שנה וחצי ועדיין אין מיזוג: התלאות שרודפות את סנט-טק מדיקל בדרכה לבורסה

נקסט ג'ן המבקשת למזג לתוכה את חברת אבחון הקורונה שיזם הראל הרשטיק, שריצה מאסר של 25 שנים בגין רצח, מדגישה כי הדחייה האחרונה באישור המיזוג נובעת מדרישת רשות ני"ע במידע נוסף ומתן הבהרות לגבי פעילות סנט-טק, "בדומה למקובל בעסקאות מיזוג אחרות"

שולם לפידות / צילום: שלומי יוסף
שולם לפידות / צילום: שלומי יוסף

נקסט ג'ן ביומד, הפועלת למזג לתוכה את החברה הפרטית סנט טכונלוגיות (סנט-טק מדיקל) שמפתחת טכנולוגיה חדשה לאבחון מחלות ובהן קורונה, הודיעה כי האסיפה לאישור המיזוג תידחה בשבוע, ל-8.11 (יום שני הבא). זאת לאור קיום דיונים עם סגל רשות ניירות ערך.

למיטב ידיעתה של נקסט ג'ן, חברה דלת פעילות הנסחרת בבורסה בת"א לפי שווי של 125 מיליון שקל, הדחייה היא לאור דרישת הרשות להשלמת פרטים נוספים ומתן הבהרות בכל הנוגע לדוח העסקה ופרק המתאר פעילות סנט-טק, "בדומה למקובל בעסקאות מיזוג אחרות".

עסקת המיזוג עלתה לאחרונה לכותרות שכן ממציא הטכנולוגיה של סנט-טק מדיקל ואחד מבעלי המניות הגדולים בה, הראל הרשטיק, ריצה עד לאחרונה עונש מאסר שלאחר שהורשע ברצח לוכד הנחשים יעקב סלע ב-1996. חוק ניירות ערך בישראל אינו מונע מאדם שהורשע ברצח לייסד או לשמש כבכיר בחברות בורסאיות. 

הרשטיק צפוי להתמנות לסמנכ"ל טכנולוגיות

הרשטיק לא הסתיר את עברו מהמשקיעים בנקסט ג'ן, אבל גם לא הדגיש אותו, ורק בדוחות לקראת אסיפת בעלי המניות שפורסמו בבתחילת החודש, צויין במפורש דבר הרשעתו בדיווח לבורסה: "מר הרשטיק ריצה בעברו עונש מאסר של 25 שנה. את הטכנולוגיה פיתח מר הרשטיק במהלך מאסרו, והקמת החברה, שמטרתה לסייע בשיפור הדיאגנוסטיקה הרפואית והלחימה במגפות, משקפת את שאיפתו להמשיך ולתרום לחברה בישראל, ומהווה נדבך עיקרי מהליך השתלבותו בה. תפקידו של מר הרשטיק כבכיר בחברה חיוני להצלחתה של החברה הממוזגת בהווה ובעתיד". 

על פי הסכם המיזוג בין החברות, בעלי המניות הקיימים של סנט-טק צפויים לקבל 75% מהחברה הממוזגת (מניות בשווי נוכחי של כ-375 מיליון שקל). הרשטיק, צפוי להחזיק 5.5%-6.5% החברה הממוזגת - מניות בשווי נוכחי של כ-30 מיליון שקל. בנוסף הוא צפוי להתמנות לתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות בחברה הממוזגת. 

על פי הדיווח של נקסט ג'ן, הרשטיק הוא אחד ממייסדי סנט-טק ב-2018, והוא מונה לסמנכ"ל הטכנולוגיות ב-2021 (לאחר ששוחרר מהכלא בחודש מרץ השנה).  עבור תפקידו הוא מקבל שכר חודשי של 22.5 אלף שקל נטו והוצאות רכב. כמו כן, הוא זכאי לבונוס במניות בשווי של כ-5 מיליון שקל בהתאם לעמידה באבני דרך במהלך שנת 2020. 

סכסוך שבינתיים הושגה בו פשרה

יו"ר נקסט ג'ן הוא האלוף (במיל') יעקב עמידרור, ששימש בעבר בין היתר כראש המטה לביטחון לאומי (עמידרור העיד לטובת הרשטיק בוועדת השחרורים שלו). מנכ"ל נקסט ג'ן הוא איש שוק ההון יניב חברון, לשעבר הכלכלן הראשי של אקסלנס. הח"כית לשעבר קולט אביטל, משמשת כדירקטורית חיצונית בחברה הבורסאית.

סנט-טק מדיקל הפרטית מנוהלת על-ידי שולם לפידות, לשעבר מנכ"ל קבוצת אי.די.בי, בעת שנשלטה על-ידי אדוארדו אלשטיין אשר שימש בעבר גם כו"ר נקסט ג'ן. בעלי מניות נוספים בסנט-טק הם סמנכ"ל המחקר דרו מוריס, חברון שהוזכר לעיל (מנכ"ל נקסט ג'ן) ומשה בירמן. בין המשקיעים הקטנים ביותר בחברה נמצאים איש העסקים ג'קי בן זקן.

ההכרזה הראשונה על המיזוג של נקסט ג'ן וסנט-טק מדיקל ניתנה כבר ביוני 2020, לפני כשנה וחצי, כשבינתיים עלו ודעכו שלושה גלי קורונה. בין היתר נובעת הדחייה המתמשכת בעסקה מסכסוך שבינתיים הושגה בו פשרה, מול אחד הבכירים הקודמים בחברה, סטיבן ברמייסטר.

המוצר של סנט טק נמצא במספר ניסויים קליניים. תוצאות ראשוניות מבטיחות פורסמו מכמה ניסויים שכבר בוצעו. עדיין דרוש תהליך של פיתוח כדי להפוך את המוצר למסחרי. אחד הניסויים שבוצעו יחד עם צה"ל הושהה. החברה הגישה בקשות לפטנט על הטכנולוגיה העומדת בבסיס החברה, אך על פי דו"חותיה, הפטנטים טרם אושרו.

סנטק, המעריכה כי מוצריה יגיעו לשוק ב-2022, רשמה הפסד של 25 מיליון שקל בשנה החולפת, ובמחצית הראשונה של 2021 עמדו הפסדיה על 15 מיליון שקל. בחברה מועסקים 13 עובדים.