הערים המעורבות דורשות כספים נוספים מתוכנית החומש

שלושת ראשי הערים לוד, רמלה ועכו פנו ביחד עם ראש מרכז השלטון המקומי בדרישה כי יתוקצבו מכספי תוכנית החומש בכל התחומים ובאופן יחסי לגודל האוכלוסייה הערבית שבתוכן • ראשי הרשויות הערביות זועמים

חיים ביבס, ראש מרכז השלטון המקומי / צילום: ראובן קפוצ'נסקי
חיים ביבס, ראש מרכז השלטון המקומי / צילום: ראובן קפוצ'נסקי

תקציב המדינה נמצא בישורת האחרונה, ומחלוקת חדשה מגיעה מהערים המעורבות בארץ. אותן ערים המעורבות יהודיות-ערביות אומנם קיבלו תקציב מסוים כחלק מתוכנית החומש, אבל כעת הן מבקשות עוד. שלושת ראשי הערים לוד, רמלה ועכו פנו ביחד עם חיים ביבס, ראש מרכז השלטון המקומי בדרישה כי יתוקצבו גם הן מכספי תוכנית החומש בכל התחומים ובאופן יחסי לגודל האוכלוסייה הערבית שבתוכן.

לגלובס נודע כי השרה לשוויון חברתי מירב כהן השיבה במכתב לביבס ובו נאמר כי בניגוד לטענת ראשי הערים המעורבות, רכיבים משמעותיים מהמענקים המגיעים לאזרחי החברה הערבית מתוך החלטת החומש, יינתנו, לראשונה, גם לערבים המתגוררים בערים המעורבות בהתאם לצרכים שייבחנו. היא מזכירה כי בנוסף, הוקצה תקציב ייעודי לערים המעורבות בהיקף של 300 מיליון שקל לכלל התוכנית, בשונה מהחלטת החומש הקודמת.

עוד נאמר במכתב כי החלטת הממשלה שהתקבלה כוללת פרק ייעודי בנושא, המנחה את המשרד לשוויון חברתי, בשיתוף עם משרד ראש הממשלה, אגף התקציבים ומשרדים רלוונטיים לגבש תוכנית רב-שנתית לחברה הערבית ביישובים המעורבים תוך 150 יום וזאת בהיוועצות עם גורמי מפתח בשלטון המקומי ואחרים.

ראשי הרשויות הערביות זעמו על הפניה של ראשי הערים המעורבות ועל ביבס עצמו וכתבו מכתב תגובה חריף שבו האשימו את מרכז השלטון המקומי כי לא מנע את האפליה במענקי האיזון נגד הרשויות הערביות לאורך השנים: "חובה היה על הרשויות החתומות על המכתב שבנידון לדאוג לתושביהם הערבים באופן שוויוני, הן לא עשו זאת ובוודאי לא יכולות כיום לזעוק להשתתפות בתקציבים המגיעים לרשויות הערביות ועל חשבונן. יחד עם זאת, ועל אף האפליה בהקצאת משאבים כאמור, דאגנו כי בכל פניה שלנו לממשלה לציין ולדרוש כי הקצאת המשאבים בתוכנית לא תבוא על חשבון קיצוצים ליתר היישובים, אך במקביל לא נאפשר המשך חלוקה לא שיוונית במשאבים התוספתיים.

"יצוין כי מה שהוקצה בתוכנית לרשויות המקומיות הערביות הוא פחות בהרבה מהמינימום הנדרש לסגירת פערים בשירותים המגיעים לתושבים ביישובים הערבים. על-פי התוכנית תוקם ועדה לצורך בדיקת ותיקון נוסחת מענק האיזון. היינו מצפים ממרכז השלטון המקומי שיעמוד לצידנו מול הממשלה, אך למרבי הצער נראה כי גם הפעם, כשלתם במשימה ויצאתם מצדדים בעמדת צד אחד מהרשויות ומבלי לדאוג לאינטרסים ליתר הרשויות, כולל רשויות יהודיות חלשות, כאשר רובן הן רשויות ערביות ואלה מהוות כשליש מהרשויות החברות במרכז השלטון המקומי (כולל הדרוזיות)".

עבאס הציע להעביר לחרדים 100 מיליון שקל מתוכנית החומש

עוד בנושא תוכנית החומש: חבר הכנסת מנסור עבאס, יו"ר רע"ם, ידוע בקשריו הטובים גם עם הסיעות החרדיות, וכעת כשבידיו תקציבי עתק של תוכניות החומש, ועוד סעיפים הנובעים מההסכמים הקואליציוניים, הוא הציע להעביר 100 מיליון שקל למטרות של החברה החרדית.

ההצעה הגיעה לאחר נאום של יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני במליאת הכנסת בעניין חוק קרן העושר ביום רביעי שעבר. עבאס היה יו"ר הישיבה, וגפני החמיא לו על הכסף שהשיג עבור הערבים. הוא אמר לו כי רק מי שבקואליציה יכול להשיג כסף למטרות של המגזרים שאינם במיינסטרים. גפני אמר כי יש פגיעה קשה בילדים החרדים, וכי הקואליציה שיקרה כשהבטיחה כי לא יפגעו התקציבים לחינוך ולתרבות החרדית, ובפועל תקציבים אלה קוצצו, ותקציב התרבות החרדית נמחק. הוא עשה השוואה בין הציבור החרדי לציבור הערבי, והזהיר את עבאס כי הממשלה לא תממש את הבטחותיה גם כלפיו. "הם כולם נגדנו: החרדים והערבים והפריפריה - אני בראשות ועדת הכספים דאגתי לכולם כולל הערבים".

עבאס שאל את גפני כמה שאלות במהלך נאומו, ואחריו הנאום ביקש להתחלף בראשות הישיבה וקרא לגפני לשיחה שנמשכה כחצי שעה. אתמול פירסם העיתונאי מיכה שמש כי הוא מציע להעביר לחברה החרדית 100 מיליון שקל לצרכים הדחופים שלה. בדיקת גלובס העלתה כי הכסף המדובר אמור היה להגיע מסעיף 11 בהסכמים הקואליציוניים עם רע"ם שלפיו תקציב של חצי מיליארד שקל בחמש שנים ייוחד לצמצום פערים תקציביים, תיקון עיוותים ומענקי איזון בין הרשויות הערביות ליהודיות.

הכסף היה אמור, לפי הצעת עבאס, לעבור לרשויות החרדיות ולמטרות שעליהן דיבר גפני. עבאס הסביר בראיון אצל קלמן ליברמן ברשת ב': "זה כמו חברים, אנחנו מתעדפים את העברת הכספים לפי המטרות שחשובות לנו".

במשרדי הממשלה העוסקים בכך הופתעו מדברי עבאס, והיה ברור שיהיו קשיים משפטיים ואחרים, אבל בינתיים גפני הודיע ש"תודה רבה אבל לא תודה". מטעמו של גפני נמסר לגלובס ש"המדינה היא לא גמ"ח ולא שטייטל, אם היא חושבת שמגיע לנו שתקבל החלטה ותעביר את הכסף, בדרך המלך ולא כטובה בין חברים. אני מודה למנסור עבאס, שמח שהנאום שלי השפיע עליו אבל אנחנו לא רוצים ממנו כסף".

בשורה תחתונה, נכון לעכשיו, החרדים לא יהנו מהכספים שהובטחו לרע"ם, והנושא ירד מהפרק. עם זאת, לסיפור היבטים פוליטיים: עבאס מחזק בכך את קשריו עם הסיעות החרדיות ואומר מפורשות כי ישתף עימם פעולה בכמה מהנושאים כמו למשל חוק הגיוס שהקואליציה אמורה להעלות בקרוב.