מחוקקים דמוקרטיים אמריקאים קוראים לסנקציות אישיות על מנהלי NSO

מכתב ששלחו 18 מחוקקים דמוקרטיים קורא לממשל ביידן להטיל סנקציות על מנהלים בכירים ב-NSO הישראלית ובחברות סייבר וריגול אחרות בעולם • החוק מאפשר לארה"ב להקפיא נכסים ולאסור כניסה לארה"ב על מי שהיא רואה כמפר זכויות אדם

בניין NSO, הרצליה / צילום: איל יצהר
בניין NSO, הרצליה / צילום: איל יצהר

קבוצה של 18 מחוקקים דמוקרטים אמריקאים קוראת למשרד האוצר ומחלקת המדינה בארה"ב להטיל סנקציות על מנהלים בכירים בחברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO ועל שלוש חברות בתחום שלטענתם סייעו למשטרים דיקטטורים לפגוע בזכויות אדם. המכתב נשלח אתמול, והדיווח עליו פורסם בסוכנות הידיעות רויטרס.

מלבד NSO, קוראים חברי הקונגרס להטיל סנקציות על מנהלים בכירים גם בחברת הסייבר DarkMatter הפועלת מאיחוד האמירויות וחברות הריגול ההמוני האירופיות Nexa Technologies ו-Trovicor.

המחוקקים האמריקאים מבקשים להטיל סנקציות לפי חוק מגניטסקי, ששימש כדי להעניש פקידים רוסים האחראים למותו של עורך הדין סרגיי מגניטסקי בכלא במוסקבה ב-2009. מאז 2016, החוק מאפשר לארה"ב להטיל סנקציות על מי שהיא רואה כמפר זכויות אדם, כולל הקפאת נכסים ואיסור כניסה לארה"ב.

לפי הדיווח ברויטרס, המכתב נחתם על ידי ראש ועדת הכספים של הסנאט רון ויידן, יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים אדם שיף ועוד 16 מחוקקים דמוקרטים. המחוקקים מצטטים בין השאר את הפרסום ברויטרס לפיו רוגלת פגסוס של NSO שימשה למעקב אחרי עובדי מחלקת המדינה האמריקאית באוגנדה. הסנקציות, כותבים המחוקקים, יהוו עונש משמעותי וישלחו מסר לתעשיית חברות המעקב.

"שכירי חרב אלו העוסקים במעקב שמכרו את שירותיהם למשטרים דיקטטורים עם היסטוריה ארוכה של הפרות זכויות אדם, נותנים כוח ריגול עצום לדיקטטורים", אמר ויידן לרויטרס. "כצפוי, מדינות אלו השתמשו בכלי הריגול כדי לכלוא, לענות ולרצוח עיתונאים ופעילי זכויות אדם".

בנובמבר הכניסה לשכת המסחר של ארה"ב את NSO לרשימת היישויות, רשימה שחורה שאוסרת על ספקים אמריקאים למכור ל-NSO ללא קבלת אישור מיוחד. NSO מתמודדת בארה"ב גם עם תביעות שהגישו נגדה פייסבוק ואפל. כפי שפורסם לראשונה בגלובס, על רקע מצבה העגום של החברה, ב-NSO שוקלים למכור את תוכנת הריגול פגסוס ולהפוך לחברת סייבר הגנתי, שתסייע לממשלות לאבטח מתקנים ותשתיות.