ההנפקה הצליחה בניסיון השני: איירובוטיקס גייסה מהציבור בת"א 21 מיליון שקל

חברת הרחפנים רשמה ביקושים בהיקף של 24 מיליון שקל, ובחרה לגייס 21 מיליון שקל • שווי החברה, 100 מיליון שקל לפני הכסף, נמוך בכ-40% מהשווי שנרשם בניסיון ההנפקה הראשון שלה לפני כחודש - שנכשל

רחפן של איירובוטיקס / צילום: יוני בן חיים
רחפן של איירובוטיקס / צילום: יוני בן חיים

אחרי כישלון ההנפקה הראשונית לציבור (IPO) של חברת הרחפנים איירובוטיקס לפני כחודש, החברה השלימה הערב (חמישי) ניסיון נוסף של גיוס הון בבורסה בתל אביב,  שבמסגרתו גייסה כ-21 מיליון שקל מהציבור. הגיוס משקף לחברה, כפי שעלה בתשקיף המתוקן שפירסמה לפני כשבועיים, שווי מקוצץ של 100 מיליון שקל בלבד.

מהודעת החברה לבורסה עולה שהחברה רשמה ביקושים למניות בהיקף של 24 מיליון שקל, שמתוכם בחרה להנפיק כ-3 מיליון מניות תמורת 21.4 מיליון שקל. ההנפקה, בדומה לניסיון הקודם, בוצעה ללא שלב מוסדי ועם פנייה לציבור בלבד. כוונתה המקורית של החברה הייתה לגייס 20-35 מיליון שקל.

שווי החברה, כאמור 100 מיליון שקל לפני הכסף, נמוך ב-40% מהשווי שלה בפעם שעברה שבה ניסתה להנפיק - שעמד על 165 מיליון שקל. הוא גם נמוך בקרוב ל-90% ביחס לשווי של יותר מ-750 מיליון שקל (כ-240 מיליון דולר) שלפיו ביצעה החברה גיוס הון פרטי לפני כשלוש שנים.

איירובוטיקס עוסקת באיסוף, ניתוח והנגשה של מידע באמצעות רחפן אוטומטי ("רחפן בקופסה"). המערכת האוטומטית של איירובוטיקס כוללת רחפן, תחנת עגינה, חיישנים מוטסים (מטע"דים) שונים, מערכת תקשורת, סוללות, ניווט ובקרת אקלים.

בשבוע שעבר הודיעה החברה על כניסה לשוק האנרגיה המתחדשת בדמות חתימה על מזכר הבנות עם חברת Solar Drone העוסקת באופטימיזציה של שדות סולאריים. על פי ההסכם המתגבש צפויה החברה לרשום הכנסות של 10 מיליון דולר מינימום על פני שלוש שנים.

הפסדים של 122 מיליון ד' מאז שנוסדה

החברה הוקמה לפני כשבע שנים על-ידי רן קראוס (נשיא לענייני אסטרטגיה ופיתוח עסקי) ומאיר קליינר (מנכ"ל). בסך הכול, מהקמתה ועד שנת 2018 ביצעה איירובוטיקס ארבעה סבבי גיוס, שבהם גייסה סכום מצרפי של כ-110 מיליון דולר. סבב הגיוס הראשון בוצע בשנת 2015 לפי שווי חברה של כ-5 מיליון דולר, והאחרון לפי שווי של כ-240 מיליון דולר, אחרי הכסף. בעלי המניות הגדולים בחברה כיום הם חברה מסינגפור, קרן Alpha Intelligence Capital וקבוצת OurCrowd.

את שנת 2020 סיימה החברה בהפסד שנתי של כ-14 מיליון דולר, ורואי החשבון שלה הפנו את תשומת הלב לתזרים מזומנים שלילי של קרוב ל-9 מיליון דולר ולגירעון של כ-5 מיליון דולר בהון החוזר, וכן לצורך שלה בתוכנית התייעלות וצמצום כדי לאפשר לה עמידה בהתחייבויות. ברקע הכנסותיה עדיין מצומקות (הסתכמו בשנתיים האחרונות בכ-4 מיליון דולר).

לניסיון ההנפקה מגיעה איירובוטיקס עם מטען הפסדים כבד של כ-122 מיליון דולר מאז שנוסדה בשנת 2014.