המדינה: אלו השחקנים המרכזיים בשוק החשמל הפרטי ב-2020

דוח מסכם לשנה שעברה, שפרסמה רשות החשמל, חושף רשמית בכמה ישראל פספסה את תחזית ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות • וגם: קיטון דרמטי בשימוש בחשמל בשנת הקורונה ובכמה חברת החשמל משלמת יותר מיצרני החשמל הפרטיים עבור גז טבעי

עמודי חשמל / צילום: Shutterstock, Xiangli Li
עמודי חשמל / צילום: Shutterstock, Xiangli Li

משבר הקורונה הפחית דרמטית את הביקוש לחשמל במשק בשנה שעברה. אם בחמש השנים האחרונות הביקוש עלה בממוצע בכל אחת מהשנים בכ-2.2% לעומת השנה שקדמה לה, בשנה שעברה הביקוש עלה ב-0.1% בלבד. כך עולה מדוח מסכם שפרסמה היום (ה') רשות החשמל. מ"מ יו"ר הרשות, יואב קצבוי, הסביר כי "הירידה בגידול נבעה מירידה בביקוש של צרכנים מסורתיים ותעשייתיים, לצד עלייה בביקוש הביתי בהיקף דומה לגידול אשתקד".

בהמשך לרפורמה שנחתמה בעשור האחרון במשק החשמל, חלקה של חברת החשמל בייצור החשמל, ממשיך להצטמצם. כך, ל-39% מהייצור בפועל בשנה שעברה היו אחראים יצרנים פרטיים, זאת לעומת 34% בשנת 2019, ו-31% בשנת 2018. במונחי הספק, הצטמצם חלקה של חברת החשמל מנתח שוק של 73% לכדי 64%.

רק 6.9% מהחשמל במשק יוצר מאנרגיות מתחדשות

תחום שתופס עוד ועוד עניין בכל הקשור לייצור חשמל הינו חלקן של האנרגיות המתחדשות במשק. לפי הנתונים שמפרסמת כעת הרשות, שנה שעברה לא תירשם כשנה מוצלחת בתחום, כאשר ברשות תולים את האשמה במגפת הקורונה. "במהלך השנה נכנסו לפעילות מתקני ייצור באנרגיות מתחדשות בהיקף של 400 מגה וואט. מדובר בקצב גידול נמוך יותר משנת 2019, עקב דחיות של מועדי הפעלה מסחרית שנגרמו בשל משבר הקורונה", נכתב בדוח.

בעבר כבר פורסם פעמים רבות כי היעד הממשלתי לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות (סולארי ורוח) לשנת 2020 עמד על 10%, וכי ישראל לא עמדה ביעד. כעת מפרסמת רשות החשמל כי בשנה שעברה רק 6.9% מהחשמל במשק יוצר מאנרגיות מתחדשות. כן נכתב בדוח כי ברשות צופים שבשנה הנוכחית נגיע ליעד של 10% מאנרגיות מתחדשות.

עוד נכתב בדוח כי "ממשיכה מגמת הקיטון בשימוש בפחם לייצור חשמל ובשנת 2020 ירד חלקו ל-26% לעומת 30% בשנת 2019 ולעומת 59% בתחילת העשור". נזכיר כי לפי הנחיות משרד האנרגיה, השימוש בפחם לייצור חשמל אמור להיפסק סופית עד 2025.

47% מהייצור בגז טבעי - גורמים פרטיים

פרק מעניין נוסף בדוח עוסק בנתח השוק של בעלי אחזקות עיקריים במתקני ייצור חשמל שמונעים בגז טבעי לשנת 2020. החלוקה בתחום לשנת שעברה מצביעה על כך ש-53% מהייצור בגז טבעי נעשה על ידי חברת החשמל ו-47% על ידי גורמים פרטיים שבהם בולטת חברת אדלטק, שבשליטת אורי אדלסבורג, שהייתה אחראית לכ-20% מהנתח של הפרטיים. אחריה נמצאת שיכון ובינוי, שבשליטת איש העסקים נתי סיידוף, עם 13% מהנתח של הפרטיים.

אחריהן ברשימה - החברה לישראל וזורלו הטורקית עם 9% כל אחת, ובהמשך שלוש חברות עם נתח של 8% מהחלק של הפרטיים: דליה אנרגיות, דורי תשתיות אנרגיה וקצא"א הממשלתית. הנתח של רפ"ק אנרגיה, לפי הדוח לשנת 2020, עמד על 7%, כאשר לכל היתר (14%) אחראים יצרנים קטנים יותר.

הדוח אף מראה כיצד לראשונה עשתה חברת החשמל שימוש בגז הטבעי ממאגר לווייתן כדי לייצר חשמל. לפי הדוח, החברה השתמשה ב-5.5 BCM בשנת 2020, כאשר מתמר נרכשו 2.6 BCM, ואילו מלוויתן נרכשו 2.6 BCM (היתר הגיע מגז נוזלי).

הדוח אף מלמד עד כמה משלמת חברת החשמל על גז טבעי יותר מהיצרנים הפרטיים. אמנם המחיר הממוצע ששילמה חברת החשמל ליחידת חום ירד בחדות מ-2019, מרמה של 6.29 דולר ליחידת חום למחיר של 5.33 דולר בשנה שעברה, אך המחיר כאמור עדיין יקר בהרבה מזה שמשלמים היצרנים הפרטיים. בשנה שעברה קנו היצרנים הפרטיים משותפיות הגז יחידת חום במחיר של 4.47 דולר ליחידת חום, כך לפי הדוח של רשות החשמל.