איטליה וגרמניה יורדות ארה"ב נשארת - משרד הבריאות מעדכן את רשימת המדינות האדומות

משרד הבריאות מצמצם את רשימת המדינות האדומות לקראת הדיון על מדיתיות המהלך בבג"ץ בשבוע הבא • בפנים: בריטניה, ספרד, צרפת, קנדה, שווייץ ומקסיקו • בחוץ: גרמניה, איטליה ובלגיה • עו"ד טל שחר: "אם משרד הבריאות חושב שזה שהוציאו חלק מהמדינות, אפשר יהיה להגדיר את הגבלות התעופה כמידתיות - יש להם טעות חמורה"

נתב''ג. מדינות יכנסו לרשימה האדומה אם לפחות 2% מהשבים מהן בשבועיים, יאומתו לקורונה / צילום: מיכל רז חיימוביץ
נתב''ג. מדינות יכנסו לרשימה האדומה אם לפחות 2% מהשבים מהן בשבועיים, יאומתו לקורונה / צילום: מיכל רז חיימוביץ

לקראת הדיון בבג"ץ בשבוע הבא לגבי המידתיות של ההכרזה על מדינות אדומות ובעקבות המלצת קבינט המומחים, משרד הבריאות מצמצם את רשימת המדינות האדומות. עם זאת מדינות כמו ארה״ב ואיחוד האמירויות עדיין ברשימה.

מחצות הלילה של ה-30.12 (בין רביעי לחמישי) הרשימה האדומה תכלול את המדינות הבאות: איחוד האמירויות, ארה"ב, אתיופיה, בריטניה, דרום אפריקה, הונגריה, טנזניה, ניגריה, ספרד, פורטוגל, צרפת, קנדה, שווייץ וטורקיה. מדינה נוספת שתצטרף לרשימה היא מקסיקו.

בין המדינות שמוסרות מהרשימה האדומה ועוברות לרשימה הכתומה: גרמניה, איטליה, בלגיה, אירלנד, פינלנד, דנמרק, נורבגיה, שבדיה ומדינות אפריקה בהן אוגנדה, איי סיישל, מרוקו, רואנדה ואחרות.

משרד הבריאות מפרסם את הקריטריונים על פיהם נקבעת הרשימה: כניסת מדינה לרשימת המדינות האדומות נקבעת על פי 2% מאומתים מקרב הנכנסים מאותה מדינה בשבועיים האחרונים (ולא פחות 10 מאומתים).

מדינה לא תוכל לצאת מרשימת האדומות בקריטריון דומה כלומר 2% מאומתים מקרב הנכנסים מאותה מדינה בשבועיים האחרונים ( ולא פחות 10 מאומתים). או שיחס ההכפלה הוא פי 2 מהשבוע שקדם לו.

נזכיר כי מדינה אדומה היא מדינה שהיציאה אליה אסורה למעט באישור חריג, וכל החוזרים ממדינה אדומה יחויבו בבידוד מלא כלומר של שבעה ימים בכפוף לביצוע של בדיקת קורונה ביום השביעי. מי שאינו מחוסן וחוזר ממדינה אדומה יידרש לשהות בבידוד במלונית משך יממה עד שיקבל תשובה לבדיקה שעשה לאחר הנחיתה בכניסה לישראל. לאחר קבלת תוצאה שלילית, יורשו להשלים את תקופת הבידוד בביתם, ככל שיצהירו שלא גרים או שוהים בבית אנשים נוספים מלבדם. מי שמחוסן/ מחלים יוכל לעבור לבידוד ביתי בכפוף לאישור מעקב על ידי אפליקציית הסכמון.

החוזרים ממדינה שמוגדרת כתומה יוכלו לצאת מבידוד לאחר שלושה ימים במידה והם מחלימים או מחוסנים ומי שאינו מחוסן או מחלים יוכל לצאת מבידוד ביום השביעי. בכל מקרה היציאה מבידוד כרוכה בביצוע של בדיקת קורונה ביום השלישי או השביעי בהתאמה.

"במדינת ישראל לא נאפשר מצב של איסור נסיעה"

עו״ד טל שחר המייצג חלק מהעותרים אמר לגלובס כי ״אם הם (משרד הבריאות - מ.ר.ח) חושבים שזה שהוציאו חלק מהמדינות, אפשר יהיה להגדיר את הגבלות התעופה כמידתיות יש להם טעות חמורה. יש דיון בבג"ץ ונלך עד הסוף. במדינת ישראל לא נאפשר מצב של איסור נסיעה. זה לא חוקתי וזה נקבע במרץ שעבר בעתירה הקודמת שהוגשה לבג״ץ.

"בנוסף, לא הגיוני שיהיו שבעה ימי בידוד למחוסנים - לא מ-60 יעדים ולא מ-15 יעדים. ברור לנו שצמצום הרשימה כעת הוא צעד שנעשה כדי למסמס את הבג״ץ. אלא שכל עוד יש אמצעי מידתי של שלושה חיסונים ושלוש בדיקות ושלושה ימים בידוד לחוזרים מחו״ל המוגנים כהגדרת משרד הבריאות - התרגיל שקוף וגם בג״ץ יבין אותו״.

מוקדם יותר היום העביר שחר את תשובת העותרים לתגובה שהעבירה המדינה בתחילת השבוע בתגובה זו נטען כי יש לדחות את העתירות וכי הגבלות התעופה הן מידתיות לנוכח המאבק בהתפשטות זן האומיקרון.

לטענה זו משיבים העותרים: "זו האומיקרון כבר מפושט בישראל וממילא אין שום נפקות לסגירת השמיים״, כך נטען גם לאור ממצאים שהוצגו בדיונים שנערכו השבוע בממשלה לפיהם נגיף האומיקרון מהווה 50% מכלל התחלואה בישראל. זאת בנוסף להמלצת קבינט המומחים בראשם עומד פרופ׳ רן בליצר, לפיה יש להסיר את רשימת המדינות האדומות ולאפשר לישראלים לצאת לכל מדינה ״תוך ניטור קפדני ובידוד הנכנסים.. יש להתחיל להיערך לכך כבר עתה״, כך בהמלצות שהועברו למשרד הבריאות.

עו״ד שחר טוען כי בתגובת המדינה יש התעלמות מהטענה המרכזית שמופיעה בעתירה ולפיה קיימת חלופה לאיסור יציאה לחו״ל והיא מתייחסת למחוסנים בשלוש מנות שעושים שלוש בדיקות ושוהים בבידור של שלושה ימים עם שובם לארץ. ״כבר ידוע שמחוסנים מוגנים מפני מחלה קשה מנגיף האומיקרון האם אין די בכך? האם זה מצדיק לסגור יציאה ולחייב בבידוד שבעה ימים מעשרות מדינות ופגיעה בזכויות חוקתיות?".

כך תוהה בתגובתו שחר גם לנוכח המדיניות השונה בישראל לעומת ארה״ב או אירופה. מדיניות שנומקה בתגובת המדינה בהיות ישראל ״מדינת אי״. טענה זו, טוען שחר ״אינה רלוונטית ואינה מספקת״ ויתרה מכך העובדה שלישראל יש שער כניסה מרכזי (נתב״ג) מצדיקה לשיטתו את טענת העותרים ״ככל שיש פחות ״חורים״ לסתום קל יותר לפקח על מעבר מרכזי עם בדיקות שנעשות באופן תדיר. העובדה שקל לסגור את שערי המדינה אינה מהווה הוכחה או הצדקה לכך שמדובר בצעד מידתי שכן אם הדבר היה נכון וראוי ברור כי היו מדינות רבות שנוקטות בו גם".

ב-4 בינואר יתכנס הרכב של שלושה שופטי בג"ץ לדון בעתירות. השופטים הם ניל הנדל, יצחק עמית ונעם סולברג (שדנו בעתירות שהוגשו נגד המדינה בנושא הגבלות התעופה בחודש מרץ האחרון).

העתירות שהוגשו כעת טוענות נגד ההגבלות המחמירות הסוגרות את השמיים ככל שרשימת המדינות האדומות הולכת ומתארכת. עתירה אחת הוגשה בשם קבוצה של אזרחים ושל עוסקים בענף התיירות, באמצעות עו"ד טל שחר. עתירה נוספת הוגשה בשם התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל ועמותת מורשת המונה כ-1,500 מורי דרך באמצעות עוה"ד אסף פריאל, יובל בשן ונדב פיינמן ממשרד תדמור לוי ושות'. את התאחדות המלונות שהצטרפה לעתירה מייצגים כפיר ידגר, נגה חרובי ואלונה בודינגר ממשרד גורניצקי ושות׳.