יותר מ-100 אלף מקרים ביום: בריטניה מתלבטת כיצד להתמודד עם האומיקרון

ראש ממשלת בריטניה ניצב בפני לחץ פוליטי של אנשי מפלגתו לא להוסיף מגבלות נוספות על אזרחי המדינה, למרות הזינוק העצום של מספר המאומתים היומי • עד כה החליטה הממשלה על הטלת חובת עטיית מסכות בתחבורה הציבורית, בבתי קולנוע ובתיאטראות וחובת הצגת "תו ירוק" בכניסה לחללים סגורים ואירועים המוניים

בוריס ג'ונסון. בין לחץ של אנשי המקצוע ללחץ של אנשי מפלגתו / צילום: Reuters
בוריס ג'ונסון. בין לחץ של אנשי המקצוע ללחץ של אנשי מפלגתו / צילום: Reuters

בעוד שיאי התחלואה בקורונה בבריטניה נשברים כמעט מדי יום, המשבר הבריאותי משפיע על ראש הממשלה בוריס ג'ונסון בשל מצבו הפוליטי הרעוע בתוך המפלגה השמרנית ומביא לאי-ודאות בנוגע לנתיב ההתמודדות של בריטניה עם המגפה.

בקיץ האחרון הכריז ג'ונסון על הסרת כל המגבלות שהוטלו במשך יותר מחצי שנה על הציבור הבריטי בשל הקורונה, אך בשבועות האחרונים הוא נאלץ להודיע על הגבלות חדשות, ולהתמודד עם מרד גלוי מצד חברי פרלמנט שמרניים המתנגדים להן.

לא רק תושבי בריטניה מחכים להכרעה הנוכחית לגבי ההתמודדות עם "קיר" האומיקרון, כפי שקוראים לו כלי התקשורת בשל הזינוק בתחלואה. ברחבי העולם בוחנים כיצד בריטניה תנהג ומה יהיו ההשפעות על התחלואה, מתוך חשש כי במוקדים רבים צפויים התפרצות מחודשת של הקורונה בגלל וריאנט האומיקרון המדבק. בארה"ב ובדנמרק במיוחד נשברו שיאי התחלואה בימים האחרונים. בבריטניה עמד מספר המאובחנים החדשים אתמול על יותר מ-100 אלף בני אדם.

עד כה החליטה הממשלה הבריטית על הטלת חובת עטיית מסכות בתחבורה הציבורית, בבתי קולנוע ובתיאטראות וחובת הצגת "תו ירוק" בכניסה למועדונים, אירועים בחללים סגורים ואירועים המוניים.

הממשלה גם הפצירה בעובדים לעבוד מהבית אם ניתן ושמה דגש על קמפיין בוסטרים במסגרתו התחסנה עד כה קרוב למחצית מהאוכלוסייה הבוגרת בבריטניה (חיסון השלישי). ג'ונסון אמר כי "אינו רואה הצדקה" לצעדים נוספים לפני חג המולד, שיצוין בסוף השבוע הקרוב, אך שר הבריאות ואחרים רמזו כי ייתכנו הגבלות חדשות לאחריו.

אי הוודאות בקשר לרמת מסוכנותו של האומיקרון

היום עסקו כלי התקשורת הבריטיים בעיקר בתוצאות מחקרים מסקוטלנד ומאנגליה שהראו כי עד כה ישנה הפחתה של יותר מ-40% בסיכון של חולי קורונה מווריאנט האומיקרון להתאשפז, לעומת חולי קורונה מווריאנט הדלתא.

המחקרים הללו מחזקים עוד יותר את האגף במפלגה השמרנית שקורא להמשיך "בעסקים כרגיל", וכי אין להציג מגבלות התקהלות או לפגוע במגזר האירוח כדי לבלום את התפשטות המגיפה מחשש לקריסת מערכת הבריאות.

ג'ונסון ניצב בפני לחץ מצד גורמי המקצוע מצד אחד - שהמליצו על הפחתת מגעים מיידית - ולחץ מצד מפלגתו מנגד, אך החליט נכון לעכשיו שלא להחליט באופן ברור. כלי התקשורת הצביעו על כך שבינתיים החיים ממשיכים להתנהל באופן די רגיל, למרות החששות: אתמול התקיים משחק כדורגל בין ארסנל לסנדרלנד בנוכחות 59 אלף צופים, תפוסה כמעט מלאה באצטדיון.

לצד החשש לקריסת מערכת הבריאות בבריטניה ישנו חשש מאובדן כוח אדם להפעלת המערכות הקריטיות לחיים במדינה, בשל תחלואה גבוהה מהרגיל וחוקי בידוד המחייבים את מי שחלו להישאר בבית. לכן, הממשלה הבריטית קיצרה את זמן הבידוד הדרוש לחולים לשבעה ימים מרגע האבחנה החיובית.

לפי הדיווחים, רכבות רבות בוטלו בימים האחרונים, עונת שיא של נסיעות בשל חג המולד, בשל מחלה או בידוד של נהגים ועובדי רכבת. ג'ונסון מצדו, אמר כי הממשלה "תמשיך לעקוב אחרי המצב" וש"לא תהסס לנקוט צעדים" אם הדבר יידרש, אחרי חופשת חג המולד, כלומר אחרי ה-27 בדצמבר.