תואם-טראמפ: מנחה הטלוויזיה הצרפתי הלאומני אריק זמור נוסק בסקרים

המבקר הבוטה של ההגירה והאיסלאם שוקל ריצה לנשיאות, וזה מזעזע את הפוליטיקה הצרפתית

אריק זומר / צילום: Shutterstock, מאקרי רונלד
אריק זומר / צילום: Shutterstock, מאקרי רונלד

כמנחה טוק שואו בטלוויזיה אריק זמור בנה לעצמו עדת מעריצים בימין הקיצוני הצרפתי במשך שנים ארוכות בהן מתח ביקורת חריפה על מהגרים, מוסלמים ופוליטיקאים של השמאל.

כעת זמור, שאומר שהוא מקבל השראה מהנשיא לשעבר דונלד טראמפ, משתמש במעמדו כידוען על מנת לבדוק פוטנציאל לריצה לנשיאות, יוזמה שמזעזעת את הפוליטיקה הצרפתית. סקרים מראים שהתקדם מעבר לנושאת הדגל של הימין הקיצוני בצרפת כבר שנים רבות, מרין לה פן, וכיום הוא הטוען לדגל העיקרי כנגד הנשיא המכהן עמנואל מקרון בבחירות הקרובות לנשיאות, שיתקיימו בשנה הבאה.

זמור בן ה-63 מרכיב קואליציה חדשה לבחירות, ושואב תומכים גם מלה פן וגם ממצביעים שהוא מגדיר כ"פטריוטים בורגנים" שבעבר תמכו במפלגת הימין־מרכז של צרפת, הרפובליקאים. עלייתו של זמור פוגעת בלה פן, שריככה חלק מהעמדות שלה בניסיון להפוך למועמדת שיורדת בקלות יותר בגרון כנגד מקרון, לאחר התבוסה שלה ב-2017.

זמור, בנם של מהגרים יהודיים מאלג'יריה, עוקף אותה מימין על ידי אימוץ רטוריקה קשוחה בנושאי הגירה והזהות הלאומית הצרפתית. הוא אימץ רעיון שלאומנים לבנים רבים מגדירים כ"החלפה הגדולה", על פיו האליטות בעולם כולו רקחו מזימה להביא מהגרים לא אירופאיים למערב על מנת לתפוס את מקומם של האזרחים הלבנים מבחינה דמוגרפית ותרבותית. לה פן לא מחזיקה ברעיון הזה.

"היא מפחדת שיעשו לה דמוניזציה", אמר זמור בראיון. "אני לא מפחד מכך".

רבים בימים חושבים שזמור, סופר פורה שמתבל את כתביו בהתייחסויות ספרותיות והיסטוריות, יצליח מול מקרון יותר מלה פן. וזמור גם לא נושא עמו את העול שמתלווה לשמה של לה פן. מרין לה פן כילתה שנים רבות בניסיון להתרחק מאביה, ז'אן־מארי לה פן, אידיאולוג של הימין הקיצוני שדבריו על השואה - הוא הגדיר את תאי הגזים כ"פרט בהיסטוריה" - הביאו לניכור של מצביעים שמרנים רבים.

לה פן אמרה החודש שהיא וזמור צריכים לכרות ברית נגד מקרון. "לא הייתי רוצה שהמועמדות שלו תפצל את יכולתנו לנצח בבחירות הנשיאותיות האלה", אמרה.

"טראמפ הצרפתי. זה אתה"

זמור עדיין צריך להכריז באופן רשמי על מועמדותו או לספק לוח זמנים להחלטה בנושא. כמה סקרים מהעת האחרונה הראו שהוא עוקף מעט את לה פן וכמעט מדביק את מקרון בסיבוב ראשון של הבחירות לנשיאות בצרפת, שצפויות להתקיים באפריל. סקר של חברת האריס החודש קבע שמקרון יביס את זמור 57% מול 43% בסיבוב שני.

זמור נכנס לזירה הפוליטית הצרפתית בתקופה בה מפלגות מסורתיות מהשמאל והימין דועכות. מקרון זכה בבחירות לנשיאות בראשות מפלגה שהקים, בבחירות שבהן מספר שיא של צרפתים לא תמכו בו ולא תמכו בלה פן. הנמנעים האלה הפכו למרכיב מרכזי בתנועת האפודים הצהובים האנטי־ממסדית שיצאה לרחובות להפגין נגד מקרון בתחילת 2018.

בשבועות האחרונים, זמור, שמקדם ספר חדש, נאם מול אולמות מלאים עד אפס מקום ברחבי צרפת, וההמונים שרו לו "זמור, הנשיא!" נאומיו לרוב מציגים סדר יום לאומני לצרפת הכולל מגבלות מחמירות על הגירה והגדלה גדולה של ההוצאה הביטחונית.

ביום שישי ברואן, לא רחוק מהחופים בהם נחתו האמריקאים ב־1944, אמר זמור שצרפת צריכה לסגת מנאט"ו ותקף את האיחוד האירופי ואת ארה"ב. הוא אמר שארה"ב חותרת תחת האינטרסים הלאומיים של צרפת כבר שנים רבות.

"הנחיתה שלהם כאן הייתה בעת ובעונה אחת שחרור של השטח הלאומי וכיבוש וקולוניזציה על ידי האמריקאים", אמר זמור.

בספרו האחרון, הוא מספר איך רוזין גאווג'י, אישה אמריקאית צרפתית שייסדה קבוצה שנקראת נשים עובדות למען טראמפ, באה להיפגש אתו בלי לקבוע קודם מראש בדצמבר 2016. גאווג'י אמרה שהארגון שלה מחפש מישהו שיוכל לשכפל את הניצחון של טראמפ בצרפת, כתב זמור, ואמרה לו: "טראמפ הצרפתי. זה אתה".

"זה היה חשוב אבל באותה עת לא האמנתי לזה", אמר זמור בראיון. "אין לנו אותו סגנון, אבל מצד שני טראמפ ייסד מתודה: לא לכבד את חוקי השיטה. והוא נתן פוקוס אסטרטגי, שזה ההגירה והתעשייה".

גאווג'י לא הגיבה לבקשות תגובה.

"הרעיונות של זמור יכולים לגרום אך ורק לגועל"

מעמדו הפוליטי של זמור נבנה בטלוויזיה, שם הוא מופיע לעתים קרובות בערוצי החדשות. לאחרונה, אירח תוכנית ב־CNews, ערוץ הנוטה ימינה ושייך למיליארדר הצרפתי ונסן בולורה.

"אני עוקבת אחריו כבר זמן רב מאוד", אמרה נתלי אדרי, מורה להיסטוריה שהלכה לעצרת ברואן. "לה פן, יש לשם הזה היסטוריה. והיא מנסה לרצות, לא להעליב חלקים מסוימים באוכלוסייה. זמור לא עושה זאת. הוא אומר מה שהוא חושב".

דבריו של זמור לאורך השנים - והיו הרבה, כולל 15 ספרי עיון ושלושה רומנים - משכו גינוי ומעת לעת אפילו סנקציות חוקיות. הוא הגן על מנהיגי וישי, ממשלת צרפת ששיתפה פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה. זמור אמר שהם הגנו על יהודי צרפת בזמן שמסרו לגרמנים יהודים שלא היו צרפתים במסגרת פשרה נחוצה לניהול הכיבוש הגרמני - רעיון שהיסטוריונים רבים אינם מסכימים לו.

בספרו החדש, זמור כתב שמשפחות הילדים שנהרגו בפיגוע בבית ספר יהודי בטולוז ב־2012 התנהגו כמו זרים כשהחליטו לקבור את הילדים בישראל. "אנתרופולוגים לימדו אותנו שאנחנו באים מהמדינה בה אנו נקברים", כתב.

ארגונים יהודיים רבים התבטאו נגד זמור. "הרעיונות של זמור יכולים לגרום אך ורק לגועל", אמר פרנסיס כליפאת, נשיא CRIF, ארגון הגג של הארגונים היהודיים בצרפת.

זמור נקנס פעמיים במסגרת החוק הצרפתי נגד גזענות, בגלל הסתה לשנאה גזענית נגד מוסלמים. בין הדברים בגינם נקנס, אמר שצרפת מתמודדת עם "פלישה שנמשכת כבר 30 שנה" - דברים שחזר עליהם שוב ושוב בעצרות שלו לאחרונה.

כמות המהגרים הנכנסים לצרפת כל שנה עלתה מ־193 אלף ב־2006 ל־272 אלף ב־2020, וכמעט מחצית מהם מגיעים מאפריקה, כך אומרת ממשלת צרפת. תושבי צרפת שנולדו מחוץ לה מהווים כיום 10.2% מהאוכלוסייה, לעומת 7.5% ב־1976, על פי נתוני הממשלה.

"אנו חייבים לעצור את זרם המהגרים הזה", אמר זמור החודש בעצרת בוורסאי שהייתה כה צפופה שהקהל במקום עמד על הרגליים מחוסר מקום לשבת, "בגלל שאנו סובלים מפלישה שהיא חסרת תקדים בהיסטוריה".