המכשול העיקרי הוסר: ביהמ"ש סלל את הדרך למכירת פרטנר לקבוצת רודב-גבאי

לאחר שקבוצת סבן סירבה להפקיד ערבות בתמורה לעריכת מכרז על מניות פרטנר, דחה בית המשפט את בקשתה והעסקה תצא לפועל • השופטת פלינר מתחה ביקורת קשה על הקבוצה: "אם טוענת סבן שבימים האחרונים פנו אליה מציעים שונים אך אלו נדחו על ידי כונס הנכסים, היכן אותן הצעות?"

אבי גבאי, שלמה רודב, חיים סבן / צילום: כדיה לוי, תמר מצפי
אבי גבאי, שלמה רודב, חיים סבן / צילום: כדיה לוי, תמר מצפי

נדחתה בקשת קבוצת סבן לעכב העסקה להעברת השליטה בחברת פרטנר לקבוצת רודב-גבאי. שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב חנה פלינר דחתה את בקשת העיכוב לאחר שקבוצת סבן סירבה להפקיד ערבות, ולו מופחתת, בתמורה לעריכת מכרז על המניות. המשמעות היא שנסללה הדרך למכירת המניות לקבוצת רודב-גבאי והעסקה מתקדמת להשלמה ובדרך לקבלת אישורים סופיים.

אתמול התקיים דיון בבקשת סבן ורוח הדיון הייתה שבית המשפט ניסה לקדם פתרון מעשי במקום להתכתש בשאלות משפטיות. השופטת פלינר ניסתה לקדם מתווה שבו ייערך מכרז על מניות השליטה בפרטנר ואשר מוחזקות בידי כונס נכסים, שלגביו נטענה הטענה שהיה עליו לערוך מכרז למכירת המניות, ובתמורה תופקד ערבות על ידי קבוצת סבן שכן העסקה שהגיע אליה עם קבוצת רודב-גבאי עומדת בסיכון במידה וייערך מכרז ולא בטוח כלל שתשתתף בו.

השופטת ניסתה לברר עם נציגי קבוצת רודב-גבאי האם יתמודדו במכרז וקבלה תשובה שלילית. במקביל ניסתה מספר פעמים להבין האם קבוצת סבן שטוענת שהמניות שוות יותר, תהיה מוכנה להפקיד ערבות למקרה שלא יתקבלו הצעות יותר גבוהות, והציעה אף שסבן יפקיד ערבות אישית.

משהתקבל הסירוב של נציגי סבן נדמה היה שהתמונה התבהרה והדרך לאישור העסקה לרודב-גבאי נסללה, אחרי שהכונס עו"ד אהוד סול טען שיש לו ערבות בנקאית מלאה מהקבוצה על כל סכום העסקה בהיקף של 300 מיליון דולר, והבהיר שהסיכוי לאשרה במשרד התקשורת גבוה מאד.

במסגרת העסקה רוכשת קבוצת רודב-גבאי 27.1% ממניות פרטנר שהיו בבעלות קבוצת סבן, שאותם החזירה לקבוצת האצ'יסון לאחר שסירבה להחזיר לה הלוואה (על סך אותם 300 מיליון דולר) שקבלה ממנה לטובת רכישת המניות. מאחורי קבוצת רודב-גבאי עומדת קבוצה של גופים מוסדיים שמובלים על ידי הפניקס וכוללים חברה בבעלות מורי ארקין, מנורה וכלל.

השופטת פלינר ביקרה באופן חריף את קבוצת סבן וכתבה בהחלטה "אם קבוצת סבן כה בטוחה שההצעה זולה ואינה משקפת את שווי הבטוחה, אם סבורה היא כי על פי שיטת המכפילים ניתן לקבל אפילו 50% יותר, מאחר וסבן אינה גוף הנמצא בחדלות פרעון - מדוע לא קופצת היא על המציאה ומציעה לפדות את החוב? אם טוענת סבן שבימים האחרונים פנו אליה מציעים שונים אך אלו נדחו על ידי כונס הנכסים, היכן אותן הצעות? מדוע המציעים לא צבאו על דלתות בית המשפט כשהדיון היה פומבי וידוע לכולם? מדוע לא הוגשו בקשות נוספות בעניין הממכר והרי כידוע בית המשפט טרם אישר את בקשת הכונס שלא לנהל מו"מ עם מציעים אחרים?".