"הכל בדולר"? האינפלציה שיבשה את המודל של הענקית האמריקאית

Dollar Tree (DLTR) היא רשת של יותר מ-15 אלף חנויות בארצות הברית ובקנדה • עד היום היא מכרה הכל במחיר מקסימלי של דולר, אלא שלאחרונה הודיעה החברה על כך שבעקבות האינפלציה, לראשונה מיום היווסדה, היא תעלה מחירים

הרשת Dollar Tree / צילום: Shutterstock, John Mantell
הרשת Dollar Tree / צילום: Shutterstock, John Mantell

Dollar Tree היא אחת הרשתות היחידות בארצות הברית שעוד דבקות הלכה למעשה במותג המאפיין שלה - כל המוצרים שלה נמכרים במחיר של דולר אחד בלבד. אלא שהשווי של דולר אחד בשנת 1986, כשהוקמה החברה, שווה היום 2.5 דולר, כך שמעכשיו - הכל לא בדולר, אלא ב-1.25. הצעד של Dollar Tree ממחיש את המגמה של חברות רבות שנאלצות להתאים את עצמן לאינפלציה הגואה ומשבר האספקה העולמי, שנגרמו בעקבות ההשפעות הכלכליות של מגפת הקורונה.

המודל העסקי של מוצרים בדולר, הנסמך ברובו המוחלט על יבוא, עבד כאשר שיעורי האינפלציה היו זניחים, אבל כעת, עם זינוק בעלויות הייבוא, המודל מביא את החברה להפסדים ולכן היא נאלצת לנטוש אותו. גם המשקיעים, שטענו כי המודל העסקי של "הכל בדולר" הוא נוקשה מידי ומעכב את הצמיחה של הרשת, לחצו לשינוי, ואכן Dollar Tree הודיעה כי תתמחר את רוב המוצרים שלה ב-1.25 דולר, ואף תוסיף בחלק מהסניפים מוצרים שמחירם עד 5 דולר.

הרשת Dollar Tree מוכרת כיום ביותר מ-25 מיליארד דולר לשנה. מאז שהונפקה ב-1996, נתנה המניה שלה תשואה מצטברת של 11,245% (19.3% לשנה), בהשוואה לתשואה של 1,452% (10.8% לשנה) של מדד ה- S&P 500.

Dollar Tree דיווחה על ירידה בהכנסות בשיעור של 1.5% בשלושת הרבעים הראשונים של שנת 2021, לעומת אותה התקופה בשנה הקודמת. מנכ"ל החברה מסר כי החברה מאמינה שהתמחור החדש יאפשר לה למתן את עליית המחירים יוצאת הדופן, וכן לשווק מוצרים חדשים, שמכירתם בדולר אחד לא היתה רווחית עבורה. כך מצפה החברה להרחיב את היצע המוצרים שלה, למשוך לקוחות חדשים ולעצור את מגמת ההפסדים שנכנסה אליה. בנוסף, החברה סומכת על כך שהמתחרות שלה נוקטות בצעדים דומים, כך שהלקוחות כבר רגילים שכאשר אומרים 'הכל בדולר', זה לא באמת דולר.