ליברה | ניתוח

המשקיעים הרימו גבה, אבל היא כבר "שווה" 300 מיליון שקל

המייסדת והבעלים של חברת הביטוח הדיגיטלית נהנתה מזינוק של כ-40% במחיר המניה בשני ימי המסחר הראשונים שלה • וגם: קווי הדמיון ללמונייד, שזינקה בשעור גבוה אף יותר לאחר ההנפקה בוול סטריט אשתקד

אתי אלישקוב / צילום: איל יצהר
אתי אלישקוב / צילום: איל יצהר

כשאתי אלישקוב הודיעה בחודש שעבר שבכוונתה להנפיק את חברת הביטוח הדיגיטלית ליברה לפי שווי שוק של 400 מיליון שקל, לא מעט משקיעים הרימו גבה. התשקיף פורסם כמעט במקביל לדוחות הרבעון הראשון, שבו הציגה ליברה רווח נקי של 4.4 מיליון שקל, שלא נראה על פניו כתואם את שווי השוק שאליו כיוונה אלישקוב.

אבל שוק ההון בהחלט האמין בליברה ובאלישקוב, כאשר ביקושי יתר להנפקה הובילו לעצירת סבב המצגות למשקיעים לאחר יומיים בלבד, ולהעלאת המחיר למניה ביחס לזה שהוצג בתשקיף. בעקבות זאת הונפקה ליברה בשבוע שעבר לפי שווי של 450 מיליון שקל לפני הכסף - גבוה ב-50 מיליון שקל מהמתוכנן.

ביום א', יום המסחר הראשון של מניית החברה, היא זינקה ב-40% כמעט, והעמידה את שווייה של חברת הביטוח הצעירה על כ-650 מיליון שקל. ביום ב' היא עלתה בעוד כ-3.2%. כתוצאה מכך זינק גם שווייה "על הנייר" של אלישקוב, המחזיקה ב-44% ממניות ליברה, והוא עומד כעת על כ-290 מיליון שקל. 

אלישקוב, 44, הקימה את ליברה בסוף שנת 2017 - לפני פחות מארבע שנים - וחודשים ספורים לאחר מכן קיבלה רישיון מבטח מהממונה בתחום הביטוח הכללי, הכולל ביטוח רכב חובה ורכוש (מקיף וצד ג') וביטוח מקיף לדירות ובתי עסק. טרם הקמת ליברה הייתה במשך כמה שנים מנכ"לית חברת הכשרה ביטוח שבשליטת אלי אלעזרא. קודם לכן שימשה אלישקוב, רו"ח בהשכלתה, כסמנכ"לית הכספים בהכשרה.

עלות העסקת אלישקוב כמנכ"לית ליברה הסתכמה בשנה שעברה ב-2.4 מיליון שקל - 2 מיליון שקל מענק (סכום המקסימום שלו) בגין עמידה ביעדי תוכנית העבודה של החברה, והיתר עלות שכר. בתחילת השנה הנוכחית עודכן שכרה של אלישקוב, והרכיב הקבוע בו עומד על סכום המקסימום בהתאם לחוק נושאי משרה בתאגידים פיננסיים, של 2.5 מיליון שקל.

המשקיעים מאמינים בפוטנציאל הצמיחה

גורמים בסביבתה של ליברה מציינים כי גם הם הופתעו מהקפיצה במחיר המניה, גם בהתבסס על הנפקה כמעט דומה שביצעה המתחרה ווישור לפני ארבעה חודשים בלבד, אז מחיר המניה של החברה ביום המסחר הראשון עלה באופן מתון של 3% (ווישור נסחרת כיום בשווי של 432 מיליון שקל "בלבד").

נראה שהמשקיעים מאמינים בפוטנציאל הצמיחה של חברת הביטוח הדיגיטלית, המשלב תוכניות פיתוח למוצרים חדשניים לצד צמצום בהוצאות והתייעלות תפעולית לעומת חברות הביטוח המסורתיות. מבחינת תחומי העיסוק, ליברה משווקת היום מוצרי ביטוח רכב, דירה ועסק, לצד כניסה גם לתחום ביטוחי הנסיעות לחו"ל, שעדיין לא התאושש ממגפת הקורונה.

בקרוב מתכננים בליברה להיכנס גם לשיווק פוליסות חיסכון (שמניבות לחברות הביטוח סכומי כסף גבוהים מדמי ניהול) וכן לביטוחי חיים, כולל ביטוח חיים למשכנתא, תחום צומח במקביל לסכומים שוברי השיאים של לקיחת משכנתאות בישראל. במקביל, מערכת הליבה שפותחה לצורך המכירות, התפעול והתביעות בליברה, מאפשרת לה להגיב מהר יותר, ביעילות רבה ועם פחות מעורבות של כוח אדם, ועל-ידי כך לצמצם בהוצאות שכר ותפעול.

גרסה מקומית ומוקטנת של למונייד

ליברה עשויה להיראות כגרסה מקומית, ומוקטנת, של חברת הביטוח הדיגיטלית למונייד, שגם היא נוסדה על-ידי ישראלים, ואשר פועלת בארה"ב. למונייד מבססת את הפעילות שלה על טכנולוגיות של ביג דאטה ובינה מלאכותית, שמאפשרות לחברה להעביר למבוטחים תשלום תוך זמן קצר מקבלת התביעה, ומסייעות למנוע הונאות ביטוח. 

למונייד התחילה את דרכה בתחום ביטוחי הבתים, הוסיפה אליו את תחום הביטוח לבעלי חיים ובהמשך את ביטוחי החיים, ולפני חודשיים הודיעה החברה כי בכוונתה להיכנס במהלך השנה גם לתחום ביטוחי הרכב. לאחר התרחבות זו, ולאחר שליברה תשלים את התפתחותה המתוכננת לתחומי ביטוחי החיים והביטוח לבעלי חיים, יפעלו שתי החברות בתחומים זהים.

 
  

גם אצל למונייד שווי השוק משקף בעיקר את הפוטנציאל שרואים בה המשקיעים ופחות את התוצאות בהווה. למונייד נסחרת בשווי של 6.4 מיליארד דולר, לאחר שברבעון הראשון של 2021 היא הניבה לבעלי המניות שלה הפסד של 49 מיליון דולר.

יום המסחר הראשון של ליברה בתל אביב היה מצוין כאמור, אך כאשר משווים אותו ליום המסחר הראשון של למונייד בנאסד"ק, הפערים עדיין גדולים. למונייד, שהוקמה על-ידי המנכ"ל דניאל שרייבר ומנהל התפעול שי וינינגר, הציגה ביומה הראשון בנאסד"ק ביולי 2020 זינוק מטאורי של 139% במחירה, ושווי השוק שלה עלה מ-1.6 מיליארד דולר בעת ההנפקה לכ-3.5 מיליארד שקל.

בהמשך המשיכה מניית למונייד לטפס עד לשווי שוק של 10 מיליארד דולר בתחילת השנה, אולם בהמשך איבדה יותר ממחצית שווי השוק שלה, בעיקר לאחר שכמה מבעלי המניות המרכזיים שלה מכרו מניות בסך של כרבע מיליארד דולר בהנפקה משנית.