חברה ישראלית שמייצרת פלסטיק מתכלה גייסה 70 מיליון דולר

חברת "טיפה" מפתחת ומשווקת פתרונות אריזה מתכלים המיועדים לאריזת מוצרי מזון וצריכה שונים • מילניום פוד-טק ומיטב דש, שהובילו את הגיוס, השקיעו בחברה יחדיו 30 מיליון דולר • עד היום גייסה החברה 130 מיליון דולר

אריזות מפלסטיק מתכלה של חברת ''טיפה'' / צילום: TIPA
אריזות מפלסטיק מתכלה של חברת ''טיפה'' / צילום: TIPA

חברת טיפה (TIPA), המפתחת ומשווקת פתרונות אריזה מתכלים המיועדים לאריזת מוצרי מזון וצריכה שונים, הודיעה היום (א') על השלמת סבב גיוס של 70 מיליון דולר, בהובלת מילניום פוד-טק ומיטב דש, שהשקיעו בחברה יחדיו 30 מיליון דולר. לגיוס הצטרפו משקיעים נוספים, אך החברה אינה נוקבת בשמם. מאז היווסדה בשנת 2010, גייסה החברה 130 מיליון דולר.

תחום אריזות הפלסטיק, הופך לבעיה עולמית הולכת וגוברת. בעוד שאוכלוסיית העולם גדלה וכך עולים גם שיעורי הצריכה בחדות, זיהום פלסטיק מכביד על המערכות הטבעיות, ומשפיע על בריאות האדם.

דפנה ניסבוים, מנכ''לית ''טיפה'' / צילום: עדי אורני
 דפנה ניסבוים, מנכ''לית ''טיפה'' / צילום: עדי אורני

ברחבי העולם פסולת פלסטיק מזהמת את הטבע ואת האוקיינוסים, ומסכנת את חייהם של בעלי חיים רבים. זאת, מפני שפלסטיק הוא חומר בלתי מתכלה, המתפרק לחלקיקים לאחר מאות שנים במזבלות. כך למשל, בקבוק פלסטיק יתפרק לאחר כ-500 שנה, וקופסת פלסטיק 1,000. שקיות ואריזות פלסטיק דקות, יתפרקו במזבלות או בטבע לאחר כ-300 שנים, ויהפכו לחלקיקים שיזהמו את הקרקע ומקורות המים והמזון.

בזמן שחברות הענק קוראות לצרכנים למחזר את הפלסטיק העוטף את מוצריהן, רק 9% מהפלסטיק שיוצר עד היום בעולם אכן הובא לכדי מחזור. רוב פלסטיק האריזות הנמכר לצרכנים בשלל מוצרים במרכולים ובחנויות השונות - כלל אינו מותאם למחזור, ולאחר שימוש קצר וחד פעמי, מושלך למטמנות הפסולת או לטבע.

גם מוצרים שאכן ממוחזרים, מוגבלים בשל איכות החומר ביכולתם להתמחזר באופן חוזר ונשנה, ולרוב הופכים לפסולת מזהמת לאחר מחזור אחד בלבד. דוח של ארגון האו"ם, מעריך את הנזקים הכלכליים להם גורמת פסולת הפלסטיק בכ-75 מיליארד דולר בשנה.

ב"טיפה" מבקשים לפתור את הבעיה הגוברת, ולחדור לשוק אריזות הפלסטיק הגמישות, המוערך ב-103 מיליארד דולר בשנה: בשנים האחרונות, פיתחה החברה אריזות מתכלות המדמות את תכונותיו החיוביות של פלסטיק מבוסס נפט, אך מצמצמות את הפגיעה בסביבה: הן מתכלות והופכות לפסולת אורגנית בתנאי קומפוסט תעשייתי, וביתי - בפרק זמן של 180 יום, בעוד שייצורן לא דורש התאמה או שינוי של קווי הייצור.

יחד עם זאת, בעוד שמוצריה של טיפה דורשים תנאי קומפוסטציה לשם התכלותם, מרבית הפסולת בעולם אינה מופרדת באופן שמאפשר את הגעתה לקומפוסטר תעשייתי, ומעטים הבתים בהם קיים קומפוסטר ביתי.

ללא תנאי קומפוסטציה, גם מוצריה של טיפה, לא יתכלו מעליהם במזבלות, ויוותרו כפסולת מזהמת. לכן, פתרונותיה תלויים גם בשינוי ניכר של התשתיות והשוק. באירופה, מבססות ויותר מדינות את מדיניות הפסולת שלהן על הפרדת חומרים במקור, וטיפול בזרמים השונים לפי פתרונות תואמים. בישראל, כלל אינן קיימות תשתיות להפרדה או לקומפוסטציה של פסולת אורגנית, ו-80% מהפסולת, מוטמנת באדמה ללא הפרדה.

הגיוס של טיפה, מתרחש על רקע ההצהרות העולמיות של חברות שונות למעבר לפתרונות מופחתי זיהום, ולאחר שממשלות ברחבי העולם מטילות רגולציה על כלי פלסטיק חד פעמיים ומגבלות על תעשיית אריזות הפלסטיק. לפי ההערכות בשוק, מחזור המכירות של החברה הינו 10 מיליון דולר בשנה, כאשר השנה חתמה טיפה על הסכם שיתוף פעולה עם AMCOR, אחת מיצרניות האריזות הגדולות בעולם. במסגרת שיתוף הפעולה, תרחיב AMCOR את היצע האריזות שלה ותפעל לייצור מקומי והפצה של אריזות טיפה בשוק האוסטרלי.

לדבריה של דפנה ניסבוים, מנכ"לית TIPA, "יותר מאי פעם, העולם מכיר היום בדחיפות מציאת תחליפים לאריזות הפלסטיק המזהמות. בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה חדה בביקוש לפתרונות אריזה סביבתיים מצד צרכנים. סבב הגיוס הנוכחי של החברה נועד לתמוך בצמיחה המהירה של החברה ויאפשר מענה רחב לדרישה הגוברת של השוק".