ההוריקן איידה השאיר יותר ממיליון איש ללא חשמל בלואיזיאנה

הסופה הגיעה לדרום מזרח לואיזיאנה ביום השנה ה־16 של הוריקן קטרינה, ומדורגת כהוריקן בדרגה 4

עיירה בלואיזיאנה לאחר שנפגעה מהוריקן אידה / צילום: Associated Press, David J. Phillip
עיירה בלואיזיאנה לאחר שנפגעה מהוריקן אידה / צילום: Associated Press, David J. Phillip

בדיוק 16 שנים אחרי שההוריקן קטרינה השמיד את העיר ניו אורלינס, הוריקן איידה הותיר את תושבי העיר ללא חשמל וללא שירותי טלפון נייד.

יותר ממיליון לקוחות בלואיזיאנה היו ללא חשמל וחברות האנרגיה הודיעו שהן עדיין מבצעות הערכת נזקים. הפסקות בשירות הטלפון במוקדי משטרה קרו ללא הרף.

פקידים בכירים מזהירים את 400 אלף התושבים של נפת ג'פרסון, הכוללות את הפרברים ממערב ומדרום לניו אורלינס, שעשויים לעבור שלושה שבועות לפני ששירות החשמל יחזור. הם גם אומרים שעשויים לעבור חמישה ימים לפני שמערכות המים והביוב יפעלו כסדרן.

צוותי הצלה חיפשו ביום שני נעדרים. ביום ראשון הגיבו שוטרים לדיווח על אדם שנפגע מעץ שהתמוטט והגיעו למקום למצוא שם את גופתו, כך נמסר ממשרד השריף של נפת אסנשן.

"לצערנו, אנו יודעים שיהיו גם אחרים", אמר מושל לואיזיאנה ג'ון בל אדוארדס.

בינתיים, המערכת לצמצום הנזק מסופות שנבנתה להגן על האזור העירוני אחרי הוריקן קטרינה עבדה כהלכה, על פי פקידים בכירים. אבל הם הזהירו מהתגברות של הסופה, שיטפונות פתע או גשמים עזים שעדיין עשויים לגרום לנזק.

"הכל מתפקד על פי התכנון", אמר רנה פוש, דובר חיל ההנדסה של צבא ארה"ב בניו אורלינס. לא היו דיווחים על פקיעות של סכרים ומזחים. למרות הפסקות חשמל נרחבות, מערכות סילוק מים נוספות ממשיכות לשאוב את המים הנותרים.

הסופה העזה, שהכתה בדרום מזרח לואיזיאנה ביום ראשון כהוריקן מדרגה 4, כתשה את ניו אורלינס ברוחות עזות וכמויות עצומות של גשם.

אחרי קטרינה, שהגיעה ליבשה כהוריקן מדרגה 3, נותרו כ־2.7 מיליון תושבים ללא חשמל באלבמה, בפלורידה, בלואיזיאנה, במיסיסיפי ובטקסס. רשתות החשמל תוקנו ברוב המקומות תוך שבועיים, אבל בלואיזיאנה לקחת כמעט עוד חודש שלם בגלל הצורך בתיקונים נרחבים, על פי דוח של משרד ביטחון המולדת.

איידה הורדה בדרגה לשפל טרופי ביום שני אחר הצהריים עם רוחות במהירות 56 קמ"ש שנעות צפונה לכיוון מיסיסיפי.

בתאגיד Entergy, אחת מחברות החשמל הגדולות בלואיזיאנה, אמרו שיוכלו לתת הערכת זמן לחידוש החשמל בעיר לאחר שיסיימו לבצע הערכת נזקים.

כמה מהמקומות שנפגעו באופן הקשה ביותר עשויים להתמודד עם הפסקות חשמל במשך שבועות רבים, נמסר מהחברה, אם כי 90% מהלקוחות אומרים שהחשמל יכול להתחדש מוקדם יותר. ההוריקן פגע בתחנות חשמל וקווי ממסר בניו אורלינס ובנפות הסמוכות לעיר, כך אמרה מנהלת בכירה ב־Entergy בניו אורלינס דיאנה רודריגז במסיבת עיתונאים ביום שני.

עמודי חשמל שנפלו חוסמים רחובות

קשה לנסוע מרחק של יותר מרחוב אחד בגלל עמודי חשמל שנפלו, חוטי חשמל על הכבישים ועצים שקרסו. אנשים פינו את חצרות בתיהם מגזעי עצים ויריעות פח שחיפו חניות רכבים, כשברקע נשמע המהום בלתי פוסק של גנרטורים.

מליסה לילי, אסטרטגית תכנון הון בת 44 הגרה בני אורלינס, חוששת לגבי האופן שבו בעלה ובתה בת השמונה יתמודדו עם עבודה ולימודים בבתי הספר אם לא יהיה חשמל במשך שבועות רבים. היא ובעלה עובדים מרחוק בשנה האחרונה ותלויים בחיבור אינטרנט יציב. הבת שלהם רק התחילה את כיתה ב' לפני שבוע וחצי.

"האם בתי הספר יחזרו לפעול או שנצטרך למצוא בית ספר במקום אחר במשך סמסטר אחד?" שאלה לילי. "איך נקנה מצרכים אם אין לנו חשמל?"

בתי החולים כבר עמוסים בגלל עלייה במספר מקרי הקורונה בלואיזיאנה. ברשת בתי החולים Ochsner Health פינו או העבירו 65 מטופלים משני בתי חולים בלואיזיאנה ברייסלנד והומה, כך אמרו בכירים ביום שני. גגות המבנים נפגעו והיו נזקי מים מהרוחות העזות וההתקדמות האיטית של הסופה לרוחב המדינה, כך אמר מנכ"ל Ochsner וורנר תומס.

"זה לא שיש לנו נזקי גג הרסניים, אבל בהחלט נכנסו הרבה מים לכל מיני מקומות", אמר.

בעיות באספקת המים

ליותר מ־300 אלף לקוחות בלואיזיאנה לא היו מים ביום שני, ועוד 300 אלף קיבלו הוראה להרתיח את מי הברז לפני שתייתם, כך נמסר ממשרד הבריאות של לואיזיאנה. כ־3,000 לקוחות במיסיסיפי גם הם קיבלו הוראה להרתיח את מי השתייה.

בניו אורלינס, כ־80 מתוך 84 תחנות שאיבת מים היו ללא חשמל, מה שיצר סכנה שיעלו על גדותיהם, כך נמסר ממחלקת המים והביוב של העיר. בחברת המים בעיר היו תלויים בגנרטורים על מנת להפעיל את תחנות השאיבה ובינתיים, ביקשה המחלקה מהתושבים להגביל את השימוש במים.

בשיחת ועידה בווידאו ביום שני עם מושלי לואיזיאנה ומיסיסיפי וכמה נציגים נבחרים אחרים, אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שיותר מ־5,000 אנשי המשמר הלאומי נשלחו לפעולה במדינות שהושפעו מהסופה ואמר שאחד מיועציו הבכירים, חבר הקונגרס מלואיזיאנה לשעבר סדריק ריצ'מונד, עובד כאיש קשר ישיר בין הבית הלבן ומנהיגים באזורי הפגיעה של הסופה.

"זה התפקיד שלנו - לעבוד יחד. אנשים נפגעו. אנחנו נהיה שם לעזור להם לעמוד שוב על הרגליים", אמר ביידן.

בל אדוארדס אמר שמערכת הסכרים במדינה תפקדה היטב בסופה, אבל אמר שהנזק "הרסני" וברובו נגרם על ידי הרוח. הוא אמר שהמדינה תתמודד עם השפעות הסופה "במשך תקופה ארוכה".

חברות טלפונים ניידים דיווחו על שירות חלקי בכל לואיזיאנה ביום שני לאחר שהסופה פגעה במגדלי אנטנות, סיבים אופטיים ומרכזי רשתות תקשורת.

גם הטלפונים הסלולריים הפסיקו לעבוד

הסופה גרמה לכ־28% ממשדרי הטלפונים הסלולריים במסלול הסופה להפסיק לעבוד, ולא היו חיבורים זמינים בנפות אסמפשן וטרבון הקרובות לחוף הדרומי, כך נמסר ביום שני ממועצת התקשורת הפדרלית. יותר מחצי מהאתרים הסלולריים באורלינס ובנפת איסט בטון רוז' יצאו מתפקוד.

באזורים ללא מגדלי אנטנות עובדים עדיין יכלו להתחבר וחברות התקשורת הקימו אתרי אנטנות לחירום. סוללות גיבוי וגנרטורים יכולים להשאיר את השירות באוויר במשך יום או יומיים עד שהרשויות יחזירו את החשמל לרשת הכללית, אבל תיקון הנזק לתשתיות המחברות בין המגדלים יכול לקחת עוד זמן רב.

שמונה קווי תקשורת המעבירים חשמל לניו אורלינס יצאו משימוש, כולל אחד המקיף את נהר מיסיסיפי שנפגע בסופה, כך נמסר מחברת Entergy. החברה הזהירה שייקח ימים רבים להעריך את הדגם בניו אורלינס ו"הרבה יותר זמן מזה לתקן את רשת החשמל באזור".

סופות הוריקן קודמות במפרץ גרמו גם הן לנזק משמעותי לקווי חשמל. אחרי ההוריקנים קטרינה וריטה באוגוסט וספטמבר 2005, בשלב מסוים היו ל־Entergy יותר מ־6,000 ק"מ של קווי חשמל שלא פעלו, על פי עדות פדרלית של מנהל בחברה לשעבר. החברה הצליחה לתקן במהירות עמודי חשמל שניזוקו קשה בקו מרוחק אחד על ידי הבאת עמודים בהובלה אווירית מקו אחר.

פני רוברטס, מנהלת תוכניות באוניברסיטה בת 46 וזאק סיפרט, צלם בן 47, עברו את הסופה בשכונת פיג'ן טאון. ביתם, שנבנה בתחילת המאה ה־20 ושרד סופות קשות רבות, שרד גם את הוריקן איידה, אבל נראה היה שהמבנה נאבק לעמוד ברוחות העזות. עצים גדולים שנעקרו חסמו את הכניסות לחניות ברחוב שלהם וענפים גדולים היו מוטלים על הכביש.

"אנו מותשים", אמר סיפרט. "קשה לקבוע מה יהיה הצעד הבא שלנו כשאנחנו כבר שחוקים ויודעים שהימים הקרובים יהיה מעייפים באותה מידה, ועוד לא ברור מתי תהיה הקלה".

מאוחר ביום שני אחה"צ, אנשים טיילו עם הכלבים שלהם מתחת לשמיים בהירים - שינוי גדול מהאלימות של יום קודם לכן. ברים כמו הבר ההיסטורי בטיפיטינה חילקו בירה וקרח בחינם, וכמה בעלי מסעדות תכננו ברביקיו מאולתר בערב, מתוך רצון להשתמש במזון לפני שיתקלקל.

ולרי בורלין, מלאני אוונס, דרו פיצג'רלד, ג'ניפר הילר וקתרין בלאנט השתתפו בהכנת הכתבה.