וילה מתקופת הרנסנס, עם ציור התקרה היחיד בעולם של קאראווג'ו, תעמוד למכירה במחיר של חצי מיליארד דולר

בית משפט איטלקי מעמיד למכירה את וילה אורורה ברומא, במחיר התחלתי של 547 מיליון דולר • הווילה העתיקה, בת שש קומות על שטח של חצי דונם, מעוטרת בציור הקיר היחיד בעולם של קאראווג'ו, מגדולי ציירי הרנסנס

וילה אורורה / צילום: Lalupa, ויקיפדיה
וילה אורורה / צילום: Lalupa, ויקיפדיה

בית משפט איטלקי אישר השבוע להעמיד למכירה פומבית את אחד הנכסים הנדירים ביותר בעולם, את וילה אורורה, בלב רומא. זאת הווילה היחידה בעולם עם ציור התקרה הבלעדי של מיכלאנג'לו מריזי דה קאראווג'ו, מגדולי הציירים של הרנסנס. וילה אורורה תוצע למכירה פומבית, במחיר התחלתי של 547 מיליון דולר, בחודש ינואר הקרוב.

לפי מסמכי המכירה הפומבית שפרסם בית המשפט, וילה אורורה ממוקמת כמעט מעבר לכביש מוויה ונטו, הכיכר הנודעת שנחשבת לאחת מפניני החן של רומא. היא מוקפת בגן ציבורי מצידה האחד, ובשטחי מוסכים בצידה השני. הווילה משתרעת על פני יותר מחצי דונם, ובנויה משש קומות של מבנה עתיק ומתפורר ברובו הגדול. וילה אורורה נותרה עומדת עוד מהמאה ה-19, והיא השריד היחיד שנותר מאחוזה אגדית ברומא, וילה לודוביסי, שהוקמה במאה ה-16, ונחשבה כבר אז לאחד מפלאי העולם, עד שנחרבה לגמרי.

כל מה שנותר היום בשש הקומות של וילה אורורה הוא מספר עצום של יצירות אמנות, שהיהלום שבכתר הוא ציור התקרה בצבעי שמן, שמיוחס לקאראווג'ו עצמו - ציור התקרה היחיד שצייר אי פעם. היצירה מציגה שלושה אלים - יופיטר, נפטון ופלוטו, המצטופפים סביב כדור שקוף. המסמכים של בית המשפט ברומא מספרים שהציור הוזמן על ידי קרדינל איטלקי, בסוף המאה ה-16, לקשט את מעבדת האלכימיה שלו. מומחי בית המשפט העריכו רק את הציור עצמו ב-360 מיליון דולר, וביחד עם המבנה וכל אוסף היצירות הנדיר שבא איתו - המחיר ההתחלתי של הווילה כולה יגיע, כאמור, ל-547 מיליון דולר.

הווילה עצמה שייכת למשפחת לודוביסי האיטלקית, ומסמכי בית המשפט לא חשפו את הסיבות שעומדות מאחורי המכירה הפומבית. כן התפרסם שחוזה הרכישה מחייב את הקונה להשקעה של 11 מיליון יורו לשיפוץ ושיקום הווילה, וכן שלממשלת איטליה ניתנת זכות ראשונים לבוא עם הצעה שווה לזאת שהתקבלה במכירה הפומבית, ולשמור את הנכס הלאומי לעם האיטלקי.