עלויות ההלוואה של טורקיה מזנקות לאחר שהמשבר הכלכלי שלה נכנס לשלב חדש

התשואות מהחוב הדולרי של המדינה מזנקות והקהילה העסקית השקטה בימים רגילים יוצאת באופן גלוי נגד האופן בו הנשיא ארדואן מנהל את הכלכלה

ארדואן / צילום: Associated Press, Burhan Ozbilici
ארדואן / צילום: Associated Press, Burhan Ozbilici

הצרות הכלכליות של טורקיה החמירו והקהילה העסקית במדינה החלה להתמרד, סימנים שמשבר המטבע הרודף את כלכלת המדינה נכנס לשלב חדש ומסוכן.

הלירה צנחה בכמעט 9% ביום שני ליותר מ-17.86 לירות לדולר, שיא שלילי, לאחר שהנשיא רג'פ טאיפ ארדואן הבטיח לקצץ את שיעורי הריבית עוד יותר על אף התנגדות המנהיגים העסקיים שהתבטאו נגד המדיניות המוניטרית של הממשלה בימים האחרונים.

הצניחה החופשית של הלירה מגבירה חששות בקרב משקיעים וכלכלכנים שהמערכת הפיננסית של טורקיה, הקשורה בעבותות גדולים אל הדולר, עלולה להיות בדרך למשבר בנקאי. הלירה איבדה יותר מחצי מערכה השנה, וזה מחק הרבה מהחסכונות של הטורקים והצית הפגנות מעת לעת.

"משבר ענק, משבר פיננסי וכו', כל אלה אפשריים, אבל אנחנו לא יודעים מה לוח הזמנים", אמר מוסטפא סנמז, כלכלן טורקי.

לאחר שהשווקים של טורקיה נסגרו, ארדואן אמר שהממשלה תציג תוכנית חדשה להגן על הפקדות בלירה משינויים בערך המטבע. לא היה ברור איך תוכנית כזו עשויה לעבוד או איך היא תמומן.

הלירה הטורקית עשתה ראלי מול הדולר, וזה פיצה על הפסדים קודמים. ההודעה מיום שני הדגימה שממשל ארדואן סוף כל סוף נוקט צעדים להתמודד עם הבעיות במדינה, אמר טימותי אש, אסטרטג בכיר לענייני שווקים מתעוררים בחברה BlueBay Asset Management. באותה עת, התוכנית המוצעת תגרום לכמות גדולה של אי וודאות וסיכון פיסקלי.

"זו תוכנית מורכבת בצורה בלתי רגילה שנועדה לעקוף את העובדה שארדואן לא רוצה להשתמש בשיעור הריבית לניהול הכלכלה", אמר.

מה שהיה מטריד במיוחד ביום שני היה העלייה בעלויות ההלוואה של טורקיה בדולר אמריקאי.

תשואות על אגרות חוב טורקיות הנקובות בדולרים עלו ביום שני כשמשקיעים מכרו את אחזקותיהם.

התשואה על אג"ח טורקיות בדולרים של מיליארד דולר המבשילות במרץ 2022 עלו ל-7.3% ביום שני מ-5.4% ביום שישי ומ-3.1% מאז תחילת השנה, על פי האתר Tradeweb. התשואה על אגרת חוב טורקית של 2.25 מיליארד דולר ארה"ב המבשילה בינואר 2031 עלתה ל-8.26% ביום שני לעומת 7.8% ביום שישי.

בעוד שטורקיה היא מנפיקה צנועה של אגרות חוב בדולרים, הרבה מההנפקות האלה מוחזקות על ידי בנקים טורקיים והעלייה בעלויות ההלוואה עלולה לשקף קשיים במערכת הפיננסית להשיג דולרים שהמפקידים רוצים לרכוש או כדי לשלם החזרים על חובות.

"הם שורפים יותר ממה שהם הותירו ברזרבות"

יותר מחצי מההפקדות בבנקים טורקיים נעשות במטבעות זרים, על פי נתוני הבנק המרכזי. בעבר הלוו הבנקים הטורקיים מטבעות זרים לבנק המרכזי, והוא מכר אותם כדי לייצב את הלירה. בהלה של מחזיקי חסכנות ואנשי עסקים טורקיים לפדות את ההפקדות במטבעות זרים או להוציא אותם מהמדינה עשויה לגרום למערכת הפיננסית להתפוצץ.

הבנק המרכזי התערב חמש פעמים החודש על מנת לעצור את קצב הידרדרות הלירה, ושרף רזרבות במטבעות זרים שהן כבר נמוכות. כלכלנים מעריכים שלבנק המרכזי של טורקיה כעת יותר חובות במטבעות זרים מאשר נכסים.

הירידה הדרסטית בלירה, רזרבות נמוכות של מטבעות זרים וחששות לגבי היציבות הפיננסית עשויים לגרום לכמה מחזיקי אגרות חוב זרים למכור גם הם.

"הם שורפים יותר ממה שהם הותירו ברזרבות. זה לא כסף שאתה יכול להשתמש בו להחזיר חובות", אמר דניאל ווד, מנהל תיקים ב-William Blar Investment Management.

שוק המניות של טורקיה נאלץ פעמיים להפסיק לסחור ביום שני על מנת למנוע הפסדים נוספים. משקיעים וטורקים רגילים מיהרו להחליף את הלירה במטבעות אחרים ובזהב בזמן המשבר.

התרסקות הלירה היא תוצאה של ארבעה קיצוצי ריבית בארבעת החודשים האחרונים, שכולם נעשו בדרישת ארדואן, כך אומרים כלכלנים. לאחר שפיטר סדרה של נציבי בנק מרכזי ובכירים פיננסיים, לחץ ארדואן על הבנק לבצע את קיצוצי הריבית על אף האינפלציה הגואה.

המתחים עולים בין הממשלה והקהילה העסקית

"הם כל הזמן אומרים שאנחנו מקצצים בריבית. אל תצפו ממני לשום דבר אחר. כמוסלמי, אמשיך לעשות מה שצריך על פי דברי האל", אמר ארדואן ביום ראשון.

ארדואן ציין שוב ושוב את התנגדותו הדתית לשיעור ריבית גבוה לצד חזון כלכלי הקורא ללירה בערך נמוך שתעודד ייצוא ופריון תעשייתי.

דבריו של ארדואן נועדו לעודד תמיכה בבסיס תומכיו השמרני והדתי בטורקיה לאחר חודשים בהם דירוג תפקידו בסקרי דעת קהל צנח בגלל המשבר הכלכלי, כך אומרים אנליסטים.

"היעד שלו הוא לאחד את תומכיו באמירה שהוא המנהיג, והוא מאוד החלטי ומאוד דתי", אמר סנמז.

המתחים עולים בין הממשלה והקהילה העסקית של טורקיה, שהיא לרוב שקטה מבחינה פוליטית.

איגוד העסקים הגדול ביותר במדינה, TUSIAD, הודיע בסוף השבוע שתוכניתו של ארדואן מסכנת את הכלכלה כולה. יושב הראש של הארגון גם האשים את הממשלה באינפלציה המהירה ובכך שכח הקנייה של הטורקים נפגע.

"נוצרה סביבה של חוסר אמון וחוסר יציבות", נמסר מהארגון. "אפילו ייצוא, שאמור להרוויח מזה הכי הרבה, נפגע בסביבה הזו", נכתב בהודעה.

ביום ראשון בנאום שלו, ענה ארדואן לארגון.

"אני מדבר אליכם. היה להם רק תפקיד אחד וזה להשקיע, להעסיק ולצמוח. אל תנסו למצוא דרכים וגרסאות שונות לתקוף את הממשלה", אמר, בהתייחסות ישירה לארגון.

עוד דרך להעריך את החששות לגבי המדיניות הכלכלית של טורקיה היא המחיר המאמיר של ביטוח כנגד חדלות פירעון פוטנציאלית על החוב.

העלות לבטח נגד חדלות פירעון על אגרות חוב טורקיות ב-10,000 דולרי ארה"ב לחמש שנים על ידי שימוש בחוזי נגזרות המכונות CDS (חוזי החלפה לסיכוני אשראי) טיפסה לכ-584 דולר בשנה ביום שני, לעומת כ-380 דולר לשנה בסוף יוני, על פי נתוני FactSet.

המשקיעים יחכו לראות פרטים נוספים בתוכנית והאם אוכלוסיית טורקיה בסופו של דבר מאמינה ביכולת הממשל לנהל את בעיות המדינה, כולל אחד ממשברי המטבע החמורים ביותר בהיסטוריה של העת האחרונה, אמר אש.

"לא ראיתי תנודות כאלה בערך המטבע כבר 30 שנה", אמר. "ממש לא ייאמן".

- סבסטיאן פלחרו השתתף בהכנת הכתבה.