ליברמן נגד הורוביץ: "אין סיבה להקשות עם התו הירוק"

"מקדם ההדבקה יורד, יש גם התייצבות בחולים קשים חדשים בכלל הגילאים, ולכן צריך להפסיק לדבר על מגבלות חדשות ולתת למשק לעבוד", אמר שר האוצר אביגדור ליברמן • לדבריו, "שווה עוד קצת לנסות ולהחזיק מעמד עם המגבלות הקיימות ולא להוסיף מגבלות חדשות. לקחת פסק זמן ולהמתין"

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר

לא צריך להטיל על המשק מגבלות נוספות, ויש אפילו מקום לבטל כבר עכשיו את התו הירוק הנדרש כיום לילדים בבריכות ובישיבה במסעדות בחוץ ובמקומות באוויר הפתוח - כך אומר היום (ד') שר האוצר אביגדור ליברמן, שיוצא נגד הדרישות של משרד הבריאות להחמיר את המגבלות הקיימות כיום.

בעוד משרד הבריאות דורש להטיל מגבלות נוספות על המשק כדי לצמצם את ההדבקות והתחלואה - בהם הגבלת 400 איש בחללים סגורים ו-500 איש במקומות פתוחים - אומר ליברמן כי "אין מקום להגבלת ה-400 וה-500 איש, וצריך לבטל את התו הירוק לישיבה בחוץ במסעדות ובבריכות לילדים. צריך אורך רוח וסבלנות לאור ההתייצבות בנתונים החשובים, בהדבקה ובחולים הקשים. זה אמנם נראה כאילו זה היה לפני הרבה זמן אבל כל הנושא של התו הסגול והירוק נכנסו לתוקף ב-18 לאוגוסט. בגדול זה שבעה-שמונה ימים. ראוי להחזיק מעמד עם המגבלות שכבר החלטנו לגביהם עוד שבוע עשרה ימים".

ליברמן הוסיף כי "לגבי מסעדות בחוץ וכל הסועדים בחוץ באוויר הפתוח אין שום צורך בתו הירוק, וגם לגבי בריכות לילדים, אין סיבה להקשות עם התו הירוק, אבל בסופו של דבר כל החלטה שמתקבלת אני מכבד. שווה עוד קצת לנסות ולהחזיק מעמד עם המגבלות הקיימות ולא להוסיף מגבלות חדשות. לקחת פסק זמן ולהמתין".

"צריך להפסיק לדבר על מגבלות חדשות ולתת למשק לעבוד"

בשיחה שערך עם הכתבים הכלכליים, הסביר ליברמן כי עמדתו, לפיה אין להחמיר בהגבלות, המנוגדת לעמדת שר הבריאות, מבוססת על הנתונים המלמדים על ירידה בתחלואה ובחולים הקשים וכן על הצמיחה במשק. "כשאנחנו מסתכלים על מצב התחלואה יש התייצבות בנתונים, יש סיבה לאופטימיות, מקדם ההדבקה יורד לכיוון 1/16, יש גם התייצבות בחולים קשים חדשים בכלל הגילאים, בניגוד לכל התחזיות, ולכן צריך להפסיק לדבר על מגבלות חדשות ולתת למשק לעבוד".

לדבריו, "אנחנו פחות מעשרה ימים תחת צו סגול ותו ירוק וצריך לתת לדברים עוד להתבשל לפחות עוד 10 ימים כדי להבין האם כל המגבלות שעשינו עד היום עובדות. לרוץ ולשים עוד מגבלות זה פשוט לא נכון".

ליברמן הוסיף כי "מבחינת ההיערכות וההתמודדות אנחנו מתמודדים טוב. ממרץ ועד היום בתמונת המאקרו, המשק הישראלי משתקם יותר מהר ממה שציפו ואסור להפסיק את הצמיחה. כל מגבלה מנוספת זו פגיעה במשק הישראלי ובשיקום הכלכלי של ישראל".

ליברמן התייחס להתאוששות גם בשוק העבודה, ולתרומה של המהלך שקידם להגבלת תשלומי החל"ת רק לגילאי 45 ומעלה. לדבריו, "ביטול תשלומי החל"ת מתחת לגיל 45 תורם גם לצמיחה וגם לתעסוקה, וממה שראינו עד כה זה חוסך רק בתקציבים 800 מיליון שקל בחודש, בלי קשר לתרומה של אותם עובדים למשק הישראלי, בהם עובדים ומייצרים".

"הגבייה במס הכנסה מצביעה על צמיחה"

ליברמן נשאל איך הוא משיב לטענות ולביקורת של עסקים רבים כי למרות שאין סגר, המגבלות הקיימות מהוות סגר בפועל עבורם, כיוון שלקוחות מבטלים ולא מגיעים - טענות הנשמעות, בין היתר, מכיוון בעלי אטרקציות ועסקים מתחום התרבות והמופעים. "אני מציע לכולם להיכנס לסופרלנד או ללונה פארק היום בערב ולראות מה קורה שם", אמר ליברמן. "הנכדים שלי וחברים שלהם היו אתמול בערב גם שם וגם שם, והכל היה מלא. אולי התור במתקנים קצת יותר קצר מאוגוסט לפני שנה, אבל יש תור על כל מתקן. אין כמו מראה עיניים. אותו דבר לגבי מסעדות. הייתי ברחוב אגריפס בירושלים השבוע ואני מציע שתנסו להיכנס למסעדה היום בערב בירושלים - הכל מלא שם. כך גם בתיאטראות - תנסו להיכנס לבימה או לכל תיאטרון אחר העבר ולראות אם הוא ריק או מלא".

ליברמן הוסיף: "אני לוקח עובדות ומתייחס רק לעובדות ובכל הדוחות הרבעוניים של כל החברות שנסחרות בבורסה הנתונים יפים מאוד, גם בענף האופנה והקניונים. צריך לקחת מספרים ולראות מה הם אומרים. רשתות שיווק כמובן מצליחות וגם בפארמה אני מניח שזה כך, למרות שחברות כמו סופר-פארם לא נסחרות בבורסה, אבל ברור שיש שם רווחים יפים".

לדברי ליברמן, גם הכנסות המדינה מוכיחות כי הטענה שיש פגיעה כרגע בעסקים אינה נכונה. "הגבייה במס הכנסה מצביעה על צמיחה", אמר שר האוצר.

לשאלה האם זה אומר שבעלי העסקים, שמדווחים על ירידה משמעותית בפעילות משקרים, השיב השר: "מעולם לא אמרתי או רמזתי שאנשי עסקים משקרים. אני קורא דוחות כספיים ואני מציע שכולנו נקרא את הדוחות הללו, שחלקם יצאו לפני כמה ימים, יש שם מספרים שאין מקום לפירושים. מציע גם לראות בשטח מה קורה. אין כמו מראה עיניים. תיגשו לתיאטראות, לבית ליסין והקאמרי והאטרקציות, וכל אחד יכול לפרש מה קורה שם".

"מצפה שבעלי ישראייר וארקיע גם ישתתפו במאמץ"

ליברמן הבהיר גם כי משרד האוצר לא יוציא תוכנית סיוע נוספות לעסקים בשלב זה (תכניות מענקים) ולא ינתן סיוע ישיר לעסקים על הפגיעה בעקבות המגבלות הקיימות כיום, אלא רק סיוע עקיף (עידוד ושיקום שוק התעסוקה וכדומה).

ליברמן התייחס מנגד לענפים שנפגעו ובהם ענף התעופה, שמבקש שוב חבל הצלה מהמדינה. לדבריו, "נכון שיש ענפים שנפגעו כמו תעשיית התעופה, שאנחנו נפגשנו עם כולם ונתנו להם הצעות לשיקום. מנכ"ל משרד האוצר אישית טיפל בנושאים האלו ואנחנו מציעים שהחברות לא רק יבקשו סיוע, אלא גם יציעו התייעלות. אולי בתנאי המשק החדשים אין צרוך שאל על תחזיק אותה כמות עובדים או מטוסים. הם גם דיברו על הנפקה של מניות בבורסה וזה לא קרה. צריך לראות גם מה בעלי המניות מוכנים לשים מהכיס שלהם. הבעלים של ישראייר וארקיע, אני מצפה שגם הם ישתתפו במאמץ ולא יבקשו רק ממדינת ישראל, כמו אל על, 'תביאו לי 250 מיליון דולר'".

בעניין זה הוסיף מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב כי "הכדור בידיים שלהם (חברות התעופה, א' ל"ו). אנחנו פוגשים מחר את אל על ומחרתיים את החברות האחרות ומנסים להגיע לסידור".

שר האוצר הבהיר כי עמדת האוצר בנוגע להתייעלות החברות והצורך שהבעלים יכניסו יד לכיס הועברה בכתב לכל החברות, והיא ברורה. "העמדה שלנו הועברה בכתב לכל החברות שחור על גבי לבן, שלא יהיה מקום לפירושים", הדגיש ליברמן.

ליברמן התייחס גם לתקציב 2021-2022, שעדיין מעורר מחלקות בין חברי הקואליציה ואמור לעבור לכנסת לקריאה ראשונה ב-31 באוגוסט, ואמר כי מדובר ב"תקציב הכי חברתי בתולדות ישראל", שכולל תוספות רבות למשרד הבריאות בלי קשר לקורונה, למשרד החינוך והרווחה ועוד.

לשאלה האם יש הסכמה לקדם את העלאת גיל הפרישה לנשים המצויה בשלב זה עדיין בחוק ההסדרים, אך נתקלת בהתנגדויות רבות, ציין ליברמן, כי "מדובר במהלך מתבקש. אין מדינה בעולם בקרב המדינות המתקדמות עם גיל פרישה 62. כשמדברים על כך שתוחלת החיים הממוצעת של נשים היא 84, אז פה יש 22 שנה לשבת ולא לעשות כלום. ברוב המדינות זה נע בין 67 ל-65 ובדנמרק עולים ל-69. אנחנו רוצים להעלאות את הגיל ל-67 תוך עשור, בזמן מדוד ובצורה זהירה, אחראית ומושכלת, וכמובן שיש את כל רשת הביטחון לנשים שהתקשו לעבוד מעבר לגיל 62. זה מהלך מתבקש. ראיתי הרבה הבנה גם אצל נשים וגם אצל השרות, והמהלך אושר גם בישיבת ממשלה וגם בוועדת השרים, ואני מקווה שגם בקריאה ראשונה נצליח להעביר את זה".

 "לא מתכוונים לרדת מהרפורמה בחקלאות"

עוד התייחס ליברמן לניסיונות של חברי כנסת מהקואליציה להפיל את רפורמת החקלאות בחוק ההסדרים, ואמר כי הם יובילו לכך שהחקלאים יפגעו דרמטית, כיוון ששר החקלאות והאוצר לא צריכים את הכנסת כדי לבטל את המכסים, אלא רק כדי להעניק מענקים לחקלאים - ואם הרפורמה לא תעבור בחוק ההסדרים, הוא יפעל לביטול המכסים גם בלי שאר חלקי החקיקה המטיבים עם החקלאים. "היינו קרובים להסכם עם החקלאים אבל יש חברי כנסת מהקואליציה שאומרים להם למה אתם צריכים להיכנס להסכם, קודם תתטרפדו את זה ואחרי זה אפשר יהיה לעשות הסכמים. כולם מבינים שהרפורמה בחקלאות היא לטובת החקלאים. כדי ליישר ייבוא ולהוריד מכס לא צריך את הכנסת או הממשלה. זו חתימה של שני שרים - החקלאות והאוצר. כדי לתת הטבות לחקלאים, אני צריך את הכנסת. כשבנינו את הרפורמה רצינו לסייע לחקלאים שלא יהיו תלויים רק במזג אוויר ויוכלו להשתמש באדמה לטובת הכנסות נוספות בסיוע המדינה. אם זה יטורפד האוצר ישאיר בקופת המדינה 3 מיליארד שקל ולחקלאים לא יהיה כלום.

"אנחנו לא מתכוונים לרדת מהרפורמה בחקלאות. יש כמה עסקנים שדואגים לעצמם. שר החקלאות ואני דואגים לחקלאות. זה ערך לאומי ציוני ביטחוני חשוב. אני לא יכול להישאר במצב של 7,000 חקלאים פעילים בגיל ממוצע 66 וחקלאות לא תחרותית. אנחנו רוצים חקלאות עם כל החידושים והחדשנות. יש כאלה שורצים לשמר כמה עסקנים בחקלאות וחבל שחברי כנסת, בלי שקראו את הרפורמה ובלי לדבר עם שר החקלאות או איתי, תופסים עמדה והופכים אותה לדגל כדי להתבלט תקשורתית, אבל בלי להיכנס ולהבין על מה מדובר ובלי להתעמק בהצעות. זה פשוט חבל".

בשורה התחתונה אמר ליברמן, "אני אקדם את הפחתת המכסים גם בלי הרפורמה. אני רוצה לעשות את זה בהסכמה ולהיטיב עם החקלאים. הגענו להסכמה ברוב הנושאים כמעט, אבל לצערי אנשים נתנו לחקלאים להבין קודם תנסו לטרפד ואח"כ אפשר יהיה לחזור לזה. אי אפשר יהיה לחזור - או שנגיע להסכמה או שלא".