"סוכריה" ליצרני אנרגיה מתחדשת: תעריף החשמל לגגות בינוניים עולה

בניסיון לתמרץ הקמה של מתקנים פוטו-וולטאים, רשות החשמל הודיעה על העלאת התעריף למכירת חשמל לרשת הארצית למערכות שבין 100 עד 300 קילוואט לכדי 24.5 אגורות לקוט"ש • התעריף החדש יחול על מתקנים שנרשמו במערכת החל ממרץ 2021

יו''ר רשות החשמל, יואב קצבוי / צילום: ארן דולב
יו''ר רשות החשמל, יואב קצבוי / צילום: ארן דולב

בניסיון להגדיל את התמריץ ליזמים להקים מערכות פוטו וולטאיות (PV) החליטה רשות החשמל להעלות את התעריף שהמדינה (באמצעות חברת החשמל. ג"ל) משלמת ליצרני חשמל על מתקנים בהספק של 100-300 קילוואט. לשם הפרופורציות יוסבר כי מדובר על מתקנים שמוקמים על גגות בינוניים של בין 1,000 מ"ר-3,000 מ"ר (לדוגמא רפתות, מרכזים לוגיסטיים בינוניים ועוד). ההחלטה של הרשות למעשה מוסיפה דרגת תעריף שלא הייתה קיימת עד כה למתקנים בהספקים הללו. בתוך כך מקבעת הרשות את רמת המחירים שמעניקה המדינה כיום במתקנים של עד 630 קילוואט.

לאור החלטת הרשות, התעריפים למתקנים של עד 15 קילוואט נותרים על 48 אגורות. מדובר במתקנים יחסית קטנים שלרוב מתאימים לגגות של בתים פרטיים. מתקנים של עד 100 קילוואט יקבלו 48 אגורות על 15 הקילוואט הראשונים ו-41 אגורות עבור 85 הקילוואט הנוספים. כעת כאמור נוספה מדרגה תעריפית חדשה לפיה במתקנים של עד 300 קילוואט, כל תוספת מעל 100 קילוואט ועד 300 קילוואט תקבל 24.5 אגורות לקילוואט. למעט שינוי זה, התעריף שמתקבל למתקנים של עד 630 קילוואט נשארת 18.95 אגורות. התיקון שכבר נכנס לתוקף הינו למתקנים שנרשמו במערכת החל ממרץ 2021.

בהודעת הרשות נכתב כי "בנוסף הורחבה האסדרה כך שהיא תכלול מתקנים בכל סוגי השימוש הדואלי - גגות, מאגרים, גדרות, מחלפים, חממות, חניונים ועוד. ההחלטה התקבלה בשל הצורך להגביר את קצב ההקמה של המתקנים על מנת לעמוד ביעדי הממשלה לשנת 2025 ושנת 2030, ועל רקע עלייה מסוימת בעלויות ההקמה של מתקנים סולאריים בשנה החולפת".

בעז פרסלר מגולן סולאר אמר בעקבות ההחלטה כי "הכיוון חיובי אבל לא מספיק, צריך להחזיר את מדרגת התעריפים הקודמת לגגות סולאריים עד 700 קילוואט, שעמדה על 45 אגורות".

בנוסף להחלטה שפורסמה היום, יו"ר רשות החשמל, יואב קצבוי, הודיע במסגרת ועידת האנרגיה של חברת (חל"צ) אילת אילות כי הרשות יוצאת לשימוע לגבי הליך של אגירת אנרגיה בקווים של מתח עליון, דבר שבעתיד עשוי לסייע רבות לפיתוח אנרגטי באזורי פריפריאליים, בדגש על הערבה ואילת.