התנגדות תקיפה באוצר לדרישת הנדל ל-400 מיליון שקל לתשתיות תקשורת

משרד התקשורת סבור כי הכסף יקצר את פריסת הסיבים בחצי בפריפריה ויאפשר למגזר הערבי לא לפגר בהשקעות • במשרד האוצר מתנגדים וטוענים שהזרמת כסף ממשלתי לשוק הפרטי תעשה בדיוק ההיפך ותפגע בהשקעות והבעיה איננה כסף

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

משרד התקשורת מקדם מהלך במסגרתו תלווה המדינה 400 מיליון שקל לטובת קידום פריסת סיבים אופטיים בפריפריה. המטרה של המשרד היא שהכסף שייכנס יכפיל את מהירות הפריסה ויקצר את לוחות הזמנים כך שהפריפריה ובעיקר המגזרים שבהם בזק לא פורסת - המגזר הערבי והמגזר החרדי - לא ייפגעו מעיכובים בפריסת תשתיות תקשורת מתקדמות.

המהלך של משרד התקשורת התברר אתמול במסגרת דיון בוועדת הכלכלה, שהתבקשה לאשר הקלות בפריסת סיבים בבנייני מגורים בכל הקשור לאישורים הנדרשים מהדיירים. האישור להלוואה צריך לעבור את ועדת הכלכלה, ונדמה שיו"ר הוועדה מיכאל ביטון תומך במהלך בניגוד לעמדת משרד האוצר.

משרד התקשורת צפוי לפרסם מכרזים לפריסת תשתיות באזורי תמרוץ (אזורים שבזק לא פורסת בהם תשתיות סיבים אופטיים) כבר בשבוע הבא.

במשרד האוצר רואים את התמונה באופן שונה, ולכן מתנגדים בתקיפות להלוואה שמשרד התקשורת מבקש. בנוסף, חברי הכנסת הערביים מפעילים לחצים דרך הסכמים קואליציוניים לקדם את הפריסה במגזר הערבי. בעיקר מדובר על מזרח ירושלים, הפזורה הבדואית, המשולש והצפון. הטענה של חברי הכנסת הערביים היא שהם לא מוכנים שהפריסה במגזר הערבי תהיה איטית יותר מאשר באזורי הביקוש במגזר היהודי.

במשרד האוצר ההתנגדות להלוואה מקורה בחשש הכבד שהזרמת כספים והתערבות בשוק הפרטי תעשה בדיוק את הפעולה ההפוכה ותגרום לחברות התקשורת לא להשקיע ולשבת על הגדר כדי לסחוט תקציבים נוספים. הערכה באוצר שהבעיה היא לא כספית אלא קשורה לבעיות אחרות של היעדר ביקושים, תשתיות פסיביות לקויות, בעיות ביטחון, ובעיות אלה לא ייפתרו על ידי הזרמת כספים אלא צריך להסיר חסמים שיאפשרו פריסה על ידי השוק הפרטי.

באוצר מבקשים לערוך חשיבה מחודשת על ההגדרות שקבע משרד התקשורת בשאלה מהי רשת מהירה ומדוע לא ניתן למשל להשתמש בטכנולוגיות אלחוטיות רחבות סרט כפי שקורה בכל העולם כדי להגיע לאזורים שבהם אין ולא תהיה פריסה קרקעית. באוצר טוענים שגם לא נעשתה עבודה מספיק רחבה בסוגיות של שימוש בתשתיות חלופיות כמו חשמל ומים על מנת לבחון האם ניתן להיעזר בהם לצורך פריסת תשתיות תקשורת בטכנולוגיות שונות.

בנוסף נטען כי לא ברור האם המכרזים שעומדים לצאת יעבדו ויהיה ביקוש ולכן מוטב לחכות עוד קצת ולקבל החלטה מושכלת אחרי שיבינו בדיוק מה הבעיות שמונעות את הפריסה באזורי התמרוץ.