הצעת החוק שתחסוך 700 מיליון שקל למעסיקי עובדים זרים אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה ותעבור לאישור הכנסת

אובדן ההכנסות הצפוי של המדינה מביטול ההיטלים על העסקת עובדים זרים נאמד בכ-700 מיליון שקל בשנה • עם זאת, המהלך עשוי להקל במעט את יוקר המחייה בישראל • לפי החוק הקיים, מעסיק של עובד זר חייב לשלם למדינה היטל בשיעור של 15-20 אחוזים בהתאם לענף שבו מועסק העובד

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

הצעת החוק של שר האוצר, אביגדור ליברמן, לביטול תשלום היטלים על העסקת עובדים זרים אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה ותעבור לאישור הכנסת.

אובדן ההכנסות הצפוי של המדינה מביטול ההיטלים נאמד בכ-700 מיליון שקל בשנה. עם זאת, המהלך עשוי להקל במעט את יוקר המחייה בישראל, בעיקר במסעדות, מלונאות ונדל"ן שם מועסקים עובדים זרים רבים.

בענף המלונאות, ההקלות על העסקת עובדים זרים יחסכו לעסקים כ-80 מיליון שקל בשנה. בענף המסעדות - ההקלות מוערכות ב-185 מיליון שקל בשנה. אף בענף הבנייה, הפחתה של מיסוי על עבודת פועלים זרים תתרום למאבק בעליית מחירי הדירות, מאחר שרכיב השכר מהווה קרוב ל-40% מעלויות הבנייה. השאלה הגדולה היא כמובן עד כמה החיסכון למעסיקים יגולגל אל הצרכן הסופי.

לפי החוק הקיים, מעסיק של עובד זר חייב לשלם למדינה היטל בשיעור של 15-20 אחוזים בהתאם לענף שבו מועסק העובד, על בסיס השכר המדווח המשולם לעובד, וחל איסור על המעסיק לנכות את ההיטל משכרו של העובד. המהלך אמור להשפיע בעיקר על ענפי הנדל"ן, האירוח והמסעדות, שבהם יש שיעור גבוה של עובדים זרים. בתחומים אחרים שמאופיינים בעבודה זרה לא בהכרח תהיה השפעה. מטפלים סיעודיים בבתים כבר כיום פטורים מההיטל, בדומה לספורטאים זרים. בנוסף, גם עובדי חקלאות משלמים היטל בגובה אפס מאז שנת 2016, כפי שנקבע אז בהוראת שעה.