לא מחכות לקונגרס: טקסס, פלורידה וקליפורניה מחלקות כסף לתושבים

אחרי 3 סבבים של צ'קים למשפחות האמריקאיות מהממשל כחלק מסיוע הקורונה, כמה מדינות בארה"ב מוציאות צ'קים ובונוסים משלהן לתושבים

מושל פלורידה רון דסאנטיס / צילום: Shutterstock
מושל פלורידה רון דסאנטיס / צילום: Shutterstock

כמעט טריליון דולר בסיוע פדרלי נשלחו למשקי בית אמריקאיים בשלושה סבבים של חלוקת צ'קים מהממשלה מאז פרוץ הקורונה בארצות הברית. והכסף סייע לעשרות מיליוני משפחות להתמודד עם השלכות המגפה וכן עזר "להניע" את הכלכלה האמריקאית שהייתה בסכנת קיפאון. אבל כעת כשזן דלתא משתולל בארה"ב והמצב הפוליטי הפנימי בוושינגטון ככל הנראה לא יאפשר סבב נוסף של צ'קים, כמה מדינות מתכוונות לחלק כספי סיוע ברמה מדינתית.

נתונים ממשלתיים של לשכת מפקד המדינה מסוף יולי ותחילת אוגוסט מלמדים כי בערך אחד מכל ארבעה משקי בית בארה"ב נאבק לשלם את הוצאות משק הבית. החל מהחודש הקרוב, כמה מדינות שוקלות להשתמש בקרנות סיוע או רזרבות משלהן על מנת לעזור לתושבים מסוימים, כמו משקי בית בהכנסה נמוכה או מורים, בסיוע כספי ישיר שאמור להגיע לעשרות מיליוני אנשים ברחבי ארה"ב.

כמה מחוקקים פדרליים בוושינגטון דווקא הציפו באחרונה את הרעיון לחלק צ'ק סיוע רביעי, אולם האפשרות הזו כאמור אינה סבירה כעת, כשהבית הלבן ממוקד בהצעות החוק על תשתיות. ממשל ביידן הודיע גם שלא יאריך הטבות לדמי האבטלה מעבר ל-6 בספטמבר, אם כי פקידים בכירים אמרו שלמדינות מותר יהיה להשתמש בכספי הסיוע שקיבלו על מנת להאריך תוכניות ברמת המדינה אם ירצו.

להלן כמה מהמדינות השולחות צ'קים לאזרחים מסוימים.

פלורידה תחלק 1,000 דולר למורים

המושל הרפובליקאי רון דסאנטיס, שיש הרואים בו מועמד רציני לנשיאות ארה"ב, אישר בונוסים בגובה 1,000 דולר ליותר מ-170 אלף מורים ומנהלי בתי ספר ציבוריים במדינה. המימון לכך יגיע מ-216 מיליון דולר בכספי סיוע פדרלי - כך על פי רשת CBS.

חלק מהמורים כבר החלו לקבל הצ'קים לתיבות הדואר מוקדם יותר החודש. דסנטיס מחלק את הצ'קים בזמן שניהול המגפה על ידו שנוי במחלוקת. רק באחרונה הוא אסר מועצות חינוך מקומיות להכריח תלמידים וצוותי הוראה לעטות מסכות. הוא אף הודיע כי הוא ישלול מתן תקציבים לבתי ספר שיעשו כן. ואולם, נראה כי האיומים של דסאנטיס לא הרשימו את כל הרשויות שכן על אף עמדה זו, מעט יותר מחצי מ-2.8 מיליון תלמידים בבתי ספר ציבוריים בפלורידה מחויבים לעטות מסכות על פי נהלי בתי הספר.

בעוד שמורים רבים כנראה יעריכו את הצ'קים, איגוד החינוך של פלורידה גינה את הבונוסים של דסאנטיס והודיע שהתוכנית לוקחת שליטה מבתי ספר מקומיים שהיו יכולים לחלק את הכסף למורים מהר יותר.

קליפורניה: צ'ק שני, עד 1,100 דולר

קליפורניה החלה לחלק צ'קים בסכומים המגיעים עד 1,100 דולר ב-25 באוגוסט למשפחות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית במדינה. זה צ'ק הסיוע השני שהמדינה מחלקת לתושביה.

התשלומים הגדולים ביותר שעומדים על כ-1,100 דולר יחולקו לאנשים שלא קיבלו את הצ'ק הראשון ובנוסף יש להם אדם אחד לפחות הנתמך/התלוי בהם. אנשים שלא קיבלו צ'קים בסבב הקודם, ואין להם אנשים הנתמכים על ידיהם, יקבלו 600 דולר בדואר.

כשני שליש מ-39 מיליון התושבים של קליפורניה, כ-25 מיליון איש, צפויים לעמוד בתנאים לקבלת התשלום, שיועברו לתושבי קליפורניה שהמשכורת השנתית שלהם הייתה נמוכה מ-75 אלף דולר בשנת 2020. מושל קליפורניה, גווין ניוסם, אמר שמאמץ הסיוע מייצג את "הנחת המס הגדולה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב" ובמסגרתה יחולקו לתושבים 12 מיליארד דולר.

טקסס: מורים יקבלו בונוס של 2,000 דולר

מורים רבים בטקסס יקבלו בונוסים בתחילת שנת הלימודים. עם זאת, במקום מאמץ ברמת המדינה כפי שקורה בפלורידה, הבונוסים האלה אושרו על ידי מחוזות בתי הספר באופן פרטני.

התשלומים למורים אינם שווים בגודלם. כך, לדוגמה, מורים שיחזרו ללמד במחוז אירווינג בטקסס, יקבלו תשלום חד-פעמי של 2,000 דולר בעוד שמורים ממחוז דנטון יקבלו בונוס של 500 דולר "להישארות בתפקיד". במחוזות בתי ספר אחרים אושרו העלאות שכר, כחלק ממאמץ לפצות מורים על מאמציהם לעבור להוראה מרחוק בזמן המגפה.

מרילנד: תושבים בעלי הכנסה נמוכה קיבלו עד 500 דולר

מרילנד אישרה צ'קים לסיוע מוקדם יותר השנה. ההטבה הזו מיועדת לאנשים המרוויחים שכר נמוך ובינוני.

לדוגמא, זוג נשוי ללא ילדים יהיה זכאי לקבל את הסיוע רק אם המשכורת שלהם נמוכה מכ-53 אלף דולר לשנה. אנשים בודדים יקבלו 300 דולר, בעוד שזוגות המגישים החזרי מס יחד יקבלו 500 דולר.

יש גם מדינות נוספות שכבר חילקו צק'ים לסיוע מכספי המימון הפדרליים שהן קיבלו מהממשל. קולורדו חילקה בדצמבר צ'קים בגובה 375 דולר ליותר מ-400 אלף תושבים, שביקשו דמי אבטלה בזמן המגפה. גם ורמונט, וושינגטון וניו מקסיקו העבירו סכומים דומים לתושבים.