הנכים נגד סעיף בחוק ההסדרים: מציב תנאים מחמירים לקבלת פטור ממס

בעבר נכה עם 90% נכות משוקללת היה זכאי לפטור ממס, ללא כל קשר להרכב אחוזי הנכות • בעקבות החקיקה החדשה, נכים רבים לא יהיו זכאים לפטור בשל הוספת תנאי הדורש כי לפחות אחד מהליקויים הרפואיים יהיה בשיעור של 40% • מומחית מס: "פגיעה קשה שיוצרת אפליה בין הנכים עצמם; מדובר במחטף חקיקתי שנעשה במחשכים"

כיסא גלגלים. "אין זה ראוי לפגוע דווקא בנכים הקשים" / צילום: אוריה תדמור
כיסא גלגלים. "אין זה ראוי לפגוע דווקא בנכים הקשים" / צילום: אוריה תדמור

בדקה ה-99, רגע לפני שהכנסת מאשרת סופית את חוק ההסדרים לשנים 2021-2022, מנסים ארגוני הנכים למנוע עוול שלטענתם עומד להיגרם להם במסגרת החוק ואשר נעשה במחטף: במכתבים ששיגרו אמש (ד') 13 ארגוני נכים ועמותות שונות - בהן עמותת "הפנתרים", "עמרם", "חיים עם סרטן הערמונית", "חליל האור", "עמותת חוף" ועוד - ל-120 חברי הכנסת שהצביעו על תקציב המדינה החדש, נטען כי סעיף 21 בחוק ההתייעלות הכלכלית (חוק ההסדרים) עומד לפגוע בנכים הקשים על-ידי הצבת תנאים מחמירים לקבלת פטור ממס שעד כה הנכים היו זכאים לו.

לטענת העמותות, בעבר נכה עם 90% נכות משוקללת היה זכאי לפטור ממס, וזאת ללא כל קשר להרכב אחוזי הנכות המזכים בפטור. כעת, בעקבות החקיקה שעומדת לעבוד בכנסת בשעה הקרובה, נכים רבים לא יהיו זכאים לפטור הקבוע בחוק, וזאת בשל הוספת תנאי סף הדורש כי "לפחות אחד מהליקויים הרפואיים יהיה בשיעור של 40%, ובסך-הכול במצטבר שיעור הנכות הרפואית יעמוד על 90%".

במכתבים ששוגרו לחברי הכנסת נטען כי "הוספת תנאי דרקוני זה תוביל להוצאתם של נכים רבים מהגדרת נכים בישראל, ורק מתי מעט יוכלו אם בכלל לעמוד בתנאי זה כדי להיות מוכרים כנכים לצורכי פטור מס הכנסה. וכאילו לא די בפגיעה קשה זו, במסגרת התיקון לחוק גם הורדה תקרת הכנסת הנכים הזכאית לפטור ממס, מתקרה של 614,400 שקל הקבועה כיום לתקרה של 400,000 שקל".

לטענת ארגוני הנכים, "אין זה ראוי לפגוע דווקא בנכים הקשים, אשר אינם זכאים להטבות אחרות (כמו שירותים מיוחדים, נכות כללית, סיעוד ועוד), רק מכיוון שהם בחרו לצאת ולעבוד ולהשתכר למחיתם על אף נכותם הקשה, וזאת כדי לא להיות לנטל על החברה. אסור לפגוע בשילוב הנכים בשוק העבודה, וחקיקת הסעיף במתכונתו הנוכחית תוציא נכים רבים ממעגל העבודה ותגרום להם להיות נטל על החברה ועל המדינה". 

"אפליה בין הנכים עצמם" 

מומחית המס רו"ח חיה אביסרור-שמעוני, ששיגרה את המכתבים לחברי הכנסת בשם העמותות והארגונים, מסבירה כי "עד עכשיו 9(5) לפקודת מס הכנסה איפשר הטבה לנכים קשים ששיעור הנכות הרפואי המשוקלל שלהם היה 90% לפחות, ליהנות מפטור מלא מתשלומי מס הכנסה על הכנסתם מיגיעה אישית עד תקרה שנתית של 614,400 שקל נכון לשנת 2021; ולנכים שאין להם הכנסה מיגיעה אישית, פטור ממס הכנסה מהכנסות פאסיביות עד תקרה של 74,000 שקל לשנה. הסעיף בנוסח הקיים לא התנה את שקלול אחוזי הנכות ברף של ליקוי מסוים, אלא די בזאת שנכה על-פי אחד החוקים המנויים בסעיף 9(5) לפקודה זיכה אותו באחוזי נכות, כדי להכיר בהם גם לצורכי פטור ממס הכנסה".

לדבריה, "כעת מבקשים לתקן את הסעיף, כך שרק נכה שיגיע לנכות רפואית משוקללת בשיעור של 90%, כשליקוי אחד לפחות מקנה 40% נכות - רק עליו יחולו הוראות הפטור ממס, ולכן כל יתר הנכים, על אף ששיעור הנכות המשוקללת שלהם עולה על 90%, נניח אפילו 100%, אבל בשקלול אחוזי הנכות אין אף סעיף ליקוי שמזכה ב-40% - אלה לא ייחשבו נכים ולא יקבלו את הטבת המס.

"זוהי פגיעה קשה שיוצרת אפליה בין הנכים עצמם, כאילו נכה בהתאם להוראות התיקון הוא נכה אמיתי, וכל השאר אינם נכים לצורך הכרה ברשויות. הדבר ישליך גם לעניין הזכאות של אותם נכים להנחה במס רכישה: אם הם לא יעמדו בהגדרת נכה בהתאם להוראות סעיף 9(5) החדש, הם לא יהיו זכאים להנחה של 0.5% מס רכישה, שנועדה לאפשר לנכים לרכוש דירת מגורים שמתאימה לצורכיהם בשל מגבלותיהם הרפואיות, וכך גם הטבה זו נמנעת מהם".

בנוסף, רו"ח אביסרור-שמעוני מסבירה כי "נכים שזכאים לפטור ממס הכנסה, נהנים מהנחה בתשלומי ארנונה בשיעורים של 40%-60%, בהתאם לקביעות הרשות העירונית/מועצה בה הם מתגוררים, וכך הממשלה המאוד חברתית, במקום לסייע לאותם נכים קשים - פוגעת בהם פגיעה קשה מאוד".

"מחטף חקיקתי"

למה חיכיתם לרגע האחרון, לאישור חוק ההסדרים, כדי להתנגד לסעיף?
רו"ח אביסרור-שמעוני: "מדובר במחטף חקיקתי שנעשה במחשכים במטרה למנוע תגובות וניסיונות להשפיע על תיקון הסעיף. ההצעה לתיקון סעיף 9(5) כלל לא הופיעה בטיוטה הראשונה של חוק ההסדרים. לשכת עורכי הדין נחשפה לכוונה לתיקוני סעיפים במסגרת חוק ההתייעלות, תיקונים הנוגעים לחוק הביטוח הלאומי ללא קשר לתיקון פקודת מס הכנסה.

"בתאריך 19.10 התקיימה ישיבה בכנסת בה נכחו נציגי לשכת עורכי הדין, ולא נאמר דבר על הכוונה לתקן את הסעיף; ובתאריך 20.10 כבר עברה הבקשה לתיקון הסעיף בקריאה שנייה ושלישית במסגרת הוועדה בכנסת - ולכן מדובר במחטף מאין כמוהו, שהוא בעל השפעה רוחבית על כל ציבור הנכים, ויש לו השלכות רבות לא רק לעניין פטור ממס הכנסה אלא גם לצורכי מס רכישה, הנחות נוספות לנכים ואף בעקיפין לזכאות של נכים לקצבת נכות כללית, כי תנאי הסף לקביעת 40% נכות רפואית ישפיע גם במסלול זה, גם אם זה לא נאמר באופן מפורש בחקיקת הסעיף".