גרמניה: המשטרה עצרה צעיר סורי בחשד שתיכנן לתקוף בית כנסת ביום כיפור

הצעיר בן ה-16 חשוד כי תיכנן מתקפה בעזרת חומרי נפץ ביתיים על בית כנסת בעיר האגן בערב יום הכיפורים • נעצרו גם אביו ושני אחיו • לפי הערכות בגרמניה, הצעיר שיתף מידע בקבוצה איסאלמיסטית או התכתב עם גורם כלשהו על הפיגוע המתוכנן

המשטרה עצרה צעיר סורי בחשד שתיכנן לתקוף בית כנסת ביום כיפור בעיר האגן, גרמניה / צילום: Reuters, Henning Kaiser
המשטרה עצרה צעיר סורי בחשד שתיכנן לתקוף בית כנסת ביום כיפור בעיר האגן, גרמניה / צילום: Reuters, Henning Kaiser

כוחות מיוחדים של המשטרה הגרמנית עצרו הבוקר (ה') צעיר סורי בן 16 בתחנת רכבת במערב המדינה, בחשד כי תיכנן מתקפה בעזרת חומרי נפץ ביתיים על בית כנסת בעיר האגן בערב יום הכיפורים. המשטרה גם פשטה על הדירה שבה התגורר הצעיר עם משפחתו, ועצרה את אביו ושני אחיו. שר הפנים של מדינת נורדריין-וסטפליה בה התרחש האירוע אמר היום כי מדובר ב"איום על רקע איסאלמיסטי".

לפי כלי התקשורת בגרמניה, "שירות ביון זר" העביר מידע קונקרטי לרשויות בגרמניה בנוגע לאיום האפשרי מבעוד מועד, מה שהוביל אמש לפרישת שוטרים רבים סביב בית הכנסת בעיר האגן, שבה קהילה יהודית קטנה של כמה מאות בני אדם, ולביטול התפילות שהיו מתוכננות בו. שר הפנים אמר כי הרשויות קיבלו "מידע מדויק" על זהות החשוד, מיקום פעולה אפשרית והזמן המתוכנן, ולכן נערכו בהתאם. לפי הערכות בגרמניה, הצעיר שיתף מידע בקבוצה איסאלמיסטית או התכתב עם גורם כלשהו על הפיגוע המתוכנן. שרת המשפטים של מדינת המחוז אמרה כי היה מדובר ב"איום רציני מאוד".

עד כה לא ברור אם נמצאו חומרי נפץ בדירת החשוד או במקום אחר, לאחר שלפי החשד המתקפה היתה אמורה להתבצע באמצעותם. המשטרה קיימה חיפושים בדירה בעזרת כלבים המאומנים להריח חומרי-נפץ, וגם במכונית שבה היתה מזוודה חשודה. שר הפנים אמר כי המשטרה עדיין אינה בטוחה אם בני המשפחה שנעצרו היו מעורבים בתכנון.

האירוע מתרחש כשנתיים אחרי שטרוריסט ימני קיצוני ניסה לפרוץ לבית הכנסת בעיר האלה במהלך יום הכיפורים, ונבלם על ידי דלת נעולה. לאחר מכן יצא למסע רצח שבו ירה למוות בשני עוברי אורח, ובתקופה של התגברות התקריות האנטישמיות במדינה.

ראש מדינת המחוז נורדריין וספטליה, ארמין לאשט, המתמודד על תפקיד הקאנצלר מטעם מפלגת השלטון (CDU) התייחס היום בעצרת בחירות לאירוע, ואמר כי "האיום הקונקרטי שעמד בפנינו נוטרל, ונעשה כל שביכולתנו כדי לחקור אילו רשתות מילאו תפקיד בהתקפה המתוכננת".

לאשט הוסיף: "בהאלה היה זה הימין הרדיקלי שביצע את המתקפה, אך במקרים אחרים אלה איסלאמיסטים, ובמקום השלישי יש לנו רדיקלים משמאל. עלינו להילחם בקיצוניות מכל הכיוונים ללא היסוס". בנוגע לדיווחים כי הצעיר הסורי הגיע לגרמניה כמבקש מקלט, אמר לאשט: "כל מי (שרוצה להיות כאן) צריך להשתלב בחברה, ללמוד גרמנית ולמצוא עבודה ועל ידי כך להישאר... אך מי שמתכננים פיגועי טרור צריכים להיות מגורשים מהמדינה".

המועמד מטעם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD), אולף שולץ, גינה אף הוא את המתקפה האפשרית, וכתב ב"טוויטר": "זה עצוב שהקהילה היהודית בהאגן חשופה לאיום שכזה ביום כיפור ואינה יכולה לציין אותו יחד. זוהי חובתנו לעשות הכל כדי להגן עליה ולהתערב מיידית במקרה של סכנה".