רשות התחרות בבריטניה יוצאת נגד גוגל ואפל

הרגולטור הבריטי קבע כי אפל וגוגל שללו כל בחירה משמעותית בזירת הסמארטפונים: "אפל וגוגל פיתחו אחיזה הדוקה לגבי האופן בו אנו משתמשים במכשירים ניידים ואנחנו מודאגים מכך שזה גורם למיליוני אנשים ברחבי בריטניה להפסיד", כך אנדריאה קוסלי, ראש ה-CMA

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Shutterstock, John Gress Media Inc
טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Shutterstock, John Gress Media Inc

רשות התחרות והשווקים בבריטניה (CMA) קבעה כי גוגל ואפל מחזיקות במשתמשים ב-"vice-like grip" - משמע בצורה הדוקה במיוחד, לגבי האופן בו אנשים משתמשים במכשירים הניידים שלהם. הרגולטור קבע כי החברות למעשה שללו כל בחירה משמעותית במערכת. "אפל וגוגל פיתחו אחיזה הדוקה לגבי האופן בו אנו משתמשים במכשירים ניידים ואנחנו מודאגים מכך שזה גורם למיליוני אנשים ברחבי בריטניה להפסיד", כך אנדריאה קוסלי, ראש ה-CMA.

"כשמישהו קונה מכשיר נייד, הוא בעצם נכנס לאקוסיסטם של אפל או של אנדרואיד. כתוצאה מכך, אפל וגוגל מסוגלות לשלוט באופן בו תוכן מקוון מסופק למשתמשים. הם יכולים גם להטות את מגרש המשחקים לכיוון השירותים שלהם - למשל, אפל לא מתירה אף חנות אפליקציות אחרת מזו שלה, והדפדפן ספארי מגיע מותקן מראש. הדפדפן כרום וחנות האפליקציות של גוגל גם כן מותקנים מראש ברוב מכשירי האנדרואיד", נכתב בהודעת הרשות.

הרגולטור מצא זמנית ששתי החברות הצליחו למנף את כוח השוק שלהן כדי ליצור אקוסיסטם עצמאי במידה רבה. למעשה, הצהרה שכזו היא אזהרה חדשה לחברות הטכנולוגיה - בטח לאחר שהרגולטור החליט להגביר את הבדיקות והחקירות שיש על החברות האלו.

הרשות למעשה מודאגת שהדבר הזה יוביל לפחות תחרות ופחות בחירה משמעותית ללקוחות. "הרשות מודאגת מכך שאנשים עלולים להתמודד עם מחירים גבוהים יותר מאשר בשוק תחרותי יותר, כולל עבור הטלפונים של אפל, מנויי אפליקציות ורכישות שנעשות בתוך האפליקציות", נכתב.

הדוח של ה-CMA מתייחס לכמה נקודות כמו לדוגמה הקלה על משתמשים לעבור בין מכשירי אנדרואיד למכשירי אפל והפוך - מבלי לאבד נתונים או פונקציונליות בדרך. בנוסף, היא גם בוחנת האם משתמשים יוכלו להתקין אפליקציות שלא דרך חנויות האפליקציות המחייבות של החברות.

כעת, הרגולטור יתייעץ עם גורמים שונים על הממצאים האלו על אפל וגוגל ויקבל תגובות עד 7.2, ולמעשה לפרסם דוח סופי עד חודש יוני.

להגנתה, אפל אומרת שהמערכות שלה מספקות אבטחה ופרטיות ולמעשה מאפשרות לעסקים למכור סחורות וליצור מקומות עבודה. "אפל מאמינה בשווקים משגשגים ודינמיים, בהם החדשנות יכולה לפרוח", נכתב. גוגל אמרה שאנדרואיד סיפקה לאנשים יותר בחירה מכל זירה ניידת אחרת לגבי האפליקציות והשימושים השונים. "אנחנו מחויבים לבנות פלטפורמות משגשגות ופתוחות שמעצימות את הצרכנים ועוזרות למפתחים להצליח", נכתב.

צריך להזכיר - הרשות פרסמה באחרונה כי מטא, חברת האם של פייסבוק, תהיה חייבת למכור את Giphy, פלטפורמת גיפים שנרכשה ב-2020. "פאנל עצמאי של הרשות שבדק את המיזוג הגיע למסקנה שפייסבוק תוכל להגדיל את כוח השוק המשמעותי שלה ביחס לזירות אחרות בכך שהיא תמנע או תגביל גישה של זירות אחרות לקבצי GIF של Giphy, העברת טראפיק רב יותר לאתרים בבעלות פייסבוק, לדוגמה וואטסאפ ואינסטגרם, שכבר מהוות 73% מזמן המשתמש המושקע במדיה חברתית בבריטניה", נכתב בהודעת הרשות.