בנט הנחה לבחון אפשרות להגביל יציאת ישראלים לא מחוסנים מהארץ

החלטה סופית בנוגע לצעדים חדשים נגד הקורונה צפויה להתקבל בערב, אך אחד השרים אמר לגלובס כי "בנט הקצין עמדות באופן דרמטי", והתפתח בין בנט ובין שר הבריאות עימות חריף • במשרד הבריאות מודאגים מהמשך העלייה במקדם ההדבקה ואומרים כי אפשר שלפנינו התפרצות של ממש בתחלואת הקורונה

רה''מ נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר
רה''מ נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר

ראש הממשלה נפתלי בנט הנחה לבחון אפשרות להגביל יציאת ישראלים לא מחוסנים מהארץ, לצד הגבלות חמורות נוספות נגד מי שלא מחוסן בשלוש מנות חיסון ואף חמורות יותר נגד מי שלא מחוסן כלל. אחת מההצעות שעלתה הייתה החלת איסור כניסה מלא למקומות סגורים למי שאין לו תו ירוק. בנט אף אמר כי במקרה של הידבקות מהירה כמו בזן החדש, יש לשקול סגר על לא מחוסנים, כלומר שלא יבואו כלל למקומות ציבוריים. בשלב הזה התפתח עימות חריף עם שר הבריאות ניצן הורוביץ, שאמר שמדובר בצעדים מרחיקי לכת הפוגעים בדמוקרטיה. הורביץ ציין כי ההתמודדות עם המגפה בכלים הקיימים היא טובה.

בנט פנה לייעוץ המשפטי וביקש לבדוק חובת החלת חיסונים בתקנות או בחקיקה. הורוביץ הגיב בכעס, ואמר כי זו פגיעה בפרטיות ובזכות האדם על גופו. בנט השיב כי הבלתי מחוסנים מסכנים חיי אדם אחרים ובמקרה כזה חובת המדינה להגן על אזרחיה. אחד השרים אמר ל"גלובס" כי "בנט הקצין עמדות באופן דרמטי".

באשר לאיסור על לא מחוסנים לנסוע לחו"ל, תגובת המשנה ליועץ המשפטי רז נזרי הייתה כי ניתן לבדוק זאת אבל יהיה דרוש ביסוס משמעותי מאוד לתועלת האפידמיולוגית שבמהלך.

לא התקבלו עדיין החלטות בעקבות הדיון, אך בינתיים מסתמן שתוארכנה ההגבלות בנמל התעופה בן גוריון. החלטה סופית בנושא תתקבל רק בשעות הערב. כמו כן תתנהל בהמשך היום ישיבה מצומצמת של בנט, הורביץ ואנשי המקצוע, שבה יתחדש הדיון בהגבלות הנוספות שהציע בנט.

כבר היום, פקודת בריאות העם מאפשרת להוציא ילדים ומבוגרים ממסגרות חינוך ותעסוקה אם נקבע כי נוכחותם מסכנת את בריאות הציבור, תקנה שיכולה לשמש ליישום של חלק מן ההגבלות שמציע בנט.

משרד הבריאות ביקש להאריך את התקנות בשבוע

במשרד הבריאות מודאגים מהמשך העלייה במקדם ההדבקה ואומרים כי אפשר שלפנינו התפרצות של ממש בתחלואה בקורונה. המשרד ביקש להאריך את התקנות שנקבעו לזן החדש בשבוע, ומנמקים זאת במצב של חלק ממדינות אירופה, שם חל בחודש האחרון זינוק בתחלואה. במשרד הבריאות מדגישים שכמיליון ישראלים לא התחסנו במנה השלישית, על אף שקיבלו 2 מנות ראשונות. נתונים ראשוניים שהתפרסמו אתמול, מרמזים על ירידה משמעותית של היכולת של החיסון בשתי מנות לנטרל את וריאנט האומיקרון, גם זמן קצר אחרי קבלת החיסון (עד כה נחשבו מחוסנים בשתי מנות למוגנים למשך חצי שנה). לעומת זאת מחוסנים בשלוש מנות עשויים להיות מוגנים יותר.

חובת חיסון היא תיאור שיכול להתאים למגוון צעדים המגבילים את הבלתי מחוסנים. ככל הנראה איש אינו שוקל להכריח פיזית את הבלתי מחוסנים להתחסן, אולם שינוי בחקיקה יכול לגרום להם להיחשב כעבריינים, וזה בהחלט לא המצב בחוק היום. אוסטריה הכריזה לפני כמה שבועות על חובת חיסון, אולם עדיין לא פורט מה תכלול החובה הזו. ההכרזה על כך צפויה היום. גורמים באוסטריה חשפו כי ככל הנראה יוטל קנס של עד 3,500 אירו על הלא מתחסנים. עונש מאסר אינו נשקל. ממשלת אוסטריה ציינה כי היא רוצה שהצעדים לא יהיו כל כך קיצוניים עד שיפעלו להגברת ההתנגדות לחיסונים ולכלל מהלכי הטיפול בקורונה של הממשלה. חובת החיסון לא תחום על ילדים ונוער ועל נשים בהריון. אם אכן קנס יהיה הסנקציה העיקרית, הרי שחובת החיסונים באוסטריה היא למעשה גזרה קלה יותר מאשר חלק מן ההצעות שהעלה בנט.

בארה"ב ישנה חובת חיסון לחלק מעובדי מערכת הבריאות, אך לא לכלל האוכלוסיה. ארגוני ההסברה בתחום החיסונים כמו מדעת ומחוסגן, התבטאו בעבר נגד כפיית חיסונים. מדעת הציעה בעבר כי תהיה חובה לקבל הסבר לגבי החיסון, ולחתום באופן אקטיבי על כתב ויתור בו מצהירים הבלתי מחוסנים כי שמעו את ההסברים והחליטו כי אינם מעוניינים בחיסון: "הכלל החשוב ביותר בעניין הוא שכל אחד מקבל את ההחלטה עבור עצמו, אל באחריות הצוות הרפואי ובאחריות המדינה לדאוג שיהיה בידו את כל המידע". כמו כן מבקשת מדעת לקדם נגישות לחיסונים.