"רצינו לעזור להפיג את הבדידות בגיל השלישי, ליצור מפגשים חברתיים שחסרים להם"

בעלות ב"חיBוק" - עסק חברתי לפעילות לגיל השלישי • רננה בן-ארי יועצת ארגונית, תמי פישל אשת קריאייטיב ושיווק ובעלת משרד מיתוג • "כשאישה בת 96 מספרת לי שהנה, היא עשתה משהו שחדש לה לחלוטין, זה משהו שאתה לא שומע הרבה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

רננה בן־ארי ותמי פישל, בעלות ב''חיBוק'' - עסק חברתי לפעילות לגיל השלישי / צילום: תמונה פרטית
רננה בן־ארי ותמי פישל, בעלות ב''חיBוק'' - עסק חברתי לפעילות לגיל השלישי / צילום: תמונה פרטית

"חיBוק" (חיבוק בשילוב עם המילה Book, ספר באנגלית) הוא עסק חברתי לפעילות למבוגרים שהקימו רננה בן-ארי ותמי פישל, יועצת ארגונית ואשת קריאייטיב ושיווק, כדי לנסות ולהפיג את מגפת הבדידות.

"התחלנו ממש בתחילת הקורונה, מרץ 2020. היה זרקור מטורף על המבוגרים שנותרים לבדם בבית, ורצינו לראות איך אפשר לגרום להם להרגיש פחות בודדים", סיפרו לנו פישל ובן־ארי, "החלטנו שנקריא ספרים לקבוצות קטנות בזום, כדי ליצור מפגשים חברתיים שכל-כך חסרים לגיל השלישי".

המסע למפגשי הזום לא היה פשוט, ראשית מהכיוון הטכנולוגי. "במרבית ממחשבי היעד לא היה זום, זאת הייתה מהמורה משמעותית אבל הצלחנו להתחבר מרחוק לכל המשתתפים", אמרו השתיים, "היינו מבלות 3-4 שעות בהתקנות בלי אפשרות לגשת למשתתפים. זה דורש המון סבלנות". השתיים ציינו כי מאז החיבורים הראשונים, ההיבט הטכנולוגי נהיה פשוט יותר ולא דורש זמן רב כלל.

חצי השנה הראשונה של המיזם הייתה בהתנדבות, "״פנינו לחברות שלנו בשגרה, חלקן אזרחיות ותיקות וחלקן בנות ונכדות של והתחלנו לעשות את זה בשבילן", הוסיפו בן־ארי ופישל, "מאוחר יותר חלק מהעיריות פרסמו אותנו, כשלהן לא היו פעילויות משלהן". מהשנה שעברה הן החלו לקבל פניות עצמאיות ממשפחות ועד כה כבר הוקמו מספר קבוצות. "אלה קבוצות אינטימיות, לא יותר מ-18 אנשים בקבוצה", מדגישות. בצוות יש גם אחראית טכנולוגיה ושתי מנחות, "כולן מאוד רתומות למשימה".

"המפגש אורך כשעה, בזום. חציו הקראה וחציו שיחה חברתית על הספר", מפרטות השתיים, "כרגע המפגשים מתרכזים בהקראה ושיח מעשיר אבל כבר התרחבנו - בשישי אנחנו מארחות יוצרים".

השתיים סיפרו כמה חשוב להן שהמשתתפים יגיעו עם "ראש פתוח" למפגשים, "בשבוע שעבר הצטרפה אישה בת 96 שנכדה מצא אותנו וקנה לה מחשב במיוחד. כשבת 96 מספרת שהיא עשתה משהו שחדש לה, זה משהו שאתה לא שומע הרבה". "הרבה מגיעים אלינו דרך הילדים, הנכדים, אפילו דרך הרופא הגריאטרי", גילו השתיים, "זה נורא משמח לראות את האנשים האלה מתלבשים ומתאפרים במיוחד בשביל המפגשים שלנו. מפגשים חברתיים לכל דבר, פשוט בזום".

בנוגע למענקי משרד האוצר בימי הקורונה פישל מספרת שהיא ושותפתה עצמאיות, בעלות עסקים משל עצמן מלבד חיבוק. "מענקי הקורונה למעשה עזרו לנו להמשיך עם החיבוק".

"זה מיזם שדורש השקעה יחסית רבה של המקימים והמארגנים", אמרו בן־ארי ופישל, "אנחנו משקיעות זמן רב בהנגשת הטכנולוגיה, הסברים, עוד לפני שבכלל התחלנו את מפגשי הקריאה. זה בהחלט שווה את זה בסופו של דבר".

השתיים מאחלות לעצמן ש"רק נמשיך עם החיבוק ונתעצם" ומבקשות להדגיש שגם בימים שהם לא של מגפה, "הבדידות בגיל השלישי קיימת ואנחנו פה כדי להישאר".