האו"ם: אנחנו לא מוסמכים לפסוק בתלונת האקלים של גרטה תונברג ואחרים

וועדה של האו"ם קובעת שהתלונה של הפעילים הצעירים שהוגשה ב־2019 צריכה להיות מוגשת דרך בתי הדין במדינות שלהם

גרטה טונברג / צילום: Shutterstock, דניאלה כוסו
גרטה טונברג / צילום: Shutterstock, דניאלה כוסו

וועדה של האו"ם הודיעה שלא תוכל פסוק לגבי תלונה שהוגשה על ידי קבוצה של פעילי אקלים צעירים, הכוללת את הפעילה המוכרת גרטה תונברג, שקבעה שחמש מדינות מפרות את זכויות הילדים בהן בכך שהן לא מטפלות כראוי בשינוי האקלים.

ב-2019, תונברג ו-14 ילדים אחרים שלחו תלונה לוועדת האו"ם לזכויות הילד וטענו שחמש מדינות - צרפת, ברזיל, ארגנטינה, גרמניה וטורקיה - לא עושות מספיק להילחם בשינוי האקלים ולא עומדות במחויבויותיהן במסגרת חוק זכויות האדם הבינלאומי.

ביום שני, וועדת האו"ם הודיעה ש-15 הילדים צריכים להגיש את תלונתם דרך בתי הדין במדינות שלהם קודם לכן.

"נאבקנו בעובדה שעל אף שאנו לגמרי מבינים את החשיבות והדחיפות של תלונתכם, היינו חייבים לפעול במסגרת המגבלות החוקיות שאנו נתונים להן", נכתב בתגובת וועדת האו"ם. עם זאת, הוועדה קבעה שעל מדינות יכולה להיות מוטלת האחריות להשפעות של פליטות פחמן על זכויות ילדים גם בתוך וגם מחוץ לגבולותיהן.

בהודעה, משרדי עריכת הדין שמייצגים את הפעילים, Hausfeld ו-Earthjustice, אמרו שהחלטת הוועדה של האו"ם לא לדון במקרה היא "מדהימה" וש"פשוט אין זמן להגיש תביעה בנושא שינוי האקלים בכל מדינה בעולם". תונברג, שהיא בת 18 כיום, לא הגיבה באופן פומבי.

מחברי התלונה, שהיו בין הגילאים 8 ו-17 בזמנו והיו מיוצגים על ידי עורכי דין העוסקים בזכויות הסביבה, טענו שחמש המדינות התחייבו במסגרת הסכמי פריז מ-2015 לעשות מאמצים להגביל את ההתחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות צלזיוס מעל הרמות שהיו לפני המהפכה התעשייתית. "אף אחת מהמדינות לא שמרה או הגיעה למחויבות זו, וזה בפני עצמו אינו מספיק כדי למנוע הפרת זכויות אדם בקנה מידה ענק", כתבו עורכי הדין של הפעילים ב-2019 לוועדת האו"ם. הם טענו שחמש המדינות מפרות את האמנה לזכויות הילד על ידי שלילת זכותם לחיים, בריאות ותרבות.

וועדת האו"ם, המורכבת מ-18 מומחים עצמאיים המפקחים על יישום אמנת זכויות הילד, הגיעה למסקנה שאין לה יכולת לפסוק בנושא זה לפני המדינות עצמן.

"אנו מקווים שתקבלו עידוד מהחלקים החיוביים של ההחלטה הזו ושתמשיכו לפעול במדינות שלכם ובאופן בינלאומי במאבק שלכם לצדק לגבי שינוי האקלים", נמסר מהוועדה.

ההודעה נמסרה לקראת פסגת האו"ם על האקלים בגלזגו, סקוטלנד, שתיערך בחודש הבא. המטרות העיקריות של המפגש בגלזגו הן לוודא שנמשך הלחץ על מדינות העולם להאיץ תוכניות קיימות לגבי האקלים בעשור הקרוב.