קשרי צרפת ואוסטרליה מדרדרים על רקע הסכם הצוללות עם ארה"ב

פריז וקנברה מחליפות האשמות לגבי ההסכם מספטמבר עם וושינגטון לשתף עם אוסטרליה טכנולוגיית צוללות

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

משבר דיפלומטי בין צרפת לאוסטרליה החריף ביום רביעי לאחר שפקידים בכירים בשני הצדדים החליפו האשמות לגבי ברית ההגנה שנחתמה בין ארה"ב לאוסטרליה בספטמבר, מה שמראה שהמתחים הגיאופוליטיים לגבי ההסכם ממשיכים להדהד.

היחסים בין שתי המדינות הידרדרו מאז שארה"ב, בריטניה ואוסטרליה הכריזו על ברית ביטחון במסגרתה אוסטרליה תקבל טכנולוגיית צוללות גרעיניות, הסכם שגרם לצרפת לאבד חוזה בשווי 65 מיליארד דולר לספק צוללות לאוסטרליה. האפיזודה הזו גרמה לצרפת לזמן את שגריריה גם מקנברה וגם מוושינגטון בחזרה לפריז.

הודעות טקסט של נשיא צרפת עמנואל מקרון בנושא ההסכם בין אוסטרליה לצרפת הודלפו לכלי תקשורת אוסטרליים מוקדם יותר השובע, וגרמו לדיפלומט צרפתי להגדיר את התקרית "שפל חדש וחסר תקדים".

כלי תקשורת אוסטרליים דיווחו שמקרון שלח הודעת טקסט לראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון בספטמבר בה שאל: "האם עליי לצפות לחדשות טובות או רעות לגבי שאיפות הצוללות המשותפות שלנו?".

כנשאל מוריסון מוקדם יותר השבוע על ידי עיתונאים אם הממשלה האוסטרלית הדליפה את הודעות הטקסט, סירב לענות באופן ישיר. הוא אמר: "ובכן, נטענו טענות והטענות האלה נדחו". ממשלת צרפת לא אישרה שהודעות הטקסט אמיתיות, אבל מצד שני לא מחתה על אמיתותן.

בכירים צרפתים ואוסטרלים לא הגיבו מיד לבקשות תגובה.

"לא מתנהגים כך לגבי חילופי דברים אישיים בין מנהיגים שהם בני ברית", אמר השגריר הצרפתי ז'אן־פייר תבו לעיתונאים במועדון העיתונות הלאומי של אוסטרליה ביום רביעי. "לנהוג כך שולח מסר מאוד מטריד לכל ראשי המדינות: היזהרו, באוסטרליה מדליפים, ומה שתאמרו באופן פרטי לשותפים שלכם לדרך בסופו של דבר ישמש נגדכם".

ההדלפה באה זמן קצר לאחר שמקרון נשאל על ידי עיתונאים בסוף השבוע האחרון אם חשב שמוריסון שיקר לו לגבי עסקת הצוללות. "אני לא חושב, אני יודע", ענה מקרון. ההשלכות של הודעת הטקסט של מקרון הייתה שהמנהיג הצרפתי ידע שההסכם עשוי להיות בצרות עוד לפני שאוסטרליה הודיעה באופן רשמי שתבטל אותו.

תבו אמר שחלופת הודעות הטקסט הוכיחה שצרפת הותרה באפילה לגבי מצב ההסכם עד הרגע האחרון. "זה לגמרי מראה שלא נאמר לנו שום דבר באף שלב", אמר תבו.

ההסכם שיקף את הקושי של פריז להצטרף לשיתוף הפעולה 

המתחים בין צרפת לאוסטרליה - שתי בנות ברית מרכזיות של ארה"ב - משקפות את ההשלכות הגיאופוליטיות של ההחלטה של ארה"ב לשתף טכנולוגיה חיונית עם אוסטרליה שתאפשר לה לבנות שמונה צוללות המונעות בכוח גרעיני. ההסכם עם אוסטרליה מעמיק את יחסי הביטחון בין וושינגטון וקנברה ומאפשר לארה"ב לחזק את מאמציה להרתיע את סין באוקיינוס השקט.

אבל ההסכם גם היה עלבון מביך לצרפת, ושיקף את הקושי של פריז לחדור לשיתוף הפעולה הביטחוני ההדוק בין ארה"ב, אוסטרליה ובריטניה - שכולן מתחרות על השפעה ומבקשות להתמודד עם סין באזור אסיה והאוקיינוס השקט.

מוריסון אמר שהצוללות הלא גרעיניות שבהסכם עם צרפת לא היו מספיקות להתמודדות עם תעוזתה הגוברת של סין באזור. פקידים צרפתיים בכירים אמרו שאוסטרליה מעולם לא ביקשה מהם צוללות מונעות בכוח גרעיני, שנמצאות בארסנל הצרפתי. הם אמרו ששאלו את מקביליהם האוסטרליים ביוני אם הם רוצים צוללות גרעיניות, ולא קיבלו על כך תשובה.

"ההטעיה הייתה מכוונת", אמר תבו. "הדרך בה הם ניהלו זאת הייתה באופן ברור סכין בגב". מוריסון אמר שוב ביום רביעי שהצוללות לא היו מתאימות לצרכי ההגנה של ארצו.

"אוסטרליה קיבלה את ההחלטה לא להתקדם לגבי חוזה על צוללות שלא היו הולכות לעשות את העבודה שאוסטרליה צריכה שהן יעשו, ואני לא מתכוון להתנצל על ההחלטה הזו", אמר. "כעת מה שחשוב, בכנות, הוא שכולנו נתקדם".

דיוויד ווינינג השתתף בהכנת הכתבה.