מגדל ביטוח | ניתוח

האם המנכ"ל שמגיע מביטוחי הרכב והדירה יצליח לייעל את פעילות הליבה של מגדל?

בעל השליטה במגדל, שלמה אליהו, אמנם הפסיד בקרב על זהות המנכ"ל החדש, אך שגיא יוגב שנבחר הוא איש ביטוח ותיק שיכול להעניק לו שקט, עם מיקוד בתחום הביטוח ולא רק בשוק ההון כפי שעשה המנכ"ל הקודם • לשם כך הוא יצטרך לצמצם את התלות של מגדל בתיק ביטוח החיים ואת הדימום של קרן הפנסיה מקפת, שאיבדה למתחרים 12 מיליארד שקל מאז 2016

שגיא יוגב / צילום: יונתן בלום
שגיא יוגב / צילום: יונתן בלום

כמעט שלושה חודשים עברו מאז הודיע רן עוז במפתיע כי הוא עוזב את חברת מגדל ועובר לנהל את ישראכרט, והמאבקים בתוך דירקטוריון החברה בין בעל השליטה, שלמה אליהו, ליו"ר החדש, יפתח רון-טל, על זהות מחליפו של עוז טלטלו את מגדל, כשסערה חדשה פרצה כמעט מדי יום. ביום חמישי לפנות ערב, רגע לפני שסוף השבוע הגיע, הצליח דירקטוריון מגדל על כל רכיביו השונים להגיע להסכמה ולמנות את שגיא יוגב לתפקיד המנכ"ל, הרביעי במספר מאז 2018. במקביל, נציין, התחלפו בתקופה זו במגדל חמישה יושבי ראש.

"בעל השליטה אליהו, יו"ר הדירקטוריון רון-טל והדירקטוריון, שמחים להודיע על מינויו של שגיא יוגב לתפקיד מנכ"ל מגדל חברה לביטוח", הייתה לשון ההודעה שפרסמה החברה לאחר הבחירה ביוגב, במטרה להציג חזית אחידה בכל הנוגע להחלטה על זהות המנכ"ל החדש.

אליהו אמנם ביקש למנות לתפקיד את רונן אגסי, המכהן כראש החטיבה העסקית בבנק לאומי, אך משזה הסיר את מועמדותו, בין שלאחר שהבין כי ועדת האיתור לא תמליץ עליו ובין בשל לחץ שהופעל עליו מצדה של הנהלת בנק לאומי, אליהו העדיף להצביע גם הוא בעד יוגב, מאשר בעד המועמד המועדף על רון-טל, ידין ענתבי.

הכיוון שאליו תלך מגדל

לצד ענייני האגו למול יו"ר הדירקטוריון שלו, אליהו, בדומה ליוגב, הם אנשי ביטוח ותיקים. שניהם מגיעים מתחום הביטוח הכללי (ביטוחי רכב, דירה וכדומה), כלומר ההארד-קור של עולם הביטוח, בניגוד לשני המנכ"לים האחרונים שהביאה מגדל מבחוץ - רן עוז ודורון ספיר, שלמרות שעבור האחרון מינויו למנכ"ל מגדל היווה סיבוב שני בחברה, הוא אינו איש ביטוח בכל רמ"ח איבריו.

לכן, הבחירה ביוגב עשויה להשתלם לאליהו בטווח הארוך, בכל הנוגע לכיוון שאליו מתכוונת מגדל לצעוד בשנים הקרובות. אליהו מעדיף שהיעד יהיה התמקדות בעולמות הביטוח, בעוד שרון-טל מקווה להמשיך בכיוון שאליו משך עוז בשנתיים שבהן כיהן כמנכ"ל - התמקדות בעולם ההשקעות, שהביאה עמה התאוששות בביצועים בשעה שהרווחיות בתחומי ביטוח מרכזיים, דוגמת ביטוחי רכב חובה, ירדה באופן דרסטי בשנים האחרונות.

עם זאת, כאשר בוחנים את תחומי הפעילות הביטוחיים של מגדל, עדיין מדובר בחברה עם תיק ביטוח חיים משמעותי ביותר, שבשנים האחרונות היווה לא פעם משקולת על הרווחיות של החברה. כך למשל בשנת 2016, אז רשמה מגדל הפסד של 494 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה, מתוכו יותר מ-450 מיליון שקל שהופרשו על מנת להגן על התחייבויות החברה למבוטחיה, כדי לפצות על הירידה בעקום הריבית. כך קרה גם עם פרוץ הקורונה, כשהחברה רשמה הפסדים גדולים בשל הפרשות שנועדו לאפשר לה לשמור על היכולת לשלם על התחייבויות ביטוחיות בתחום ביטוח החיים.

לכך יש להוסיף את הצניחה במעמדה של חברת הפנסיה מגדל מקפת, שפעם עוד חלמה להתחרות במבטחים על שליטה בתחום הפנסיוני, אך מאז 2016 מקפת איבדה למתחרות יותר מ-12 מיליארד שקל. בימים שבהם עיקר הרווחים של חברות הביטוח מגיעים מהשקעות בשוק ההון, יוגב יצטרך ללמוד במהרה את התחום החדש כדי לעצור את ההפסדים של החברה. עוז אמנם הגדיל את הרווחים מהשקעות, אך לא הצליח להביא לצמצום ההפסדים בתחומי ביטוח החיים והחיסכון ארוך הטווח.

לייצב את השדרה הניהולית

אם בעבר מגדל הייתה החברה הגדולה בענף הביטוח הישראלי, הרי שהיא גם הייתה מייצאת מנהלים לחברות אחרות. בשנים האחרונות נראה כי היא איבדה את הבכורה בתחום להראל. כפי שהגיע יוגב מהראל, לאחר 23 שנה בחברה שבשליטת משפחת המבורגר, לא מעט בכירים עשו דרך דומה. בניגוד למגדל, שהביאה כאמור מנכ"לים מבחוץ, הראל מינתה לפני כמה חודשים מנהל מתוך הבית, כשניר כהן החליף את מישל סיבוני לאחר 12 שנים בתפקיד. גם מנכ"ל לאומי, חנן פרידמן הגיע מהראל, וגם רונן אגסי, שהתחרה מול יוגב על המשרה במגדל, עבד בהראל תקופה לא קצרה.

יוגב יצטרך להביא למגדל את האופי הניהולי שספג בהראל במשך יותר משני עשורים -  אופי שמאפשר למנהלים תחתיו חופש פעולה, אך גם עבודה יחד. כך הוא יוכל לבנות שדרת ניהול שתאפשר לחברה, ולא משנה אם הוא עצמו יחזיק בתפקיד שנה, שנתיים או עשר - למנות במקומו מחליף מבית ולא להגיע שוב למצב שבו כל שלושת המועמדים הסופיים מגיעים מבחוץ.

 
  

להרגיע את הרגולטור

יוגב מגיע למגדל בשיאה של מתיחות בין בעל השליטה לבין הרגולטור האחראי על תחום הביטוח, הממונה על שוק ההון ד"ר משה ברקת. יוגב הוא איש מקצוע ראוי לתפקיד המנכ"ל, אך לברקת חלק משמעותי במינויו. אליהו, שנותר ללא מועמד מטעמו עם פרישתו של אגסי, עוד ניסה לעכב את בחירת המנכ"ל החדש, אך ברשות שוק ההון הבהירו לדירקטוריון החברה שעליו לפעול לאיתור מנכ"ל חדש במהרה, וכי עיכוב מצד בעל השליטה עלול לגרור צעדים מצד הרגולטור, עד כדי אובדן השליטה הניהולית בחברה.

יחד עם רון-טל, שהוכיח במאבק על זהות המנכ"ל כי הוא אמנם מכיר תודה לאליהו על מינויו אך לא יהסס להתעמת איתו היכן שלדעתו בעל השליטה לא פועל לטובת החברה, יידרש יוגב להוביל לפתיחת דף חדש מול הרגולטור. ענף הביטוח מתאפיין ברגולציה רבה ודורש החלטות מהותיות בתדירות גבוהה מאוד, לכן מדובר באחד הענפים שבו איכות הניהול משפיעה על התוצאות, ואיכות הניהול באה יחד עם הממשל התאגידי.

התוצאות בשנים האחרונות מלמדות כי חברות ששמרו על ממשל תאגידי תקין ועל שקט תעשייתי בהיבט הזה, הצליחו יותר ממגדל. נכון להיום, אליהו לא יכול למשוך דיבידנד מחברת הביטוח ללא אישור מצדו של ברקת. יתכן כי דווקא מנכ"ל שמונה בניגוד לדעתו, אם יקבל את החופש הניהולי, הוא שיאפשר לבעל השליטה ליהנות מההון האדיר שהשקיע במגדל לאורך השנים.

האתגרים של יוגב כמנכ"ל מגדל

● לעבוד תחת בעל השליטה שלמה אליהו שהחליף 8 מנכ"לים ויו"רים מאז 2018
● לייצר צמיחה במוקדי פעילות שיצמצמו את השפעת ביטוחי החיים על הכנסות החברה
● לייצב את קרן הפנסיה מגדל מקפת שאיבדה מיליארד שקל למתחרים בשנים האחרונות
● לבנות שדרה ניהולית חזקה שתמנע את הצורך להביא מנהלים מבחוץ
● לייצר שקט אל מול הרגולטור שהתערב בהליך מינוי המנכ"ל