טיסה נעימה? ישראייר הסבה לבי.ג'י.אי הפסד של 10.5 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2021

חברת התעופה, שהבעלות בה הועברה בתחילת השנה, רשמה הכנסות של 42.2 מיליון דולר במחצית, ששיקפו ירידה של 32.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, עקב הגבלות הקורונה

אורי סירקיס, מנכ''ל ישראייר / צילום: איל יצהר
אורי סירקיס, מנכ''ל ישראייר / צילום: איל יצהר

מגפת הקורונה ממשיכה להכות בתוצאותיהן של חברות התעופה הישראליות, ובהן ישראייר. דוחות ישראייר שפורסמו היום, מגלים כי החברה סיימה את המחצית הראשונה של 2021 בהפסד של 14 מיליון דולר, וזאת בהשוואה להפסד של 49 מיליון דולר שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד.

עם זאת, החברה האם של ישראייר, בי.ג'י.איי השקעות, הציגה במחצית הראשונה הפסד של 10.5 מיליון דולר בלבד. הסיבה להבדל המהותי הוא הפער בין הפחת שרושמת ישראייר על המטוסים שבבעלותה לבין הפחת שנדרשת בי.ג'י.איי לרשום, מאז השלימה בתחילת 2021 את רכישת השליטה בישראייר לפי שווי חברה של 180 מיליון שקל (כ-55 מיליון דולר).

את 2021 החלה ישראייר עם סגר שנמשך עד אמצע חודש פברואר. סגר זה המשיך את הפגיעה שחוותה החברה החל מאמצע מרץ 2020 ולאורך מרבית חודשי השנה שעברה.

במחצית הראשונה של 2021 רשמה ישראייר הכנסות של 42.2 מיליון דולר, ששיקפו ירידה של 32.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לדברי החברה, הירידה בהכנסות במהלך החציון הראשון השנה נבעה מהגבלות הקורונה בתקופה זו, וזאת ביחס להגבלות אשר חלו החל מאמצע מרץ 2020.

את המחצית הראשונה של 2021 סיכמה ישראייר עם תנועה של 156 אלף נוסעים, שהיוו נתח של כ-7% מכלל הנוסעים בנתב"ג. מדובר בשיפור ניכר אל מול המחצית הראשונה של 2020, אז הטיסה החברה כ-102 אלף נוסעים.

הגבלות הקורונה פגעו קשות בפעילות ענף התעופה והובילו לירידה חדה בביקוש למוצרים ולשירותים שמספקת ישראייר. עם זאת, תהליכי התייעלות משמעותיים שהשלימה ישראייר במהלך 2020 סייעו לחברה לחזור לרווחיות גולמית, וזאת למרות הירידה בהכנסות.

את המחצית הראשונה של 2021 סיימה החברה עם רווח גולמי של 38 אלף דולר, וזאת בהשוואה להפסד גולמי של 681 אלף דולר שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד.

ההפסד התפעולי של ישראייר הסתכם במחצית הראשונה של 2021 ב-12 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי עצום של 44 מיליון דולר שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד, שכלל הוצאות של 21.6 מיליון דולר בגין ירידת ערך מוניטין ומלאי, הוצאות ארגון מחדש בהיקף של 4 מיליון דולר וירידת ערך מוניטין של החברה הבת דיזנהאוז יוניתורס תיירות נכנסת, בסך של 2 מיליון דולר.

 
  

ההגבלות החדשות החזירו את הירידה בביקושים

בינואר השנה החליפה ישראייר, בניהולו של אורי סירקיס, בעלות, ועברה מידיה של קבוצת אי.די.בי הקורסת לשליטתם של אנשי העסקים רמי לוי ושלום חיים, בעסקה ששיקפה לישראייר שווי של 180 מיליון שקל (56 מיליון דולר). במסגרת העסקה, שנחתמה מול נאמן אי.די.בי, רכשה חברת בי.ג'י.אי השקעות שבשליטת לוי וחיים 51% ממניות ישראייר, ונוסף על כך רכש לוי באופן פרטי עוד 24% ממניות ישראייר.

25% ממניות ישראייר נותרו לפי שעה בידי נאמן אי.די.בי, והתמורה מהן תשמש לפירעון חובות אי.די.בי לנושיה, ובראשם מחזיקי אג"ח ט'. עם זאת, לבי.ג'.איי קיימת אופציה להחליף את מניות ישראייר שבידי לוי והנאמן במניותיה, כחלק מרישומה המחודש למסחר בבורסה, והיא כבר החלה לפעול לשם כך.

במהלך יוני השנה הטיל משרד הבריאות הגבלות חדשות על תנועת הנוסעים לישראל וממנה, שהובילו לירידה מחודשת בביקוש לטיסות ולהארכת הפגיעה בענף התעופה. בעקבות זאת פנו שלוש חברות התעופה הישראליות למשרד האוצר בבקשה לקבל פיצוי בגין הנזקים שנגרמו להן עם החלת ההגבלות בתעופה (בין השאר חובת בידוד לכלל הנוסעים החוזרים לישראל ממרבית המדינות). במסגרת הבקשה המשותפת ביקשה ישראייר עצמה פיצוי של 20 מיליון דולר.

בשבוע שעבר אישר משרד האוצר מתווה סיוע לחברות התעופה, אשר יותנה בהזרמת הון בעלים, שבמסגרתו יינתן סכום מסוים באופן של אג"ח המירות לשנתיים, ללא פירעונות תקופתיים וללא תשלומי ריבית (כדוגמת הלוואת בלון). אופן סילוק החוב יהיה נתון להחלטתה של החברה, קרי בדרך של פירעון במזומן או באמצעות הקצאת מניות למדינה.

החשש מפיטורים הוביל לסכסוכי עבודה

לצורך קבלת הסיוע יידרשו החברות גם ליישם מהלכי התייעלות, אשר עלולים להוביל לפיטורים המוניים בענף התעופה. החשש מפיטורים המוניים הצפויים בקרוב כבר היווה עילה לפתיחה של סכסוך עבודה בקרב כלל עובדי התעופה.

ב-24 באוגוסט הוכרזו שני סכסוכי עבודה בישראייר; ההסתדרות הכללית הכריזה על כך בשמם של טייסי החברה ואילו ההסתדרות הלאומית הכריזה על סכסוך בשם דיילי האוויר ועובדי התפעול והקרקע. ישראייר, שהעסיקה בתחילת 2019 כ-540 עובדים, מעסיקה כיום כ-330 עובדים בלבד.

יש לציין כי ישראייר קיבלה בחודש מאי השנה מקדמה של 16 מיליון דולר ממשרד האוצר, עבור הטסת מאבטחי התעופה לתקופה של 20 שנה (אל על קיבלה מקדמה של 210 מיליון דולר וארקיע צפויה לקבל מענק דומה לזה של ישראייר). בתמורה למקדמה התחייבו החברות כי בעלי השליטה יזרימו מחצית מהסכום במסגרת הנפקה או ישירות לקופת החברות.

לאור זאת אמורה בעלת השליטה בי.ג'י.איי להזרים לישראייר 8 מיליון דולר וזאת עד לסוף אוקטובר. בכוונת החברה לגייס הון מבעלי מניותיה בדרך של הנפקת זכויות, כאשר חלק מתמורת ההנפקה תשמש לצורך פירעון הלוואה בנקאית של 33 מיליון שקל, אשר ניטלה לצורך רכישת השליטה בישראייר.