ברבדוס נפרדה אתמול מהמלכה אליזבת והפכה לרפובליקה עצמאית

אחרי יותר משלוש מאות שנה תחת שלטון הכתר הבריטי – הפכה אתמול ברבדוס, מדינת האי העשירה ביותר בקריביים, לרפובליקה עצמאית

ברבדוס נפרדת לשלום מהמלכה אליזבת / צילום: Associated Press, David McD Crichlow
ברבדוס נפרדת לשלום מהמלכה אליזבת / צילום: Associated Press, David McD Crichlow

ביום שני השבוע, בטקס חגיגי שבו נכח גם הנסיך צ'רלס, בין מנהיגים ומכובדים אחרים, הכריז האי ברבדוס על הפיכתו לרפובליקה, וכך נפרד מהכתר הבריטי. ההכרזה הרשמית מגיעה בסופו של תהליך התרחקות מהעבר הקולוניאלי, הנמשך יותר משני עשורים ושיאו בחודש שעבר, כאשר בחר הפרלמנט את הנשיאה הראשונה של ברבדוס.

בשנת 2005, בית המשפט העליון הקריבי, שמושבו בטרינידד, המדינה הקריבית השכנה, החליף את המועצה המלכותית המייעצת של הכתר הבריטי כערכאת הערעור הגבוהה ביותר, ובשנה שעברה נמסרה הודעה רשמית על התוכנית לשנות את המעמד של ברבדוס כמונרכיה חוקתית, כאשר פסל של האדמירל הבריטי נלסון הוסר מהכיכר המרכזי - כחלק מהמגמה העולמית למחיקת סמלי דיכוי.

ברבדוס קיבלה את עצמאותה מבריטניה בשנת 1966, יותר משלושה עשורים אחרי שהגיעו המתיישבים הראשונים אל האי והפכו אותה לקולוניה משגשגת, המבוססת על עבודתם של אלפי עבדים אפריקאים. אולם גם לאחר קבלת העצמאות המשיכה המלכה אליזבת לשמש כראש המדינה, ויוצגה על ידי מושלת כללית, שעכשיו תושבע לנשיאה הראשונה של האי.

הנשיאה הראשונה של ברבדוס, סנדרה מייסון, עורכת דין ושופטת, כיהנה גם כשגרירת האי במדינות ונצואלה, קולומביה, צ'ילה וברזיל. יחד עם ראשת הממשלה מיה מוטלי היא תנהיג את האי הקריבי, על 300 אלף תושביו ותושבותיו, הנשען על תיירות ענפה כמו גם על ייצור סוכר.

הדגל, ההמנון והסמלים הלאומיים של ברבדוס לא ישתנו, אבל חלק מהמושגים יעודכנו עם העצמאות החדשה - שוב לא ישמשו המונחים "מלכותי" ו"כתר", למשל - "כח המשטרה המלכותי" יהיה מעכשיו "שירות המשטרה של ברבדוס". תושבי האי חולמים, כאמור, כבר זמן רב על רפובליקה משלהם, ואף על פי שימשיכו להיות חלק מחבר העמים הבריטי, מעכשיו כל ילד ברבדי יוכל לחלום להיות, יום אחד, ראש מדינה.