חברת הסייבר הישראלית קוגנייט החלה בפעילות איתור הלבנת הון וסחיטה בקריפטו

חצי שנה לאחר הפיצול מוורינט, ובעקבות המתקפה על קולוניאל פייפליין, תציע חברת הסייבר ההתקפי קוגנייט שירות לאיתור האחראים על מתקפות כופר וסחיטה המבוססות על מטבעות קריפטו • הפעילות מבוססת על יחידת בלינק, שלה פעילות ענפה בבולגריה

משבר הקורונה הביא לעלייה בהלבנת הון באמצעות מטבעות דיגיטליים / צילום: Shutterstock
משבר הקורונה הביא לעלייה בהלבנת הון באמצעות מטבעות דיגיטליים / צילום: Shutterstock

חצי שנה לאחר שהתפצלה מוורינט, משיקה חברת הסייבר ההתקפי קוגנייט את פעילות מודיעין הקריפטו שלה במטרה לסייע לממשלות ולארגוני ביטחון לאתר חשודים בהלבנת הון, במימון טרור, ובאיומי סחיטה תוך שימוש במטבעות וירטואליים.

לגלובס נודע כי קוגנייט שילבה את מוצר מודיעין הקריפטו של ורינט בפלטפורמת האנליטיקה שלה לשוק הביטחוני, תוכנה שמאפשרת לארגונים וממשלות לנתח כמויות גדולות של מידע ולהפיק ממנו תובנות כדי לזהות, לנטרל ולמנוע פשיעה וטרור. המאבק בפעילויות בלתי חוקיות אלה הוא מאמץ עלומי של ממשלות וארגונים בינלאומיים, ובראשם הארגון הבינלאומי Financial Action Task Force, המייצג את מרבית מדינות ה-OECD, ומנוהל מפריז.

פעילות הקריפטו של קוגנייט מבוססת על בלינק, יחידת מומחים שצמחה בוורינט עם אחריות לפיתוח מוצר מודיעיני בתחום הבלוקצ'יין, התשתית הטכנולוגית המשמשת את המטבעות הווירטואלים. היא מורכבת מגרעין של יוצאי יחידות מיוחדות בחיל המודיעין, עובדי מחלקות אחרות בוורינט, וחברות תוכנה דוגמת צ'קפוינט וזרטו.

על פי אתר המודיעין Intelligence Online, בלינק מרחיבה את פעילותה בבולגריה, שהופכת יעד אטרקטיבי עבור חברות סייבר התקפי. על פי אתר קוגנייט, מספר המשרות הגדול ביותר לאחר ישראל מצוי בבולגריה - גבוה מעל אתרים אחרים כמו רומניה, קפריסין, ברזיל וארה"ב - והוא מכוון בעיקר למהנדסי תוכנה מנוסים המתמחים בקריפטו.

המודעות לתחום מודיעין הקריפטו צמחה לאחרונה בזכות מתקפת הכופר על "קולוניאל פייפליין", שמפעילה את אחד מצינורות הדלק הארוכים בארה"ב. במהלך המתקפה השביתו האקרים מרוסיה את פעילות החברה למספר ימים, עד שזו שילמה כופר בהיקף של חמישה מיליון דולר.

במהלך המתקפה על פעילות הצינור, זינקו מחירי הדלק לרמה הגבוהה מזה שבע שנים ותחנות דלק רבות במזרח ארה"ב הושבתו. בסופו של דבר, הצליח משרד המשפטים בארה"ב לשים את ידו על כמחצית מהכופר ששולם, אך מתקפות הכופר המבוססות על קריפטו רק הלכו וגדלו בגלל השימוש הרב במטבעות וירטואלים, העלייה בעבודה מהבית שחושפת ארגונים לחולשות חדשות והעלייה במתיחות בין ארה"ב לרוסיה.

החברות שנלחמות בפשעי סייבר בתחום הקריפטו

קוגנייט היא כמובן לא היחידה שנלחמת בפושעי הסייבר בתחום הקריפטו. פיירבלוקס, גייסה לאחרונה 310 מיליון דולר לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר עבור רשת מאובטחת להעברה, אחסון והנפקה של נכסים דיגיטליים ותשתית ארנק דיגיטלי מוצפנת. גם סטארקוור הישראלית גייסה 75 מיליון דולר עבור טכנולוגיה המשמשת לאימות של עסקאות קריפטו במטרה למנוע העלמת מס, בין השאר. חברת IVIX של טים 8 נוסדה לאחרונה במטרה להלחם בהעלמת מס ולאחרונה היא גם חוקרת את תחום הקריפטו במטרה להיכנס גם לטריטוריה זו.

על פי דוח של רשות הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC), תושבי ארה"ב הפסידו למעלה מ- 80 מיליון דולר בהונאות השקעה במטבעות קריפטו מאז חודש אוקטובר ועד אפריל השנה - זינוק של 1,000% לעומת התקופה המקבילה, אז דווחו הונאות בסך 7.5 מיליון דולר.

מהחברה לא נמסרה תגובה.