צרפת: הנשיא לשעבר סרקוזי הורשע בעבירה נוספת, ונידון לעוד שנת מאסר

סרקוזי הורשע בעבירה הקשורה למימון קמפיין הבחירות שלו לנשיאות המדינה ב-2012 • לפני כחצי שנה הוא הורשע באישום אחר, לפיו שיחד שופט כדי שיספק לו מידע פנים לגבי החקירה שהתנהלה נגדו בנושא מימון לא חוקי של הקמפיין

נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי בבית המשפט / צילום: Reuters, PASCAL ROSSIGNOL
נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי בבית המשפט / צילום: Reuters, PASCAL ROSSIGNOL

ניקולא סרקוזי, נשיא צרפת לשעבר, הורשע היום (ב') בעבירה נוספת הקשורה למימון קמפיין הבחירות שלו לנשיאות המדינה ב-2012, ונידון לשנת מאסר; כך מדווחים כלי התקשורת בצרפת. לפני כחצי שנה הורשע סרקוזי באישום אחר, לפיו שיחד שופט כדי שיספק לו מידע פנים לגבי החקירה שהתנהלה נגדו בנושא מימון לא חוקי של הקמפיין, ונידון לשלוש שנות מאסר - שתיים מהן על-תנאי ואחת בפועל. סרקוזי יכול לערער על ההרשעות, מה שהוא מתכוון לעשות, לפי הדיווחים.

העובדה שבית משפט צרפתי גזר מאסר בפועל על נשיא לשעבר היא תקדים בצרפת, שבה הנשיא מוגן מפני העמדה לדין בזמן כהונתו ("החוק הצרפתי"). גם הנשיא לשעבר ז'אק שיראק הורשע בעבר בבזבוז כספי ציבור, אולם בשל מצבו הבריאותי הוא מעולם לא הופיע בבית המשפט, שגזר עליו שנתיים מאסר על-תנאי.

סרקוזי הורשע היום בכך שהוציא סכום כפול מהמותר בניסיון הלא-מוצלח שלו להיבחר מחדש לתפקיד נשיא צרפת ב-2012. הוא הפסיד למועמד הסוציאליסטי פרנסואה הולנד. לפי בית המשפט, סרקוזי ידע כי הוא מוציא באופן משמעותי יותר מ-22.5 מיליון האירו המותרים בחוק לקמפיין, והסכום האמתי היה קרוב לכפול מכך - 42 מיליון אירו. הפרשה גם כללה ניסיונות טיוח של ההוצאות על ידי חשבוניות פיקטיביות של סוכנות יחסי ציבור והפקת אירועים, כולל עצרות בחירות המוניות.

בית המשפט גזר על סרקוזי שנת מאסר, לפי הדיווחים, כאשר ככל הנראה חצי שנת מאסר היא על תנאי. סרקוזי לא היה בבית המשפט להכרזת פסק הדין.

הפרשה הקודמת שבה הורשע סרקוזי קשורה ישירות לעבירות עליהן הוא הורשע היום. אז נקבע כי סרקוזי השתמש בקווי טלפון חשאיים לדבר עם תיירי הרצוג, עורך דין וידיד קרוב של הנשיא לשעבר עוד מימי לימודי המשפטים, בנוגע לחקירות נגדו. השניים ניסו להשיג מידע פנים על חקירה בנוגע לכספי תרומות לא חוקיים שקיבל מלוב וחשד לקבלת תרומות מיורשת אימפריית לוריאל, ליליאן בטאנקור.

לפי פסק הדין במרץ, הנשיא לשעבר ביחד עם עורך דינו תיירי הרצוג הציעו לשופט ז'ילבר אזיבר למנותו לתפקיד יוקרתי בנסיכות מונקו (השמור לפקידים צרפתיים), בתמורה למידע פנים על חקירה שהתנהלה נגד סרקוזי בנוגע למקורות המימון של הקמפיין שלו לנשיאות ב-2007. לפי החשד, עשרות מיליוני אירו הגיעו לקמפיין מלוב, שנשלטה באותה תקופה על-ידי מועמר קדאפי.