הבחירות ביפן לא הובילו להישגים עבור נשים

רק 9.7% מהמחוקקים שנבחרו הן נשים • בנים ממשיכים ומקורבים גברים קיבלו עדיפות

ראש ממשלת יפן פומיו קישידה / צילום: Associated Press
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה / צילום: Associated Press

תוצאות הבחירות ביפן - ניצחון למפלגה הליברלית הדמוקרטית ששולטת כבר שנים רבות - היו צפויות ביותר מדרך אחת. פחות מאחת מכל עשרה מועמדים שנבחרו הייתה אישה.

בין אלה שלא הצליחו לשבור את תקרת הזכוכית הייתה גם מאיקו טקהאשי, כתבת בלומברג לשעבר בת 33 שזכתה בתמיכת המפלגה לרוץ על מושב פנוי המייצג את האי הדרומי קיושו. טקהאשי הפסידה בפער 38% מול 49% לפוליטיקאי ותיק שנתמך על ידי איגודי העובדים, שוג'י קירה בן ה־63.

טקהאשי, שמזה זמן רב חלמה על קריירה בפוליטיקה, עברה עם בעלה האמריקאי ועם בנה למחוז אואיטה ונלחמה על המושב שנתיים וחצי. היא אמרה שהיא מקווה להישאר באואיטה ולרוץ שוב בבחירות הבאות.

"אין לי חרטות", אמרה ביום שני.

יפן נמצאת כבר זמן רב בתחתית הדירוג העולמי לגבי מספר הנשים הנבחרות לתפקידים ציבוריים. ראש הממשלה הקודם שינזו אבה דיבר על יצירת חברה שבה נשים יכולות לפרוח ואמר שהוא רוצה שנשים יחזיקו בכמות משמעותית של תפקידי הנהגה בממשלה ובעסקים, עמדה שכל המפלגות ביפן תומכות בה.

אבל השינוי איטי. הרבה מהמחוקקים שנבחרו לפרלמנט היפני לכהונתם הראשונה ביום ראשון היו אנשים שנבחרו לתפקיד על ידי מחוקקים גברים שפרשו ולרוב מכינים מראש את בניהם או מקורביהם הפוליטיים לרשת את מקומם.

אקיקו הוריבה, מנהלת תוכניות בכירה במכון סאסקאווה לשלום שמתמחה בשוויון מגדרי בפוליטיקה, עזרה לאחותה, אם יחידנית לשני ילדים, להתמודד במחוז קיוטו. הוריבה אמרה שהבירוקרטיה לה נזקקים מועמדים פוליטיים - כמו למשל הדבקה של מדבקות רשמיות לפלאיירים - נוטה לתת עדיפות למועמדים גברים שמצליחים לזכות בתמיכה של קבוצות מבוססות.

"אנו צריכים מערכת שבה כל הנשים שיש להן מוטיבציה, בין אם הן שייכות למפלגה או לא, יכולות להתקדם", אמרה הוריבה. אחותה הפסידה למועמד של המפלגה הדמוקרטית ליברלית במחוז שלה אבל קיבלה מושב בפרלמנטר דרך נתיב אלטרנטיבי למועמדים שהפסידו בהפרש קטן יחסית.

לאחר הבחירות של יום ראשון, רק 45 נשים ישרתו בבית התחתון של הפרלמנט, שיש בו 465 מושבים, והוא הבית החזק יותר בין שני הבתים של הרשות המחוקקת. את שיעור הנשים, 9.7%, ניתן להשוות ל־27% נשים בקונגרס האמריקאי ו־35% נשים ברשות המחוקקת הפדרלית של גרמניה, לאחר שנערכו שם בחירות בספטמבר.

חוק יפני שנכנס לתוקף ב־2018 עודד מפלגות להציג מספר דומה של מועמדים גברים ונשים. החוק מהווה המלצה אין עונש על אי ציות לו.

"העונש הגדול ביותר יהיה אם המצביעים ידחו מפלגה שיש בה פחות מועמדות נשים", אמרה יוקי צוג'י, פרופסורית למדעי מדינה מאוניברסיטת טוקיו. עם זאת, בגלל שהמפלגה הדמוקרטית ליברלית זכתה בבחירות עם פחות נשים מתמודדות - וחלק מהנשים שהריצה, כמו טקהאשי, לא הצליחו - צוג'י אמרה שהמפלגה עשויה לחוש תחושה של דחיפות לעשות משהו בנידון.