עכשיו זה רשמי: נבחרת הדירקטורים יוצאת לדרך

ההרשמה המקוונת למועמים לנבחרת הדירקטורים יצאה לדרך באתר רשות החברות ותינעל בעוד חודש • מתוך המועמדים תיבחר לבסוף רשימה של 1,100 איש ואישה, שמהם יורכבו הדירקטוריונים הממשלתיים בשנים הבאות • מתוך כ-600 דירקטורים שנדרשים ל-70 חברות ממשלתיות, מאויישים כיום רק כ-300 תקנים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: איל יצהר
רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: איל יצהר

לאחר עיכוב של יותר משנתיים, היום (א') יוצא לדרך ההליך לגיבוש נבחרת הדירקטורים החדשה של החברות הממשלתיות, עם פתיחת ההרשמה המקוונת למועמדים. בעוד חודש תינעל ההרשמה באתר רשות החברות ומתוך המועמדים תיבחר לבסוף רשימה של 1,100 איש ואישה, שמהם יורכבו הדירקטוריונים הממשלתיים בשנים הבאות.

לראשונה, נבחרת הדירקטורים תכלול מסלול לגיוס דירקטורים שמגיעים מהמגזר הציבורי, לאחר שעד כה ניתן עיקר המשקל לניסיון במגזר העסקי. כך, גם בכירים מכהנים בחברות ממשלתיות רשאים להגיש מועמדות לנבחרת. אם יתקבלו, הם יוכלו להישאר בתפקידם בחברות ובמקביל להתמנות כדירקטורים, בכפוף לבדיקת ניגוד עניינים שתאושר על ידי היועץ המשפטי בחברה.

מנגד, עובדי מדינה מכהנים, כמו למשל אנשי משרדי הממשלה, לא יוכלו להגיש מועמדותם בהליך זה, למעט כאלו שנמצאים בחודשים האחרונים לכהונתם כעובדי מדינה. זאת משום שכבר מכהנים בחברות הממשלתיות דירקטורים שהנם עובדי מדינה. נבחרת הדירקטורים אינה רלוונטית כלפיהם משום שהיא נועדה לאתר "נציגי ציבור" לדירקטוריונים.

כיום ישיבות הדירקטוריון של החברות הממשלתיות מתנהלות ריקות למחצה. מתוך כ-600 דירקטורים שנדרשים ל-70 חברות ממשלתיות, מאויישים כיום רק כ-300 תקנים. חלק מהחברות מתנהלות אפילו ללא יושב ראש מכהן, ביניהן ענקיות כמו חברת החשמל ונת"ע.

זוהי נבחרת הדירקטורים הרביעית שמוציאה המדינה. מטרתה היא לאפשר לשרים למנות דירקטורים ויושבי ראש מתוך מאגר של אנשים ראויים ולמנוע מינויים פוליטיים של מקורבים. הנבחרת הראשונה הייתה ב-2013, כשבכל שנתיים מאז הייתה אמורה להתפרסם חדשה, אולם דבר זה לא קרה מאז 2017 ועד עכשיו. הקיפאון שרר בשל לחצים פוליטיים. שר הדיגיטל לשעבר, דודי אמסלם, שרשות החברות הייתה תחת אחריותו בממשלה הקודמת, פעל לבטל את נבחרת הדירקטורים. משך הזמן הארוך שעבר מאז פרסום הנבחרת האחרונה, המחסור בדירקטוריונים והוספת המסלול הציבורי, הביאו להרחבתה מ-400-500 חברים שהתקבלו בנבחרות הקודמות ל-1,100 איש הפעם.