לידיעת התיירים מישראל: הקורונה מכה בתאילנד

אף שבמשך חודשים הצליחה תאילנד לשמור על רמת תחלואה נמוכה, הווריאנט ההודי החל להתפשט במדינה, שרק 3.5% מתושביה מחוסנים • עד עכשיו מדינת ישראל לא פרסמה אזהרת מסע למדינה, ומחוסנים שחוזרים ממנה לארץ - לא נדרשים לבידוד

פוקט, תאילנד / צילום: Shutterstock
פוקט, תאילנד / צילום: Shutterstock

במשך כשנה הייתה תאילנד פלא של קורונה. היא הצליחה לשלוט במגפה באמצעות שילוב בין שמירה הדוקה על הגבולות, בידוד מוקפד במלוניות לנכנסים, הגבלה של התיירות הנכנסת (אף שהיא משאב כלכלי חשוב למדינה) וכן שימוש נרחב במסיכות ובסגרים קשוחים כשנרשמו התפרצויות. אולם, הפתח, כמו באוסטרליה ובניו זילנד, היה בעיקר השמירה על הגבולות.

אלא שבאפריל הגבולות נפרצו, והמגפה החלה להשתולל בקרב האוכלוסייה הכמעט נאיבית למחלה. אם עד אמצע אפריל נרשמו מקרי מוות ספורים מקורונה במדינה, הרי שבחודשים וחצי שעברו אז, כבר נרשמו 1,700 מקרי מוות, כמעט רבע ממקרי המוות שרשמה ישראל לאורך כל המגיפה.

התאילנדים זכו תחילה בווריאנט הבריטי, ועכשיו וריאנט הדלתא המדבק יותר, הופך להיות יותר ויותר נפוץ במדינה, וצפוי להיות הזן השליט בה תוך כחודשיים.

מבצע החיסונים בתאילנד החל בעצלתיים, כנראה משום שהמדינה האמינה שתוכנית בקרת הגבולות שלה תחזיק מעמד, ולכן ראתה פחות דחיפת בכך. היא ביססה את האסטרטגיה שלה בעיקר על יצור מקומי של החיסון של חברת אסטרהזנקה, בחברה בבעלות המלך.

אולם, בשל עיכובים גם אצל אסטרזנקה וגם בחברה המקומית, בינתיים חוסנו רק כ-3.5% מהאוכלוסייה. תאילנד החליטה להשתמש במקביל גם בחיסון של חברת Sinovac, והיא נמצאת במו"מ להשיג כ-20 מיליון מנות של חיסונים מפייזר או מג'ונסון אנד ג'ונסון. בתאילנד 69 מיליון תושבים.

החיסון של אסטרהזנקה, כמו של פייזר, הוא כנראה יעיל פחות אבל עדיין יעיל למדי, לאחר נטילת שתי מנות, נגד וריאנט דלתא. לגבי החיסון של סינובאק, גם לגביו נאמר על ידי חוקרים סינים כי הוא יעיל נגד הווריאנטים, אך פחות מאשר נגד הזנים האחרים.

לא ידוע עד כמה היעילות הזו נמוכה יותר, אולם בהתפרצות באינדונזיה לאחרונה, 350 רופאים ואנשי שירותי ביראות חלו בקורונה אף שחוסנו בסינובאק, ועשרות מהם הגיעו לאשפוז. לכן יכול להיות שחיסון האוכלוסייה בחסיון של חברת סינובאק, לא יפתור את הבעיה.

נפתחת לתיירות דווקא עכשיו

דווקא עכשיו תאילנד פותחת את שעריה, ואולי יש בזה היגיון. כבר אין לה בשביל מה לשמור את הגבולות סגורים הרמטית, אם הווריאנט החזק ביותר כבר משתולל בקרבה. בשלב הראשון תהיה פתיחה לניסיון רק באי פוקט, ובהמשך צפויה המדינה לעודד כניסה של תיירים נוספים.

בשלב הראשון יוכלו רק מחוסנים וילדיהם לנסוע לפוקט, והם יוכלו להמשיך לתוך תאילנד לאחר שיבדקו ברצף של בדיקות במשך שבוע לשהותם באי. לאחר מכן תישקל פתיחה של אתרים נוספים במדינה.

תאילנד, חביבת התיירים הישראלים, מוגדרת על ידי מדינת ישראל כמדינה אדומה. למעשה, אדום הוא כרגע הסטטוס הפחות מחמיר למדינות יעד לתייר הישראלי. אין אזהרת מסע למדינות אדומות, ומחוסנים אינם צריכים בידוד כשהם חוזרים ממדינה זו.