המהפך של באר שבע, הזיגזג של תל אביב: הכוכבים של השבוע

התוכנית שקבעה שבאר שבע לא עומדת בתנאי סף לעירוניות אמיתית ואיך ראינו שוב שבתל אביב אין באמת שלטון מרכזי מעל השלטון המקומי • שני הכוכבים של השבוע, מדור חדש 

ראש עיריית תל אביב־יפו, רון חולדאי / צילום: איל יצהר
ראש עיריית תל אביב־יפו, רון חולדאי / צילום: איל יצהר

קודם נבנה עיר

במרץ 2014 הבטיח ראש הממשלה לשעבר נתניהו שבאר שבע תהיה "מעצמת סייבר". לדבריו: "באר שבע תהיה בירת הסייבר של חצי הכדור המזרחי". יותר משבע שנים לאחר מכן, העיר עשתה השבוע צעד משמעותי להיות קודם כל עיר אמיתית. אחר כך נוכל לשאוף שהיא גם תהיה בירה ומטרופולין.

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה את תוכנית המתאר של באר שבע. לפני התוספת האדירה בכמויות (34 אלף דירות, שיתווספו ל-80 אלף כיום), התוכנית כוללת חזון אמיתי לחיבור השכונות והחלקים השונים של העיר. סוף סוף, קברניטי המדינה השכילו להבין שעיר - גם כזו המשופעת בקרקע - אינה יכולה להיות אוסף של אלפי וילות וקוטג’ים. למעשה, לפי נתוני הלמ"ס, 70% מהבניינים בבאר שבע הם כאלה.

התוכנית קובעת בפשטות שבאר שבע לא צפופה מספיק, תנאי סף לעירוניות אמיתית. המדינה התכוונה בשעתו שבבאר שבע תהיה צפיפות מינימלית של שמונה יחידות דיור לדונם. בפועל, הצפיפות העירונית הממוצעת ירדה ל-1.5 יחידות דיור לדונם, משהו שדומה יותר ליישוב קהילתי. עם כזו צפיפות, אין פלא שהדרומיים העדיפו את עומר או להבים.

רק חולדאי קובע

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי מאוד אוהב את פוזיציית המוכיח בשער. "אין היום גוף תכנוני שיודע להציג תוכניות", הוא התריע השבוע בוועידת ישראל לעסקים של גלובס. "לא לשנת 2048, אלא אפילו לעשור הקרוב", הוא הוסיף. הבעיה היא שאותו חולדאי הוא ראשון מקעקעי ומחלישי השלטון המרכזי. העיר העשירה בישראל, שרק הכנסות הארנונה שהיא מקבלת (ללא מגורים) מגיעות ל-2.4 מיליארד שקל בכל שנה, יותר מפי 2 מירושלים, נהנית שוב ושוב להתעלל בממשלה ובמוסדות התכנון הממשלתיים. רק היא תחליט איך, מתי ומה יבנו בתל אביב.

השבוע קיבלנו עוד תזכורת עצובה לכך, בסאגת פינוי התחנה המרכזית בדרום העיר. באוגוסט האחרון התקבלה החלטה על סגירת התחנה העלובה עד סוף 2023, אבל בעיריית תל אביב-יפו גילו לפתע "בריכת חורף" במתחם פנורמה, שאמור לשמש מסוף זמני לאוטובוסים. זאת, כאשר אוטוטו ההסכם מול בעלי התחנה, חברת נצבא, מתחדש אוטומטית עד 2028. מה עושות שרת התחבורה מירב מיכאלי והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג? לכל היותר מפצירות בעירייה לחזור בה. בסופו של יום, אין פה באמת שלטון מרכזי מעל השלטון המקומי.