ממשלת השינוי | טור סופ"ש

בחסות חוק האזרחות: פתח המילוט של איילת שקד בחזרה לצד השני של המפה

ההתעקשות של שרת הפנים לקדם את חוק האזרחות עם חברי אופוזיציה ובמקביל לא לקדם חקיקה פרסונלית נגד נתניהו רומזים שהיא לא "אול-אין" בממשלה • ברע"ם רואים שהבטחות לכסף לחוד ומציאות לחוד, ולשר האוצר יש רק דבר אחד חשוב בחודש הקרוב

השרה שקד וסגן ראש הממשלה האמירתי סיף בן זאייד אל נהיאן, השבוע / צילום: דוברות משרד הפנים
השרה שקד וסגן ראש הממשלה האמירתי סיף בן זאייד אל נהיאן, השבוע / צילום: דוברות משרד הפנים

במאמצים משותפים, שלא אופייניים לרוח התקופה, הכניסו השבוע חברי הקואליציה והאופוזיציה את העז לחדר: חוק האזרחות, שנפל ברעש גדול עם הקמת הממשלה, חזר לסדר היום של הכנסת בדלת הראשית על ידי שרת הפנים איילת שקד שהגישה את החוק בנוסח שנפל. במקביל, ח"כ שמחה רוטמן מהאופוזיציה (מי שייעץ לשקד בגלגולים קודמים בנושאי חוק ומשפט) הגיש את הצעת חוק יסוד ההגירה שמציעה שינוי מהותי יותר בהגדרת הנכנסים בשערי המדינה. השניים, אף שאינם נמצאים באותו צד, נכנסו לתהליך של משא ומתן על נוסח החוק שיעלה להצבעה למורת רוחם של חבריה של שקד לקואליציה.

"כנראה שיש גורמים בקואליציה שממש רוצים בחירות בקרוב", צייצה ח"כ מיכל רוזין (מרצ) בתחילת השבוע וחטפה ביקורת מבכירים שביקשו לצנן את רוח הלחימה. ראש הממשלה החליפי והקוסטרוקטור הראשי של הקואליציה גם דרש באופן פומבי מכל הצדדים להרגיע: "בימים האחרונים חברי כנסת ושרים מתנהגים כאילו כל הבעיות מאחורינו. כל אחד מתחיל למשוך לכיוון שלו. מייצרים כותרות מיותרות", אמר יאיר לפיד. יממה עברה וסגן השר יאיר גולן הידוע בסגנונו הבוטה תקף: "נראה שאיילת שקד קצת שכחה באיזה קואליציה היא נמצאת. איילת, חוקים מקדמים עם שותפים פוליטיים ולא עם החברים שלך מלהב"ה". בלשכתו של לפיד דיווחו על מיגרנה.

בינתיים שקד ורוטמן מדברים. ההסכמות המתגבשות הן העברת החוק לאחר ההצבעה על התקציב בנוסח הקודם, לשנה אחת, עם שני תיקונים: מכסות לבקשות הומניטריות וחובת שקיפות ודיווח לכנסת על כל אישור חריג שניתן. שקד עוד מתעכבת עם נושא המכסות שיתסיסו עוד יותר, אם זה ניתן בכלל, את חברי מרצ ורע"ם. בקואליציה תוהים האם המוטיבציה של שקד להיכנס למו"מ עם חבריה לשעבר בימין על חוק שפוטנציאל הנפיצות שלו הוא עצום היא אופציית מילוט.

בכירים בממשלה טוענים כי שקד נמצאת במוקד העניין באופוזיציה, כמי שיכולה להפיל את הממשלה. מושב החורף נפתח - ההצעות לגנץ לראשות ממשלה בחוץ, הלחץ על שקד מימין בפנים. ואכן, בעוד בנט מושקע עד צוואר בממשלה, לשקד יש נתיב מילוט חזרה לחיק הימין והיא מנסה לשמור עליו פתוח: לא תומכת בחקיקה פרסונלית נגד נתניהו, מקדמת את חוק האזרחות.

הסקרים שפורסמו בשבוע האחרון ומשקפים את מצבן הקשה של מפלגות הימין בקואליציה הם הרוח מימין במפרשי ההישרדות הפוליטית של שקד.

בינתיים, תקווה חדשה של גדעון סער נמחקת מהמפה הפוליטית לפי הסקרים. ימינה, מפלגתם של ראש הממשלה ושקד, מאבדת שליש מכוחה ועומדת על ארבעה מנדטים בלבד. מבחן מאה הימים וקצת של הממשלה החדשה חושף כי ההימור של לפיד השתלם: יש עתיד נוסקת וגם השותפות משמאל משמרות את כוחן, אך נציגי הימין בה הפסידו בדעת הקהל של מצביעיהן שלא אהבו (ולא במפתיע) את הקואליציה שהוקמה ומסמנים להם את סוף דרכם הפוליטית. זו גם בשורה רעה לרה"מ בנט: הנאום באו"ם, בלימת הגל הרביעי המסתמנת והשקט היחסי בממשלה לא הניבו עבורו אף רווח פוליטי. גרוע מכך, הוא הולך ונחלש.

הקרבות שבדרך: הכסף שהובטח לרע"ם

כשיו"ר רע"ם מרגיש שהשותפים הפוליטיים שלו לא שומעים אותו, הוא קורא אליו את העיתונאים ומעביר מסרים ברורים: "החודש הזה הוא חודש מבחן למימוש המטרות שהצבנו לעצמנו דרך תקציב המדינה. לא הקמנו קואליציה כדי לפרק אותה. אנחנו רוצים שהיא תתקיים אבל תעמוד בהתחייבויות שלה כלפי רע"ם", אמר לנו מנסור עבאס השבוע בכנסת. עבאס מתוסכל. חלק מהכספים המובטחים לו מחדרי המשא ומתן הקואליציוני לא עוברים בשל עיכובים בירוקרטיים, ובלשכת ראש הממשלה יוצאים מגדרם כדי למצוא נתיבים חלופיים.

מנסור עבאס / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ
 מנסור עבאס / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

מלכתחילה ניסו השותפים של עבאס לצבוע את ההעברות התקציביות שדרש דרך המשרדים לתוכניות שונות ולא ככספים קואליציוניים, כדי לעמעם את הביקורת מימין. אבל אז הגיעו הפקידים. מה שנראה קל לביצוע הפך מסורבל עם הפלפולים המשפטיים: אי אפשר להוציא כספים רק לרשויות ערביות, וגם לא לכולן. ההעברות הללו שינחתו לבסוף על שולחן ועדת כספים צפויות להפוך כר פורה לניגוח הקואליציה מימין.

כל שקל שיעבור יזכה לשורה תקציבית ודיון ארוך וכמיטב המסורת גם לצעקות שמצטלמות היטב סביב שולחן הוועדה. היו ימים שבהם חברי כנסת מהשמאל בנו קריירה על ניתוח הכספים הקואליציוניים שהועברו לבקשת המפלגות החרדיות והדתיות אה-לה סתיו שפיר, כשבמגננה בצלאל סמוטריץ' ושות'. הפעם תתקבל תמונה הפוכה, אי הנוחות שיחושו השותפים מימין בקואליציה במשך חודש של דיונים יהיו כאין וכאפס לעומת האפשרות החלופית: הפרת ההבטחות התקציביות לעבאס שמאיים בפירוק הממשלה רגע לפני אישור התקציב.

החוקים "הנגטיביים" של שר האוצר

במסגרת מלחמת הממשלה בקורונה, אמורים היו לעלות על שולחן הממשלה בשבוע הבא שני חוקים מבית מדרשו של שר האוצר אביגדור ליברמן, שלפיהם מי שיסרבו להתחסן או לבצע בדיקות תקופתיות יפוטרו אולם לא יהיו זכאים לדמי אבטלה למשך 90 יום וגם לא לפיצויי פיטורים. המטרה הלא מוצהרת היא להגביר את שיעורי ההתחסנות, אך בממשלה יש מי שסבורים שמדובר בצעדים מרחיקי לכת ולליברמן צפויות צרות מבית.

כפי שדיווחנו מעל דפי עיתון זה, במקביל ללחץ של יו"ר ההסתדרות ארנון בן דוד לבטח את תזכיר החוק לפגיעה בדמי הפיצויים שלדבריו הובילו לביטולו, שרת התחבורה ויו"ר העבודה מרב מיכאלי אמרה לגלובס כי לא תתמוך בנוסח המוצע לפגיעה בדמי האבטלה. היא אף הפקידה בשולחן הממשלה הצבעת הימנעות בזמן שהייתה בארה"ב במידה שהחוקים הללו היו עולים להצבעה. כעת דורשים במפלגת העבודה להכניס תיקונים בחוקים, כך שלא יפגעו זכויותיהם של מי שיפוטרו.

"המדיניות צריכה להיות צעדים פוזיטיביים כדי לעודד התחסנות ולא נגטיביים", אמרו במפלגה, "מדובר בצעדים מרחיקי לכת". הם יבקשו מליברמן לעדן את הנוסח הקיים, בדומה לרמזים שהגיעו ללשכתו גם מצדם של חברי מרצ שמתנגדים לפגיעה בזכויות העובדים.

ליברמן ביקש מחבריו לממשלה והקואליציה שלא להפתיע אותו בתקשורת. "תבואו אליי קודם", ביקש. הוא מעוניין להעביר את החוקים הללו בשקט יחסי עוד לפני ההצבעה על התקציב, כדי להגביר את שיעורי ההתחסנות לפני הגל הבא. למרות החזות הקשיחה והקשוחה, ליברמן יודע שיידרש לפשרות, כמו בחוקי ההסדרים, שמהם ישאף להעביר לפחות 85%, כך גם בריכוך חוקי הקורונה - הוא צריך לתת לשותפיו ניצחונות קטנים בדרך להישג שיירשם על שמו: תקציב.