בעקבות התערבות הנציב רוזן: אכיפה מינהלית ולא פלילית נגד נהגי מונית

מנהלת יחידת התביעות במשרד התחבורה הודיעה למשרד המשפטים כי בכוונת המשרד לשנות את מדיניות האכיפה נגד נהגי מוניות החשודים בביצוע עבירות עפ"י תקנות התעבורה, ולעבור למסלול אכיפה מינהלית, במקום אכיפה פלילית שהייתה נהוגה עד כה במשך עשרות שנים

מונית / צילום: אייל פישר
מונית / צילום: אייל פישר

מנהלת יחידת התביעות במשרד התחבורה הודיעה למשרד המשפטים כי בכוונת המשרד לשנות את מדיניות האכיפה נגד נהגי מוניות החשודים בביצוע עבירות על-פי תקנות התעבורה, ולעבור למסלול אכיפה מינהלית, במקום אכיפה פלילית שהייתה נהוגה עד כה במשך עשרות שנים.

ברקע ההחלטה של משרד התחבורה ניצבת החלטה והמלצה של נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, מדצמבר 2020. בהחלטתו מתייחס רוזן לתלונה שהגיש ח"כ משה ארבל בעניין החלטת יחידת התביעות במשרד התחבורה להגיש כתב אישום נגד נהג מונית אשר גבה סכום יתר של 3.80 שקלים.

לטענת ח"כ ארבל, לא רק שמדובר במקרה שאין מקום להגיש בגינו כתב אישום ולהכתים אזרח בהרשעה פלילית, אלא שמדובר בבזבוז משווע של כספי ציבור, משההליך בעניינו מתנהל בבית משפט השלום באילת ונמשך לאורך מספר שנים. 

דוד רוזן, ועידת ישראל לנדלן / צילום: איל יצהר
 דוד רוזן, ועידת ישראל לנדלן / צילום: איל יצהר

הנציב ציין בהחלטתו כי למקרא התלונה עלתה תחושה קשה ומכבידה, בלשון המעטה, של מערכת אכיפת חוק שרירותית, המקדשת את החוק על פני האדם שלפניה. הנציב כתב בהחלטתו: "העמדת אזרח נורמטיבי לדין פלילי, בגין חיוב יתר בסכום זניח של 3.80 שקלים, כביכול, ביומו הראשון לעבודה, אינה מתיישבת עם תכליתו של המשפט הפלילי ואף לא עם השכל הישר. הדברים מקבלים משנה תוקף וחומרה נוכח בזבוז משאבי ציבור יקרים הכרוכים בניהול הליך שכזה, אשר משתרך על פני מספר שנים".

לגופה של התלונה החליט רוזן לדחותה, אולם הוא המליץ ליועץ המשפטי לממשלה לעשות בכוחו לתיקון החקיקה הקיימת באופן שיאפשר אכיפה אפקטיבית ומהירה, באמצעות הטלת קנסות על נהגי מוניות חלף הגשת כתבי אישום פליליים נגדם לבית המשפט.

בעקבות החלטת רוזן, פנתה מחלקת ייעוץ וחקיקה למשרד התחבורה על-מנת לבחון את יישום המלצת רוזן. כעת הודיעה עו"ד ליל גורדון-שרגא, המשמשת כמנהלת יחידת התביעות במשרד התחבורה, כי אכן בכוונת המשרד לבצע רפורמה בנושא.

לדבריה, "המישור הפלילי הוא אמצעי אכיפה מסורבל, המאריך את משך הטיפול בכל תיק חקירה, מצריך משאבים רבים ואף אינו תואם במקרים רבים את חומרת האירוע בגינו מוגש כתב אישום. הדבר אף אינו תואם את המגמה להותיר את המשפט הפלילי כמשפט שיורי".

עו"ד גורדון-שרגא הוסיפה וכתבה כי "קנסות מינהליים הם המתאימים ביותר לעבירות אשר זיהוין פשוט וברור, מבלי לקיים בירור עובדתי מעמיק. יחד עם זאת, יש לציין כי ישנן עבירות אחרות אשר הבירור שלהן מצריך עדיין בירור עובדתי מעמיק, אשר כלי האכיפה המינהליים אינם בהכרח מספקים דיים".

לאור זאת החליטה כי ביחס לעבירות אשר אופן בירורן פשוט ויעיל, נראה כי ניתן יהיה לבצע ביחס אליהן אכיפה בהליך של הטלת קנס מינהלי קצוב. המדובר בעבירות כגון אי-הפעלת מונה וכיו"ב.

אולם לצורך כך יידרשו שינויי חקירה שיאפשרו את העברת האכיפה למסלול מינהלי, וממידע שהגיע לגלובס עולה כי בכוונת משרד התחבורה ומשרד המשפטים לפרסם בהקדם תזכיר חוק על מנת ליישם את הרפורמה.