ביי ביי בנקים: הצעת החוק לפיה חיסכון לכל ילד לא יתנהל כלל בבנקים עברה בקריאה טרומית

ללא מתנגדים: הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון - הפקדות ברירת מחדל לחיסכון ארוך טווח לילד), התשפ"א-2021 של ח"כ ינון אזולאי ומשה ארבל עברה בקריאה טרומית • לפי הצעת החוק, ניתן יהיה לנהל את החיסכון לכל ילד רק במסגרת קופות גמל • שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן, אמר כי הממשלה תומכת בהצעת החוק, בכפוף להצמדתה להצעת חוק ממשלתית בנושא

שר הרווחה והשירותים החברתיים, מאיר כהן, היום במליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר הרווחה והשירותים החברתיים, מאיר כהן, היום במליאת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון - הפקדות ברירת מחדל לחיסכון ארוך טווח לילד), התשפ"א-2021 של חברי הכנסת ינון אזולאי ומשה ארבל עברה בקריאה טרומית ללא מתנגדים. ההצעה טומנת בתוכה מספר שינויים משמעותיים - כאשר העיקרי הוא שלא יהיה ניתן לנהל את החיסכון לכל ילד במסגרת הבנקים כלל - אלא רק במסגרת קופות גמל.

בנוסף, היא כוללת שינוי של מנגנון ברירת המחדל כך שאם ההורים לא בוחרים את מסלול ההשקעה של כספי החיסכון בתוך חצי שנה, הם יופנו למסלול השקעה עם סיכון מוגבר בקופת גמל להשקעה עד שימלאו לילד 15 שנים, זאת בניגוד לברירת המחדל כיום, לפיה הכספים מופנים להשקעה ברמת סיכון נמוכה.

"העדפת ברירת מחדל זו, מבוססת על ניסיון העבר, ולפיו לאורך תקופה של 15 שנה, גדלים הסיכויים שההפקדה לברירת המחדל תשיג תשואה גבוהה יותר מאשר הפקדה באופן אחר. בכך יהיה לסייע לצמצום האי-שוויון בהזדמנויות של ילדים, וזאת בהתבסס על המלצות המחקר שערך המוסד לביטוח לאומי", מצויין בהצעת החוק.

לפי ההצעה, כשהילד מגיע לגיל 15, כלומר 3 שנים לפני המועד בו הכספים הופכים לנזילים, אם עדיין ההורים לא ביצעו עבורו בחירת מסלול באופן אקטיבי, יועברו הכספים כברירת מחדל למסלול עם סיכון מועט, על מנת לצמצם את הסיכון להפסדים חדים לפני מועד המשיכה, ומבלי שיוותר זמן לתיקון ההפסדים.

ח''כ ינון אזולאי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
 ח''כ ינון אזולאי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הבנקים, שהיו אקטיביים מאוד בעת הליך חקיקת חיסכון לכל ילד, בנתיים מתבוננים מהצד ורואים כיצד מוציאים אותם מהתחום. ההצעה עברה בוועדת שרים לחקיקה בתחילת השבוע, וכעת התקדמה צעד נוסף, ועברה קריאה טרומית. על אף שמדובר בהצעה שהעלו חברי האופוזיציה ח"כ ינון אזולאי ומשה ארבל, היא מקבלת תמיכה רחבה, וצפויה להמשיך את הליך החקיקה ביחד עם הצעת חוק ממשלתית דומה.

שר הרווחה והביטחון החברתי, ח"כ מאיר כהן, אמר כי הממשלה תומכת בהצעת החוק, בכפוף להצמדתה להצעת חוק ממשלתית אשר תוגש בנושא, והוסיף: "זאת היא הצעה ראויה ביותר, שכן בשל אוריינות כלכלית נמוכה יחסית, דווקא שכבות האוכלוסייה החלשות נוטות שלא לבחור מסלול השקעה במודע, והמשמעות היא שחיסכון ילדיהם צובר עם השנים פחות כסף, על פי כל המחקרים. אני מתכוון להביא יחד עם שר האוצר הצעת חוק ממשלתית בנושא, וצוותים מקצועיים כבר עובדים על זה. הצעת החוק הממשלתית תתייחס גם לדברים בהצעת החוק הפרטית, וגם לנושאים אחרים".

עם זאת, מעניין יהיה לבחון האם הצעת החוק הממשלתית תתייחס רק לתיקון מסלול ברירת המחדל, או שגם היא תבקש לבטל כלל את היכולת להפקיד את החיסכון בבנקים. ח"כ ינון אזולאי ציין כי: "אנו מאמינים שכאשר החוק יעבור, זו אמירה שכולם יהיו שווים וכשהדור הזה יגדל הם יוכלו ליהנות מיותר כסף. נכון שזה סיכון מוגבר - אבל הנתונים מראים שזה החיסכון הטוב ביותר. אני מודה לשר הרווחה ולמנכ"ל הביטוח הלאומי על תמיכתם, והמשך החקיקה יהיה בהסכמה".