יש סיכום: התחנה המרכזית בת"א תפונה עד תחילת 2026

שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש עיריית תל אביב רון חולדאי הודיעו הערב (ו') כי הגיעו להסכמה לגבי מתווה פינוי התחנה המרכזית החדשה בתל אביב • בתוך כשנתיים תעבור מחצית מהפעילות שבתחנה למסופים שבאזור, ופינוי התחנה יושלם לפי הערכת הצדדים בתוך ארבע שנים

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש עיריית תל אביב הודיעו כי הגיעו להסכמה משותפת לגבי מתווה פינוי התחנה המרכזית החדשה בתל אביב. לפני מספר חודשים הודיע משרד התחבורה על פינוי התחנה המרכזית החדשה, אך בהמשך התגלעו אי הסכמות מול עיריית תל אביב, כך שהיה חשש שתהליך הפינוי יידחה.

אלא שהערב (ו') הודיעו מיכאלי וחולדאי כי הגיעו למסקנות לגבי מתווה פינוי התחנה שיימשך, לפי הערכות הצדדים, עד כארבע שנים מעכשיו - קרי רק בתחילת 2026 הפעילות במקום תופסק סופית.

לפי הודעת הצדדים משרד התחבורה יעביר בתוך כשנתיים, לפחות מחצית מפעילות האוטובוסים הקיימת אל מתחמים חדשים שייבנו באזור - הלוחמים והחרש, כאשר רוב האוטובוסים שיופעלו ממתחמים אלה יהיו מחושמלים. כמו כן הודיעו הצדדים כי "במקביל לפעילות זו, ימשיכו משרד התחבורה והעירייה לבחון חלופות נוספות ויקודמו הליכי תכנון שיאפשרו הקמת מסופים חלופיים בפנורמה ובמקומות נוספים. הערכת משרד התחבורה היא כי הפינוי יושלם תוך לא יותר מ-4 שנים.

לאור הביקורת הציבורית הנוקבת על זיהום האוויר הכבד שבתחנה ועל מצבה הירוד של התחנה והסביבה, הודיעו הצדדים כי "תקודם תוכנית במסגרת התחנה הקיימת, בה יוקם מסוף תחבורה מודרני וחדיש, המשתלב בסביבה. ההסכם עם נצבא (מפעילת התחנה המרכזית - ג.ל) על הפעלת התחנה המרכזית יותאם למהלכי הפינוי הנדרשים. בטווח הביניים, משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו יגבירו את האכיפה על הניקיון והסדר בתחנה הקיימת ובסביבתה, על מנת לספק ביטחון ורמת שירות הולמת למשתמשי התחבורה הציבורית, וכן יפעלו להגדלה משמעותית של האוטובוסים החשמליים בסביבת התחנה ובקווים היוצאים מהתחנה. משרד התחבורה יעשה מאמץ גדול לחשמל עמדות חניה כדי להגדיל את מס' האוטובוסים שאינם מזהמים בתנועה בתחנה עד לגמר הפינוי".

כחלק מהודעת הצדדים אמרה השרה מיכאלי כי "הבטחתי ואקיים. יחד עם ראש העירייה, ידידי רון חולדאי, הגענו להבנות ולהסכמות על הדרך הטובה ביותר להוצאת פעילות האוטובוסים מהתחנה למסופים חלופיים. למען תושבות ותושבי העיר מצאנו פתרון הולם ומתואם, שלא יפגע בתחבורה הנדרשת למאות האלפים המשתמשות והמשתמשים בה, אבל יטפל במפגע שנגרם מהתחנה ויוביל את האזור כולו למצב טוב ונקי הרבה יותר.

חולדאי מסר: "אני מודה לידידתי שרת התחבורה מרב מיכאלי שראתה את החשיבות העליונה בקיום מערכת תחבורה ציבורית הולמת למטרופולין גוש דן מצד אחד, ואת ההכרח לטפל בהדרגתיות בבעיה הכוללת של התחנה המרכזית החדשה מהצד השני. העירייה הייתה קשובה כל העת לרחשי לב כל תושביה, ואני מקווה שמצאנו את האיזון הנכון בין צרכי התחבורה ואיכות החיים של תושבי האזור".

עו"ד צבי שוב, מומחה לנדל"ן, תכנון ובנייה, המייצג מאות בעלי חנויות בתחנה המרכזית, אומר כי "הרשויות והמדינה כבר מזמן הזניחו ונטשו את המרכז התחבורתי הגדול והחשוב ביותר בישראל. כבר מאז ההקמה לפני כ50 שנה התמח"ת נמצאת בבעלות פרטית עם אינטרסים כלכליים סותרים. המתחם מתנהל בהזנחה ובהתנהלות פושעת - בינוי ללא תב"ע, ללא היתרים, בעיות עם רישיון עסק, באופן שלא מתאים אפילו למדינה נידחת באפריקה.

"מתוך 1,300 חנויות, רק כרבע מהן פעילות, וגם זאת בתת תנאים ותלויים בגחמת הגורם הדומיננטי - נצבא שעושה כרצונה. וכל מטרתה הוא לרכוש אותם בנזיד עדשים על ידי גביית כספים ודמי ניהול אסטרונומיים בלי לתת כל תמורה ולאחר מכן לבצע השתלטות, ולבנות פרויקט בניה עתידי בלי שותפים. מן הראוי שוועדות התכנון והמדינה יקחו פיקוד ויש לכך כלים וגורמים. כולל בוועדות לתשתיות לאומיות שיכולות לעשות סדר בזמן קצר ביותר".

מתנועת "זזים - קהילה פועלת" נמסר בתגובה: "ההחלטה של מיכאלי וחולדאי היא יריקה בפניהם של תושבי השכונות שליד התחנה, ובפניהם של אלפי אזרחים שנרתמו למאבק לפינוי התחנה. מצער מאוד שהשניים מתעלמים מכך שחובתם כנציגי ציבור היא לשים במקום הראשון את טובת הציבור ולא להתחבא מאחורי פרוצדורות בירוקרטיות. אנחנו נדאג לכך שהלחץ הציבורי יימשך ולא נפסיק לעקוב עד שהתחנה תפונה".