מנצלים את הזינוק במניה: משקיעים ותיקים בליברה ימכרו החזקות בכ-100 מיליון שקל

עם המשקיעים הוותיקים בחברת הביטוח הדיגיטלית נמנים מיקי דורסמן, משפחת נוימן, חברת המימון מיכמן וכן שידורי קשת ודסק"ש

אתי אלישקוב, מנכ''לית ליברה / צילום: אבי מועלם
אתי אלישקוב, מנכ''לית ליברה / צילום: אבי מועלם

באמצע חודש ספטמבר צנחה מניית חברת הביטוח הדיגיטלית ליברה בכ-12% ביום מסחר יחיד, לאחר שאחד ממשקיעיה פעל למכור את כל החזקותיו בחברה. כעת מנסים בחברת הביטוח להימנע מנפילה דומה בשער המניה, ולהקדים תרופה למכה באמצעות הצעת מכר שיבצעו חלק מבעלי המניות הוותיקים בחברה, אשר מבקשים לממש את ההשקעה הרווחית.

במסגרת הצעת המכר ימכרו אותם בעלי מניות כ-15% ממניות ליברה , הנסחרת בשווי של 721 מיליון שקל לאחר עלייה של כ-50% מאז ההנפקה. שווי המניות, שצפויות להימכר לגופים מוסדיים, יעמוד על 100-120 מיליון שקל, כשהשער הסופי לעסקה טרם נקבע.

מדובר במשקיעים שרכשו את מניותיהם בליברה עם היווסדה ב-2017. הללו לא כוללים את בעלת השליטה בחברה, המנכ"לית והמייסדת אתי אלישקוב.

בין המשקיעים הוותיקים בליברה אפשר למצוא את קבוצת התקשורת שידורי קשת (שרכשה את המניות במסגרת "עסקת בארטר" בתמורה לזמן אוויר בערוצי המדיה שלה), דיסקונט השקעות, איש העסקים מיקי דורסמן, קבוצת אלון של האחים נוימן, חברת המימון החוץ-בנקאי מיכמן וחברת ההייטק פוטומאסטר, המחזיקים כל אחד מניות המהוות כ-4.5% מהון המניות של ליברה, בשווי של כ-30 מיליון שקל כל אחד. בקשת ובדסק"ש הבהירו כי אין בכוונתם למכור כעת את מניות ליברה שברשותם.

מכירת מניות חסומות בהצעת מכר

העיתוי למכירת המניות הנוכחית אינו מקרי. על פי החוק, מניותיהם של משקיעים שרכשו את המניות לפני ההנפקה הראשונית (IPO) חסומות לתקופה של שלושה חודשים לאחר ההנפקה, כדי למנוע בריחה שלהם מיד לאחר ההנפקה ונפילת שווי שתבוא בעקבותיה. בתום שלושת החודשים יכולים המשקיעים למכור מדי חודש 12.5% מסך המניות שלהם, במשך תקופה של חצי שנה. עם זאת, כיוון שמדובר בהצעת מכר, בעלי מניות יכולים למכור גם מניות חסומות ולא להמתין את כל התקופה הזו.

לאור התשואה הנאה שרשמו בעלי המניות בליברה, חלק מהם מעדיפים לממש את החזקתם, וכדי למנוע נפילה של שווי המניה החליטו בחברה לפנות במרוכז לכל בעלי המניות הוותיקים ולבדוק מי מהם רוצה למכור את החזקותיו. לכן יצאו שם בהצעת מכר מרוכזת שבמסגרתה יעברו המניות מידיהם של המשקיעים הוותיקים לידי הגופים המוסדיים המביעים עניין בחברת הביטוח.

ליברה הוקמה בשנת 2017 על ידי אתי אלישקוב, המחזיקה בכ-44% ממניות החברה, המשקפים לה שווי של כ-319 מיליון שקל. החברה עוסקת בביטוח רכב, דירות ובתי עסק, ומתכוונת להיכנס לתחומים נוספים דוגמת ביטוח חיים. דוחות הרבעון השני של השנה גילו כי הרווח הרבעוני שלה הכפיל את עצמו והסתכם בכ-1.3 מיליון שקל, וההון העצמי עמד בסוף הרבעון השני על כ-65.7 מיליון שקל, גידול של 85% לעומת סוף 2020, שנבע מההנפקה, וכן מהרווח הנקי שנרשם במחצית הראשונה של השנה.