קיסטון ובן משה: הכוחות החדשים שרוצים להוביל את תחנת הכוח בבאר טוביה

לאחר שקרן התשתיות של דויטש ובירם חתמה על הסכמים לרכישת החזקה של 34% בתחנת הכוח IPM, פועל מוטי בן משה להשלים את רכישת החזקותיה של משפחת כספי בחברת גלובל פאוור, באופן שיבסס את מעמדו כבעל מניות גדול נוסף בתחנה

תחנת הכוח IPM בבאר טוביה / צילום: יח''צ
תחנת הכוח IPM בבאר טוביה / צילום: יח''צ

איש העסקים מוטי בן משה מתקרב להשלמת העסקה לרכישת מניות השליטה בחברת ג'י.פי גלובל פאוור, שמחזיקה (בשרשור) בתחנת הכוח הפרטית אי.פי.אם (IPM) שבבאר טוביה. בסוף השבוע האחרון קיבלה חברת אלון רבוע כחול שבבעלות בן משה את אישור רשות החשמל לביצוע העסקה, ובכך הוסר המכשול המרכזי האחרון להשלמתה.

אישור רשות החשמל מצטרף לאישור רשות התחרות לביצוע העסקה, שהתקבל זה כבר. עם זאת, בדיווח שפרסמה אלון רבוע כחול נאמר, כי טרם התקיימו מלוא התנאים המתלים שנקבעו לצורך ביצועו והוצאתו לפועל של הסכם המכירה, ומועד פקיעת ההסכם נקבע ליום א' (10.10) בחצות.

מדובר בעסקה שנחתמה לפני כארבעה חודשים, ושבמסגרתה סיכמה אלון רבוע כחול על רכישת 35% ממניותיה של גלובל פאוור תמורת 57 מיליון שקל, מידי משפחת המייסד ניסן כספי. על פי תנאי העסקה תרכוש אלון רבוע כחול את הבעלות בחברת כר אקו מידיהם של דנה כספי ואחיה ירון רווח תמורת כ-57 מיליון שקל. בכוונת בן משה להשלים את העסקה עם כספי היום (א'), ואם מסיבות טכניות ההשלמה לא תתבצע עד מועד הפקיעה, היא תתבצע בימים הקרובים.

מיד לאחר חתימת עסקה זו, ועוד קודם להשלמתה, רכשה אלון רבוע כחול בחודש יוני השנה כ-5.2% ממניות גלובל פאוור מידי בית ההשקעות ילין לפידות, והגדילה את החזקתה בה ל-11.1%. כך, השלמת העסקה הנוכחית תגדיל את שיעור ההחזקה של אלון רבוע כחול בגלובל פאוור ל-46.5%. נוסף על כך מחזיקה אלון רבוע כחול ב-18% ממניות החברה הפרטית טריפל-מ, השולטת בתחנת הכוח. כך שסך החזקותיה בתחנת IPM, ששווייה הוערך לאחרונה בכ-1.2 מיליארד שקל, צפוי לעמוד (בשרשור) על כ-27%-30%.

זאת, בשעה שבני הזוג אהוד ואלה בן ש"ך (שותפיו של כספי לייסוד גלובל פאוור) ממשיכים להחזיק ב-40.3% ממניותיה. עוד 10.5% ממניות גלובל פאוואר מוחזקות בידי קופות הגמל של חברת הביטוח הפניקס, שחתמו לאחרונה על מכירתן לידיה של קרן קיסטון ריט במסגרת עסקה רחבה שחתמה הקרן לרכישת נתח (בשרשור) של 34% מתחנת הכוח IPM.

יש לציין כי באפריל 2020 הודיעה משפחת כספי לבן ש"ך על ביטול הסכם בעלי המניות ביניהם, "לאור טענות על הפרה יסודית של ההסכם", אולם בן ש"ך מצידו טען, כי "אין כל בסיס להודעת הביטול", ולכן זו אינה תקפה. לפי דוחותיה הכספיים של גלובל פאוור ל-2020, בן ש"ך וכספי הם בעלי השליטה בחברה.

פירמידה עם מספר גדול של שותפים

תחנת הכוח IPM באר טוביה נשלטת בידי חברת טריפל-מ (84%). 51% ממניות טריפל-מ מוחזקות בידי חברת אי.פי.אם אחזקות, ש-40% ממניותיה מוחזקות בידי גלובל פאוור, הנסחרת בבורסה בת"א לפי שווי של 246 מיליון שקל.

 
  

תחנת הכוח אי.פי.אם ממוקמת באזור התעשייה באר טוביה ופועלת באמצעות גז טבעי. התחנה החלה בהפעלה מסחרית בחודש פברואר 2021 והיא בעלת הספק מותקן של כ-451 מגוואט במחזור משולב.

מדובר באחת מתחנות הכוח המתקדמות בארץ, שהוקמה על ידי חברת סימנס בעלות של כ-2 מיליארד שקל, ומוכרת חשמל לחברת החשמל וללקוחות פרטיים. התחנה פועלת תחת אסדרה 914 אשר קובעת כי 85% מתפוקת החשמל המיוצרת תימכר לרשת החשמל, והיתרה תימכר לצרכנים פרטיים.

פירמידת החברות שמחזיקה בתחנת IPM הובילה למספר רב של שותפים המחזיקים בחלקים מהחברות המרכיבות את הפירמידה. סיום הקמת התחנה והתחלת הפעלתה בשנה האחרונה הובילו להתעניינות של משקיעים חדשים בה, ובראשם כאמור בן משה וקרן התשתיות קיסטון.

עם זאת, גם לאחר הרכישות של בן משה וקיסטון ייוותרו שותפים נוספים בשכבות השונות של הפירמידה, מה שעשוי להגביל את האפשרות למאבק שליטה בין שני בעלי המניות הגדולים ב-IPM.

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
 מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

קיסטון רכשה החזקות נוי, הפניקס וג'י.פי גלובל

קרן קיסטון, בניהולו של נבות בר, חתמה לפני כתשעה ימים על על הסכם לרכישה של אחזקות (בשרשור) קרן נוי, הפניקס ולאומי פרטנרס ב-IPM, שכלל גם את רכישת ההלוואה שהעניקה הפניקס לחברת ג'י.פי גלובל. עלות הרכישה המורכבת מסתכמת לכ-600 מיליון שקל.

במסגרת אותה עסקה, שתושלם במספר שלבים, תרכוש קיסטון מקרן נוי ומחברת לאומי פרטנרס (זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי) נתח של 40% ממניות אי.פי.אם אחזקות ואת הזכאות להחזר הלוואות בעלים בגינן. בנוסף, תרכוש קיסטון מקרן נוי ומלאומי פרטנרס גם 5.1% ממניות החברה הבת, טריפל-מ, ואת הזכאות להחזר הלוואות בגינן.

בתמורה, תשלם קיסטון לקרן נוי וללאומי פרטנס סכום כולל 293 מיליון שקל בחלקים שווים (146.5 מיליון שקל לכל אחת מהן). במקביל, חתמה כאמור קיסטון על הסכם עם קבוצת הפניקס, לרכישת החזקות והלוואות תמורת 307 מיליון שקל.

העסקה עם הפניקס כוללת רכישה של 10.5% ממניות ג'י.פי גלובל, הלוואות שהועמדו לג'י.פי גלובל ולאהוד בן ש"ך, ושניתנות להמרה ל-10% ממניות אי.פי.אם, וכן 7.5% ממניות חברת טריפל-מ. עסקאות אלו כפופות גם הן להתקיימות תנאים מתלים שנקבעו בהסכם, בהם קבלת אישור רשות התחרות ואישור רשות החשמל, קבלת אישורי צדדים שלישיים והסכמות הגופים המממנים.

"צפי שהביקוש לחשמל ימשיך לצמוח"

קרן ההשקעות קיסטון ריט, שבשליטת נבות בר, רוני בירם וגיל דויטש, היא קרן ריט ישראלית להשקעה בתשתיות, שהוקמה ב-2019 כחלק ממדיניות הממשלה לקידום ועידוד השקעה בתשתיות בישראל. לאחר החתימה על אותה עסקה אמר מנכ"ל קיסטון ריט נבות בר, כי "השלמת העסקה, על רקע הצפי שהביקוש לחשמל בישראל ימשיך לצמוח בצורה משמעותית בעתיד הקרוב, עם כניסתם של רכבים חשמליים וחוות שרתים, היא שלב נוסף ביישום האסטרטגיה העסקית של קיסטון ריט".

אלון רבוע כחול היא חברת החזקות שבאמצעותה שולט בן משה בחברת האנרגיה והקמעונות דור אלון ובחברת הנדל"ן המניב רבוע כחול נדל"ן. נכון לסוף יוני 2021 הציגה אלון רבוע כחול הון עצמי המיוחס לבעלים של 1.74 מיליארד שקל, וזאת לאחר שסיימה את המחצית הראשונה של השנה ברווח נקי המיוחס לבעלים של 287 מיליון שקל. מלוא מניות החברה מוחזקות בידי בן משה, אולם היא מוגדרת כחברה מדווחת מאחר שהנפיקה לציבור איגרות חוב בהיקף נוכחי של 1.75 מיליארד שקל ערך נקוב.