סימפאוור תבצע פיילוט לביקושי חשמל עבור חברת ניהול המערכת

החברה שמספקת מערכת לניהול ביקושי חשמל תקיים פיילוט בהיקף של עד 40 מגהוואט • מטרתו לבדוק את יעילות הפלטפורמה שמציעה החברה שמבקשת לנהל נכון ביקושים על ידי מתן תמריצים לצרכני חשמל להפחית את פעילותם בנקודות זמן שונות, ובכך לחסוך את הפעלתם של גורמי ייצור בזבזניים

עמודי חשמל / צילום: Shutterstock, Xiangli Li
עמודי חשמל / צילום: Shutterstock, Xiangli Li

חברת סימפאוור הישראלית שפועלת במספר מדינות, תקיים פיילוט לניהול ביקושי חשמל עבור חברת ניהול המערכת הממשלתית (נגה) שבראשה עומד כיום היו"ר סמי תורג'מן. בניגוד למרבית הפעילות שמבצעות חברות בתחום ושמתמקדות בתחום ייצור החשמל, בסימפאוור פועלים מול צרכני חשמל כבדים, בניסיון לבצע ניהול מיטבי של הביקושים - בעיקר בזמני שיא. הפלטפורמה שמציעה החברה מבקשת לחזות, לנטר ולנהל את הביקושים של צרכנים בינוניים וכבדים. זאת בדגש על ניתוח של נקודות זמן בהן החברות יכולות לדחות פעולות מסוימות, או לכבות פעילויות לא נדרשות. למשל פעולות לניקוי מים במתקן טיהור שפכים שעשויות להפסיק בעת הצורך, וניתן להמשיכן במועד אחר.

הכרה של אפשרויות אלה היא המפתח למודל העסקי שמבקשת החברה לקיים. היות שבחברת ניהול המערכת מתמודדים כל הזמן עם הצורך לספק חשמל יציב לכל הצרכנים, והיות שבנקודות זמן שונות ובאזורים שונים, הביקוש מצריך הפעלה של תחנות כוח שונות כדי לעמוד בביקוש, בסימפאוור מבקשים להקנות לחברת ניהול המערכת כלי נוסף - במקום עוד תחנות כוח, או גורמי ייצור חשמל שמופעלים בעת הצורך - דווקא להקטין את הביקושים.

התשלום שמנהל המערכת משלם עבור הגמישות מועבר הן לצרכן והן לסימפאוור לפי מודל של חלוקת הכנסות. הצרכן יכול לקבל פי 10 עד 15 יותר מאשר העלות של הקוט"ש שלא צרך. במספרים - הוא יכול לקבל באמצעות הפלטפורמה בין 150-200 אלף שקל לשנה. לדברי החברה הם פעילים כיום בשש מדינות באירופה ובהן פינלנד, הולנד, שבדיה ונורבגיה.

ניר גורדון, מנהל הפיתוח העסקי בסימפאוור, מסר: "כדי להתמודד עם משבר האקלים ולהגדיל את אחוז האנרגיות המתחדשות, יש צורך לאפשר גמישות בניהול רשת החשמל. לראשונה בפיילוט זה ששותפים בו חברת נגה, הרשות לחשמל ומשרד האנרגיה, הפלטפורמה של סימפאוור תאפשר השתתפות גם של צרכני חשמל קטנים ובינוניים בהסדרים במסגרתם הם יקבלו תגמול כספי בתמורה לגמישות בצריכת החשמל. המערכת של סימפאוור מאפשרת חיבור לאותם צרכנים, ניהול תחזיות הצריכה שלהם וניטור בזמן אמת של יכולות הגמישות שלהם בצריכת החשמל. החשמל שיתפנה כתוצאה מכך, יאפשר למנהל המערכת לספק חשמל לציבור הרחב בשעות שיא או באירועי חוסר איזון של הרשת. מהלך זה יאפשר להכניס יותר אנרגיות מתחדשות למשק החשמל ולהקטין פליטות מזהמות".