סער תמך - וועדת השרים לחקיקה אישרה את חוק ניר ברקת

מדובר בחוק שמקדם ח"כ דודי אמסלם מהליכוד, המבקש להגביל ל-100 אלף שקל בשנה את הסכום שח"כ רשאי להוציא מכיסו לקידום פעילות פוליטית • השרים שהתנגדו להצעה הסכימו לאשר אותה בסוף בכפוף להצעת השר גדעון סער להקים ועדת שרים שתלווה את החוק • בנוסף הודיע סער כי החוק של אמסלם יאוחד בהמשך עם החוק הזהה של ח"כ שרן השכל שהוגש בכנסת הקודמת

יו''ר ועדת השרים לחקיקה, השר גדעון סער / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת השרים לחקיקה, השר גדעון סער / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ב') את הצעת החוק של דודי אמסלם, המכונה "חוק ניר ברקת", והיא צפויה לעלות להצבעה בקריאה טרומית במליאה ביום רביעי. השרים שהתנגדו להצעה הסכימו לאשר אותה בסוף בכפוף להצעתו של יו"ר הוועדה, השר גדעון סער, להקים ועדת שרים שתלווה את החוק. בנוסף הודיע סער כי החוק של אמסלם יאוחד בהמשך עם החוק הזהה של ח"כ שרן השכל שהוגש בכנסת הקודמת.

מוקדם יותר היום, לקראת ההצבעה בוועדת השרים לחקיקה, חברי הוועדה מסיעות הקואליציה בכחול לבן, מרצ, העבודה וימינה טענו כי ישנם הסכמים קואליציוניים בנושא הבחירות, ויש להיצמד אליהם, וכן כי מדובר בחוק פרסונלי שהם לא רוצים לקדם.

את החוק, שמבקש להגביל ל-100 אלף שקל בשנה את הסכום שחבר כנסת רשאי להוציא מכיסו לקידום פעילות פוליטית, יזמה בכנסת הקודמת ח"כ שרן השכל ממפלגתו של סער (לשעבר הליכוד), ואילו אמסלם הוא החתום על החוק במתכונת הנוכחית.

החוק מכונה על שמו של ח"כ ניר ברקת, מכיוון שהוא נועד למנוע ממנו להמשיך ולשלם מהונו הפרטי על הפעילות הפוליטית שלו בצורה שבו נוצר פער בינו לבין מתחריו בליכוד. וברקע: סקרים לפיהם ברקת יכול להוביל את הליכוד לראשות הממשלה. 

השרה פנינה תמנו שטה התנגדה לחוק, אך יתר השרים תמכו. השרה תמר זנדברג אמרה בדיון : "הצעת החוק הזו באה לפתור לקונה חשובה. בבחירות צריך לקיים כללים, וההוצאות העצמיות מפוקחות. יש פה לקונה שלא יודעים מה תקופת הבחירות, במיוחד בישראל, שהן מוקדמות ויכולות להגיע פתאום, או שיש תקופה ארוכה שיכולה להיות סמוכה לבחירות שאולי לא הוכרזו אבל הן באוויר, ואז אפשר להוציא הוצאות גבוהות. זה פוגע בעיקרון השוויון ובדמוקרטיה. זה נוגע להרבה מהמפלגות, ואני רוצה לעודד הרבה מפלגות להיות כאלה. זה נכון שאנחנו נעמוד על האיזונים ועל הדרך הנכונה לעשות את זה בתוך הקואליציה".

תמנו שטה אמרה כי "מהותית אנחנו לא מתנגדים מהסיבה שחושבים שיש כאן לקונה שצריך לשבת ולדון עליה. יש פה כרסום בדמוקרטיה. צריך לאזן בין הצורך לקדם שוויון, לעומת כמה אפשר להתערב בפעילות של אדם בכספו שלו. מדובר בחוק פרסונלי שמבחינה מהותית ראוי שנביא בהצעת חוק של משרד המשפטים עם צוות שיבחן את כלל ההיבטים".

השרה זנדברג ציינה בתגובה לתמנו שטה כי "רק נחמן שי ואני מהנוכחים פה ממפלגות דמוקרטיות". תמנו שטה השיבה: " המפלגה שלנו לא פחות דמוקרטית, ואפשר לדון על זה רבות". זנדברג אמרה: "יכולה להיות דמוקרטית תאורטית, אבל במובן של בחירות פנימיות זה או כן או לא, זו לא שאלה פילוסופית".

סער הגיב: "ביש עתיד היו בחירות, פשוט אף אחד לא התמודד בהן, וזה לא אומר שהמפלגה לא דמוקרטית". קארין אלהרר העירה לו : "פנינה תמנו שטה לא ב'יש עתיד'".