כלל ביטוח משקיעה 80 מיליון דולר בחברה אמריקאית לאנרגיה מתחדשת

חברת הביטוח רוכשת מניות בחברת Apex שהקימה עד היום פרויקטים בתחום בהיקף של 9 מיליארד דולר • בסך הכל השקיעה כלל מעל ל-2 מיליארד שקל באנרגיה ירוקה בין היתר בישראל, בארה"ב, בבריטניה ובספרד

יורם נווה / צילום: כדיה לוי
יורם נווה / צילום: כדיה לוי

כלל ביטוח ופיננסים תשקיע כ-80 מיליון דולר ברכישת מניות בחברת Apex יזמית, מובילה בתחום האנרגיות המתחדשות בארה"ב. בכלל ביטוח הסבירו כי מדובר בחברה פרטית, שהקימה עד היום פרויקטים בתחום אנרגיות מתחדשות בסך מצטבר של כ-9 מיליארד דולר, ובעלת צבר פרויקטים עתידי (הנמצא בשלבים שונים של פיתוח) בהספק מצטבר של מעל GW30.

ההשקעה של כלל היא חלק מעסקה, שסך כל המשתתפים בה רוכשים את רוב המניות של החברה האמריקאית. העסקה תתבצע בשותפות עם קרן ACIP, המתמחה בהשקעות בתחום אנרגיות מתחדשות ונמצאת תחת ניהולה של Ares management, קרן בינלאומית הפועלת בסקטורים שונים במדינות רבות בעולם, ומנהלת נכסים בשווי של כ-260 מיליארד דולר. העסקה צפויה להסגר עד תום השנה.

לצד כלל ביטוח וקרן ACIP ישקיעו בחברה האמריקאית קונסורציום של משקיעים נוספים מרחבי העולם, הכוללים גם יצרני אנרגיה פרטיים, קרנות פנסיה, גופים פיננסים וכן גופים נוספים הנמצאים תחת ניהולה של Ares.

פורטפוליו נרחב בתחום

השקעה זו מצטרפת לפורטפוליו נרחב של השקעות אקוויטי וחוב בתחום האנרגיות המתחדשות בשווי מצרפי של למעלה מ-2 מיליארד שקל שאותן בצעה כלל ביטוח ופיננסים.

בשנתיים האחרונות, כלל ביטוח ופיננסים השקיעה בעולם בפרויקט סולארי בספרד, בפלטפורמה ליצור חשמל מפסולת אורגנית ובחוות רוח בבריטניה. כך למשל השקיעה ב-2019 כלל ביטוח, שאת השקעותיה מנהל יוסי דורי, בשותפות לרכישה בהיקף כולל של יותר מחצי מיליארד שקל של החזקות בפרויקט הסולארי Bonete בספרד. כלל היא בעלת המניות הראשית בשותפות כשהיא העמידה 49% מהמימון (כ-27 מיליון אירו) בעוד שמנורה מבטחים העמידה כ-35% מהמימון (כ-19 מיליון אירו) ואילו קרן הליוס את היתרה - 16% (השקיעה כ-9 מיליון אירו). באותה שנה רכשה כלל ביטוח חלק מחוות רוח ימית פעילה מול חופי אנגליה בהשקעה של 50 מיליון ליש"ט.

בארץ משקיעה החברה כבר מזה שנים, בשוק האנרגיות המתחדשות בחוב ובהון, ומממנת פרויקטים סולאריים רבים לחברות גדולות ומשמעותיות בתחום, כגון: אנלייט, EDF ומשקי הקיבוצים.

משקיעה בפלטפורמות ובפרויקטים

מלבד השקעות בפרויקטים ספציפיים כלל השקיעה במספר פלטפורמות אשר עתידות להקים פרויקטים רבים בתחום זה. בין הפלטפורמות בארה"ב ניתן למנות את ההשקעה של כלל לצד OPC בחברת CPV, חברה בעלת צבר פרויקטים משמעותי וצומח בתחום האנרגיות המתחדשות.

בנוסף, השקיעה כלל בחברת Generate לצד קרן Harbert, המתמחה בפרויקטי אנרגיות מתחדשות בקנה מידה קטן/בינוני, עם יכולת מוכחת של ניהול והקמת פרויקטים בסך של כ-2 מיליארד דולר ועם צבר פרויקטים משמעותי וצומח.

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח ופיננסים, ציין: "עסקה זו מהווה המשך ישיר של אסטרטגיית ההשקעה שלנו לטווח ארוך בתשתיות בכלל, ובאנרגיה ירוקה בפרט, ובפרויקטים התואמים את האסטרטגיה של כלל ביטוח ופיננסים להשקעה בנכסים המניבים תשואה שוטפת ויציבה לאורך זמן".