיקי כרטיסי האשראי ומזכות את בית העסק בהתאם לסכומים שמגיעים לו. לצורך כך מחויבת חברת הסליקה ברישיון סליקה מבנק ישראל, רישיון אותה קיבלה Cardcom. חברה נוספת שקיבלה את הרישיון היא טרנזילה, אך גם היא טרם החלה בפעילות סליקה.

החלק השני בעולם הסליקה הוא טכנולוגי, והוא למעשה תוכנה המחברת את בית העסק למערכות של החברה הממשלתית שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) וכן למערכות של ישראכרט, מקס וכאל. את התכנה הזו כבר מספקת Cardcom באמצעות 'אישורית זהב', והיא אחת מתוך כ-25 חברות המציעות תכנת סליקה.

מכיוון שהחברה טרם החלה לסלוק כרטיסי אשראי ו"לגעת בכסף" של בתי העסק והצרכנים, היא טרם חתמה על הסכמי סליקה בפועל. יחד עם זאת, לחברה קיימים היום אלפי לקוחות שעושים שימוש במערכת הסליקה "אישורית זהב" והיא רואה בהם פוטנציאל להפוך ללקוחות סולקים שלה. בעתיד מתכוונת החברה להיכנס גם לעולמות המימון - ניכיון ומוצרי מימון ואשראי לבתי עסק.

מלאך (49), בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר-אילן ותואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל-אביב, ועורך דין בעברו המקצועי, הינו בעל ניסיון ארוך שנים בעולמות הפיננסיים, האשראי והתשלומים הדיגיטליים. בתפקידו האחרון שימש כמנהל מחלקת לקוחות אסטרטגיים ו-Processing של חברת מקס.

ערן מלאך אמר לאחר אישור המינוי כי "זו פעם ראשונה מזה כ-20 שנה שגוף סולק חדש מצטרף למערך התשלומים בישראל. אנו מצויים באחת התקופות המורכבות למשק הישראלי ולעסקים הקטנים והבינוניים המבקשים לפעול ולהצליח וקארדקום, כספקית פתרונות תשלום, פועלת לאפשר לבתי עסק פתרון מיטבי".

סבסוד העסקאות עובר מבית העסק לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי

בעוד כשבועיים, ב-1 ביולי, תכנס לתוקפה הרפורמה של בנק ישראל בתחומי הסליקה. על פי הרפורמה, המנפיקים יצטרכו להעביר את הכסף לחברות הסליקה בתוך יממה אחת, ולא כפי שנהוג היום כשהכסף מועבר בתוך שבועיים, כשלאחר מכן חולפים שלושה ימים נוספים עד שהכסף מגיע לבתי העסק. לאחר מכן חברות הסליקה יעבירו את הכסף לבית העסק בתוך ארבעה ימים. יש לציין כי פרק הזמן המקוצר יחול רק על עסקאות בסליקה רגילה, בתשלום אחד, ולא על עסקאות שיחולקו לתשלומים.

המצב הנוכחי, בו עוברים 17 יום מרגע התשלום ועד שבית העסק מקבל את הכסף, מאפשר למעשה ללקוח לקבל אשראי ללא ריבית. וכך, עד שהכסף חוזר לבית העסק, בית העסק הוא שמסבסד את העסקה. לאקונה זו הובילה לשינוי נוסף הכלול ברפורמה, והוא שמעתה מי שישא בסבסוד העלויות בפרק הזמן שבין התשלום על ידי הלקוח לקבלת הכסף בבית העסק, הם המניפיקים - חברות כרטיסי האשראי והבנקים.